135 974 läst ·
3 524 svar
136k läst
3,5k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Nu är jag övertygad om att du skämtar. Du har ju uppenbarligen inte läst det jag länkade till. Så jag klipper in texten här istället om det blir lättare. Där står det du undrar över. Det är alltså inte så vanligt längre, men finns fortfarande.Alfredo skrev:
”Postväxlar är ett äldre sätt att betala som numera används ganska sällan.
Om du inte vill betala en större penningsumma kontant, eller genom att göra en banköverföring till betalningsmottagaren, kan du köpa en postväxel. Postväxeln köper du hos banken. Den skrivs ut på ett visst belopp och till en namngiven mottagare. Därefter ger du postväxeln till betalningsmottagaren som i sin tur löser in den i en bank.
Postväxel vid köp av begagnad bil
Tidigare var det ganska vanligt att ta ut en postväxel när man till exempel skulle köpa en begagnad bil eller båt.”Jag vet inte vilka banker som har det idag. Jag vet att det går att lösa in postväxlar, men har inte koll på hur det är med att ställa ut dem.Alfredo skrev:
Redigerat:
Ser inte namnen på de banker som erbjuder tjänsten, kan du förtydliga?Nissens skrev:
Nu är jag övertygad om att du skämtar. Du har ju uppenbarligen inte läst det jag länkade till. Så jag klipper in texten här istället om det blir lättare. Där står det du undrar över. Det är alltså inte så vanligt längre, men finns fortfarande.
”Postväxlar är ett äldre sätt att betala som numera används ganska sällan.
Om du inte vill betala en större penningsumma kontant, eller genom att göra en banköverföring till betalningsmottagaren, kan du köpa en postväxel. Postväxeln köper du hos banken. Den skrivs ut på ett visst belopp och till en namngiven mottagare. Därefter ger du postväxeln till betalningsmottagaren som i sin tur löser in den i en bank.
Postväxel vid köp av begagnad bil
Tidigare var det ganska vanligt att ta ut en postväxel när man till exempel skulle köpa en begagnad bil eller båt.”
Sorry! Din självsäkra, på gränsen till dryga, attityd fick mig att tro att du hade kunskap om ämnet.Nissens skrev:
Jag tänker heller inte försöka leta runt bland alla tänkbara banker och dessutom är det ofta svårt att länka till något som inte erbjuds. Swedbank som exempel säger dock så här:Nissens skrev:
https://www.sparbankennord.se/privat/rantor-priser-och-kurser/vanliga-tjanster.html
Det borde finnas många banker som ställer ut dem skrev du, sen redigerar du ditt inlägg å säger nu att du inte har koll. ?Nissens skrev:
Att ändra åsikt (å erkänna fel) är ok, gör det då öppet istf att i efterhand smygredigera redan citerade inlägg.
Ojoj, jag har faktiskt trott att du är äldre, men jag inser nu att du tillhör generation snöflinga.Nissens skrev:
Jaja, då fattar jag jag också att jag blivit helt lurad av din egenredovisade "CV".
Nåja, hälsa morsan din när du kommer upp från källaren, vem vet, vi kanske gick i samma klass.
Gillar Bank-Id, det skulle varit en global lösning som även tillämpades i online spel så vi kunde få ner antal fuskare.
Ja, det finns absolut problem men det gäller även traditionell legitimation. Har man otur kan man hamna i ett moment 22.
Ja, det finns absolut problem men det gäller även traditionell legitimation. Har man otur kan man hamna i ett moment 22.
Jag tänker att BankID för att spela (bort pengar) är en dålig ide.I Ironside skrev:
Spela bort pengar? Nej, jag var kanske otydlig. Jag tänker på någon form av globalt digitalt ID som inte kan förnyas enkelt, och som knyts till spelkonton. Om man blir bannlyst ska det vara väldigt svårt att ta sig in igen. Självklart måste en ban granskas noggrant så att ingen blir bannlyst av misstag.blackarrow skrev:
BankID används ju till så mycket mer än bara pengar. Det är inte ovanligt att man använder det för att logga in på olika webbplatser utan att det har något med pengar att göra.