Nissens
A AndersS skrev:
Allt går inte över en natt vid förändring, så ny och gammal teknik (funktioner/tjänster) får leva parallellt.
Så nya funktioner i BankID måste sedan implementeras hos de företag som använder funktionen.
Men lagen säger ju att det gäller från 1 maj 2024…

• Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Men lagen säger ju att det gäller från 1 maj 2024…
Generellt, det kommer förändringar och nya funktioner fortlöpande samt införs succesivt av företagen. Även de som är bättre än vad någon lag säger, som inte alltid hinner med tekniken.😉 Erkänner att jag lägger mera krut på att prova och lära mig hur saker fungerar än vad någon lag säger att det ska finnas.

• Haha
Sernando
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har dock aldrig varit med om att någon "försvinner" med kortet så att jag inte längre "är med".
Det gjorde de alltid när jag skulle hämta ut paket.
De tog kortet med sig till rummet bakom, kom sen tillbaka med paket + körkort.

Men naturligtvis får de hålla i körkortet när de kollar det samt kollar att jag liknar bilden, jag vill bara inte att de avlägsnar sig och tar kortet med sig.
Jag har som sagt var en tunn tejpremsa över identifikationskoden, så även om det skulle vara en riktig minnesmästare så kan de inte få ut något möjligt skadligt för mig.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Nissens
A AndersS skrev:
Generellt, det kommer förändringar och nya funktioner fortlöpande samt införs succesivt av företagen. Även de som är bättre än vad någon lag säger, som inte alltid hinner med tekniken.😉 Erkänner att jag lägger mera krut på att prova och lära mig hur saker fungerar än vad någon lag säger att det ska finnas.
Va?
Du menar att lagen inte gäller?
Vad har det att göra med vad du lägger krut på?

Bifogar en text från Bankid nedan

• Skärmbild som visar information om nya regler för BankID som träder i kraft 1 maj 2024.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sernando och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
MathiasS MathiasS skrev:
Sist jag hade körkortsproblematik var nog när jag skulle provköra en mc hos en handlare. De ville gärna ta en kopia på mitt körkort innan jag åkte, och det gick förstås inte.
Sist jag provkörde bil (rätt nyligen faktiskt) så gjorde hon en kopia av mitt körkort, (och helt inom synhåll för mig dessutom) - inga problem iom tejpen jag satt över uppgiften.
Inga andra uppgifter på kortet är ju hemliga eller kan användas till något dumt. Alla de uppgifterna kan antagligen vem som helst få fram också. (Jag är lite osäker på körkortsklasser och hur länge man haft det - det är eventuellt inte åtkomligt för någon som verkligen vill, det skulle kanske vara transportstyrelsens dataläcka då).
Del av körkort med tejpad över personuppgift för integritetsskydd.

• Haha
  • Arg
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men nu handlade tråden om oskicket att använda bankID till snart sagt vad som helst.

Ja, jag känner också en tveksamhet i viss mån.
Visst kan det vara ett vettigt sätt att identifiera sig vid bra mycket fler tillfällen än i internetbanken, men samtidigt tycker jag nog att det verkar börja gå lite slentrian i det som jag inte gillar, av flera olika skäl.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Va?
Du menar att lagen inte gäller?
Vad har det att göra med vad du lägger krut på?

Bifogar en text från Bankid nedan
Inte alls den gäller garanterat men bara att jag inte bryr mig om lagens detaljer utan fokuserar på funktion i de tjänster som finns tillgängliga med BankID, om det sedan är teknik eller lag som styr vissa detaljer är ointressant för mig. Kommer aldrig att engagera mig i lagtextläsning om inte nöd och tvång inträffar.😉

Redigerat:
Visst är det så, taffliga signeringslösningar gör det inte bättre heller. Jag har blivit ombedd av en av Sveriges största banker att signera leasingavtal för ganska stora belopp med BankID. Inget konstigt med det mer än att man skulle skulle signera (inte logga in) innan man fick se avtalet….

Dessutom hette dokumentet ”sample document for signing”…

Ungefär alla lampor lyste ju rött men de själva förstod inte att det skulle vara något problem. Jag totalvägrade och leverantören hade redan skickat varorna…

Det slutade med manuell signering och att leverantören bytte leasingbolag 😂.

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Sernando och 8 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Säger du det så, jag vet bara vad jag läst. Adyen hänvisar till SCA som är en del av PSD2 och hur den ställer krav på att kunden är identifierad vid online-betalningar:
[länk]
Doh! Ja, det finns ett undantag för lågrisk-transaktioner där PSD2 medger att man gör avsteg från att bekräfta transaktionen.
Du har helt rätt.
(Men i det läget hamnar risken varken på kund eller säljare utan kortutfärdaren, så det är fortfarande enbart transaktioner som du bekräftar som du själv bär ansvaret för)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag står på bägge sidorna här:
- Det blir fler och fler krav på att man måste vara identifierbar (exempelvis med kontantkort för mobiltelefon) och då måste det finnas en bra lösning för att kunna göra det on-line ----> BankID.
- Att man vill identifiera mig på nätet när jag diskuterar sjukvård är ju också rimligt.
- Eller hos Skatteverket.
- Men samtidigt har det börjat bli mycket okynneskrav på BankID, jag förstår inte varför jag skall identifiera mig om jag ändå betalar med kreditkort exempelvis. Det har hänt några gånger nu på slutet. Det leder ju bara till att man hellre använder utländska tjänster som inte ställer det kravet.

• Gilla
Robin Lindberg och 2 till
  • Laddar…
C
mexitegel mexitegel skrev:
Inget konstigt med det mer än att man skulle skulle signera (inte logga in) innan man fick se avtalet….
Signerade ett hyresavtal elektroniskt härom året. Jag var så klart tvungen att signera först. Med BankID. Sen när motparten signerade visade det sig att de bara behövde signera med en knapp i signeringstjänsten. Så ingen verifierbar digital signatur utan bara en text i dokumentet där det står att X signerat det, datum och tidpunkt. Inte särskilt seriöst...

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens
A AndersS skrev:
Inte alls den gäller garanterat men bara att jag inte bryr mig om lagens detaljer utan fokuserar på funktion i de tjänster som finns tillgängliga med BankID, om det sedan är teknik ellet lag som styr vissa detaljer är ointressant för mig. Kommer aldrig att engagera mig i lagtextläsning om inte nöd och tvång inträffar.😉
Hmm, det handlar ju inte om dig, det handlar om de som implenterat tjänsten…

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Rätt vanligt det där, å andra sidan är en manuell signatur ungefär lika värdelös.

Edit: Nissens hann trycka in ett inlägg emellan 😀.

mexitegel mexitegel skrev:
Rätt vanligt det där, å andra sidan är en manuell signatur ungefär lika värdelös.

Edit: Nissens hann trycka in ett inlägg emellan 😀.
Manuell signatur är ju ännu sämre...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hmm, det handlar ju inte om dig, det handlar om de som implenterat tjänsten…
Japp, men inget jag lägger krut på idag, kanske naiv men så är det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.