135 962 läst ·
3 524 svar
136k läst
3,5k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Generellt, det kommer förändringar och nya funktioner fortlöpande samt införs succesivt av företagen. Även de som är bättre än vad någon lag säger, som inte alltid hinner med tekniken.😉 Erkänner att jag lägger mera krut på att prova och lära mig hur saker fungerar än vad någon lag säger att det ska finnas.Nissens skrev:
Det gjorde de alltid när jag skulle hämta ut paket.Alfredo skrev:
De tog kortet med sig till rummet bakom, kom sen tillbaka med paket + körkort.
Men naturligtvis får de hålla i körkortet när de kollar det samt kollar att jag liknar bilden, jag vill bara inte att de avlägsnar sig och tar kortet med sig.
Jag har som sagt var en tunn tejpremsa över identifikationskoden, så även om det skulle vara en riktig minnesmästare så kan de inte få ut något möjligt skadligt för mig.
Redigerat:
Va?A AndersS skrev:Generellt, det kommer förändringar och nya funktioner fortlöpande samt införs succesivt av företagen. Även de som är bättre än vad någon lag säger, som inte alltid hinner med tekniken.😉 Erkänner att jag lägger mera krut på att prova och lära mig hur saker fungerar än vad någon lag säger att det ska finnas.
Du menar att lagen inte gäller?
Vad har det att göra med vad du lägger krut på?
Bifogar en text från Bankid nedan
Sist jag provkörde bil (rätt nyligen faktiskt) så gjorde hon en kopia av mitt körkort, (och helt inom synhåll för mig dessutom) - inga problem iom tejpen jag satt över uppgiften.MathiasS skrev:
Inga andra uppgifter på kortet är ju hemliga eller kan användas till något dumt. Alla de uppgifterna kan antagligen vem som helst få fram också. (Jag är lite osäker på körkortsklasser och hur länge man haft det - det är eventuellt inte åtkomligt för någon som verkligen vill, det skulle kanske vara transportstyrelsens dataläcka då).
Men nu handlade tråden om oskicket att använda bankID till snart sagt vad som helst.
Ja, jag känner också en tveksamhet i viss mån.
Visst kan det vara ett vettigt sätt att identifiera sig vid bra mycket fler tillfällen än i internetbanken, men samtidigt tycker jag nog att det verkar börja gå lite slentrian i det som jag inte gillar, av flera olika skäl.
Ja, jag känner också en tveksamhet i viss mån.
Visst kan det vara ett vettigt sätt att identifiera sig vid bra mycket fler tillfällen än i internetbanken, men samtidigt tycker jag nog att det verkar börja gå lite slentrian i det som jag inte gillar, av flera olika skäl.
Inte alls den gäller garanterat men bara att jag inte bryr mig om lagens detaljer utan fokuserar på funktion i de tjänster som finns tillgängliga med BankID, om det sedan är teknik eller lag som styr vissa detaljer är ointressant för mig. Kommer aldrig att engagera mig i lagtextläsning om inte nöd och tvång inträffar.😉Nissens skrev:
Redigerat:
Visst är det så, taffliga signeringslösningar gör det inte bättre heller. Jag har blivit ombedd av en av Sveriges största banker att signera leasingavtal för ganska stora belopp med BankID. Inget konstigt med det mer än att man skulle skulle signera (inte logga in) innan man fick se avtalet….
Dessutom hette dokumentet ”sample document for signing”…
Ungefär alla lampor lyste ju rött men de själva förstod inte att det skulle vara något problem. Jag totalvägrade och leverantören hade redan skickat varorna…
Det slutade med manuell signering och att leverantören bytte leasingbolag 😂.
Dessutom hette dokumentet ”sample document for signing”…
Ungefär alla lampor lyste ju rött men de själva förstod inte att det skulle vara något problem. Jag totalvägrade och leverantören hade redan skickat varorna…
Det slutade med manuell signering och att leverantören bytte leasingbolag 😂.
Redigerat:
Doh! Ja, det finns ett undantag för lågrisk-transaktioner där PSD2 medger att man gör avsteg från att bekräfta transaktionen.C cpalm skrev:
Du har helt rätt.
(Men i det läget hamnar risken varken på kund eller säljare utan kortutfärdaren, så det är fortfarande enbart transaktioner som du bekräftar som du själv bär ansvaret för)
Jag står på bägge sidorna här:
- Det blir fler och fler krav på att man måste vara identifierbar (exempelvis med kontantkort för mobiltelefon) och då måste det finnas en bra lösning för att kunna göra det on-line ----> BankID.
- Att man vill identifiera mig på nätet när jag diskuterar sjukvård är ju också rimligt.
- Eller hos Skatteverket.
- Men samtidigt har det börjat bli mycket okynneskrav på BankID, jag förstår inte varför jag skall identifiera mig om jag ändå betalar med kreditkort exempelvis. Det har hänt några gånger nu på slutet. Det leder ju bara till att man hellre använder utländska tjänster som inte ställer det kravet.
- Det blir fler och fler krav på att man måste vara identifierbar (exempelvis med kontantkort för mobiltelefon) och då måste det finnas en bra lösning för att kunna göra det on-line ----> BankID.
- Att man vill identifiera mig på nätet när jag diskuterar sjukvård är ju också rimligt.
- Eller hos Skatteverket.
- Men samtidigt har det börjat bli mycket okynneskrav på BankID, jag förstår inte varför jag skall identifiera mig om jag ändå betalar med kreditkort exempelvis. Det har hänt några gånger nu på slutet. Det leder ju bara till att man hellre använder utländska tjänster som inte ställer det kravet.
Signerade ett hyresavtal elektroniskt härom året. Jag var så klart tvungen att signera först. Med BankID. Sen när motparten signerade visade det sig att de bara behövde signera med en knapp i signeringstjänsten. Så ingen verifierbar digital signatur utan bara en text i dokumentet där det står att X signerat det, datum och tidpunkt. Inte särskilt seriöst...mexitegel skrev:
Hmm, det handlar ju inte om dig, det handlar om de som implenterat tjänsten…A AndersS skrev:Inte alls den gäller garanterat men bara att jag inte bryr mig om lagens detaljer utan fokuserar på funktion i de tjänster som finns tillgängliga med BankID, om det sedan är teknik ellet lag som styr vissa detaljer är ointressant för mig. Kommer aldrig att engagera mig i lagtextläsning om inte nöd och tvång inträffar.😉