135 974 läst ·
3 524 svar
136k läst
3,5k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Jag vet att det gör det eftersom jag tog emot 120 tkr på Swish. Tror killen hade företag, men vet inte vad hans Swish var reggat på eller vilken bank han hade. Vet bara att det funkade för 4 år sedan.Alfredo skrev:
Antar att du skämtar, men här kommer info:Alfredo skrev:
https://www.konsumenternas.se/lan--betalningar/betalningar/mindre-vanliga-betalsatt/postvaxel/
Jag köpte en båt för typ 20 år sedan för ca 200 tkr kontant, det berodde på att säljaren inte ville att pengarna skulle synas på sina bankkonton.P pmd skrev:
Det var innan gängkriminilalitetens tid, idag hade jag nog inte gjort det.
Nej jag skämtar inte det minsta. Jag har fått uppfattningen att bankerna mer eller mindre slutat att ställa ut postväxlar så jag upprepar frågan.Nissens skrev:
Hos vilka banker kan en privatperson idag köpa en postväxel för att använda vid exempelvis bilköp?
Skitsamma var, man ska inte använda postväxlar vid bilköp. Det har förekommit bedrägerier runt detta.Alfredo skrev:
Kan man inte betala bilen med swish så gör man transaktionen på ett bankkontor eller hos bilhandlaren.
Kontanter är för min del helt uteslutet idag, i första hand för att jag inte vet hur sedlarna ser ut idag, i andra hand för att det garanterat är svarta pengar, i tredje hand för att det är förbannat krångligt att bli av med kontanterna (sätta in på banken).
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Det habndlar ju om att kontrollen att ngn swishat är för dålig.hsd skrev:
Problematiken är att det finns en fejkapp som ser exakt ut som Swish, reagerar på samma sätt, detta upptäcktes bland annat av en servicbutik här i närheten då Swish beloppen inte stämde med kassan och kontroller med övervakningskameror visade förloppet och personalen (även ägarna) kan inte upptäcka någon skillnad , enklaste lösningen valdes dvs. neka swishbetalning överhuvudtaget
Appen i sig är ju inte hackad, utan någon har kopierat utseendet och använder det för att luras att man har betalat, fast man inte har det.
Hade butiken haft en skärm där dom kollar inkommande betalningar hade dom kunnat kolla det.
Du kan ju läsa tråden jag postade… du fick svaret där…Alfredo skrev: