Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Ja har man byggt systemet så att det är vad som behövs, så är det vad som behövs. 😉
Ja, normalt använder man alltså fjärrstyrning, men nu vill ju Bananskalare använda ett helt separat system och då blir det ju att åka ut till varje butik och trycka på rätt version (här gäller det att veta vilken version som är ok).
Så får man välja en person besöker varje butik, flera personer som besöker flera butiker eller en person per butik. Valet avgör kostnad och tid.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Programvara behöver man inte göra backup på. Den installerar man om vid behov. Då kan inte systemets programvara infekteras av ransomware.
Det har hänt att att leverantörers media blivit infekterade både på disketter och ftp servrar.
P pmd skrev:
Såvida inte programleverantörens installationsprogram har fått en trojan …
😉
P paralun skrev:
Varför ska man skicka ut IT-folk för att återstarta? Det finns ett flertal lösningar för nätverksbootning av terminaler mot en central server.
Precis, och det var ju fjärrmanageringsprogramvaran som "infekterats" och använts för att infektera kassa systemet.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du ville ha 800st it tekniker anställda.
Logotyp för Kaseya 365 med texten "Everything Needed to Manage, Secure, Backup and Automate Your Endpoints" och en knapp "Explore Product".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...

Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är en svunnen tid med eproms.

I jakten på time to market får man vara nöjd (nåja) om leverantören ens bryr sig om att kontinuerligt åtgärda brister efter produkten sjösatts.
På EPROM-tiden var det inte alla programmerare som ville skriva firmware . Lättare då att skicka ut uppdateringar med tape eller diskett...

Just kassaapparater ska certifieras
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/339826.html

Edit: Ops, teknikstrul bakom knapparna.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Inte för att det har med BankID att göra, men vad hände med den skyldige coop hackern? Samt lite mer info& länkar

Artikel på skärm om beslagtagning av pengar och åtal efter en cyberattack, med NyTekniks logotyp överst.
Skapa konto

IT-attacken mot Coop: ”Verkligheten är något annat än träning”
https://ingenjoren.se/2021/09/17/it-attacken-mot-coop-verkligheten-ar-nagot-annat-an-traning/
Extends Retail är en sammanslagning av Extends och Visma, så jag antar att de bytt plattform men inte handelslösning.
https://www.extendaretail.com/sv/

Webbsida för Unified Commerce med text och bild av en rosa butiksmiljö med en röd kundvagn.
Skapa konto

Skärmvisning av en smartphone som använder Scan & Pay-appen för att skanna en produkt hos Coop.
Skapa konto

https://www.extendaretail.com/sv/case/coop/

BankID då? Jo visst är det praktisk med digital identifiering, men BankID för att titta på TV i en app på plattan??!!

(Gjorde det i lördags när jag sov borta).

Mikael_L
P pmd skrev:
Check använde jag mycket på 1980-talet, men det fasades ut på 1990-talet. Utom i USA där vi alltid betalade räkningar med en check som skickades med post till den som skulle ha pengarna. Detta var så sent som 1997/1998 och jag skulle inte bli förvånad om det är standardförfarande fortfarande.
Ja USA och check har jag också fattat är en helt speciell historia.
En vän till mig flög över till staterna och skulle jobba där i ca 10 månader.
Så det var förstås en massa saker att ordna i början, bostad, bankkonto, och en bil behövdes ju också.
Sagt och gjort, de kollade in lite utbudet hos en bilhandlare och valde en lagom gammal och lagom billig bil.

Men så var det där med betalningen, med VISA ...? Nej, gick absolut inte, nu har jag glömt bort alla de betalningssätt som frågades om men som inte gick, men säljaren frågade ifall de inte kunde betala med check.
Varpå kompisen replikerade att de förvisso hade fått ut ett checkhäfte redan, men det fanns ju ingen täckning på kontot, för det hade ju inte flutit in någon lön än.
Men se det var inga problem, utan han skrev ut en check som han visste var utan täckning, och bilsäljaren visste det ju också, men ändå absolut inga problem.

Sen fick han ramla in på banken och trassla över lite pengar till det tomma lönekontot, men hade dock åtminstone en bil nu.

Fairlane Fairlane skrev:
Ja, normalt använder man alltså fjärrstyrning, men nu vill ju Bananskalare använda ett helt separat system och då blir det ju att åka ut till varje butik och trycka på rätt version (här gäller det att veta vilken version som är ok).
Så får man välja en person besöker varje butik, flera personer som besöker flera butiker eller en person per butik. Valet avgör kostnad och tid.
Skärpning! Sluta hitta på vad jag sagt.
Varken du eller jag har rätt kunskap för att välja typ av system.

P
Fairlane Fairlane skrev:
Jag känner till PXE-netbooting. Det är inget nytt.
Nej, verkligen inte. Boota datorer över ett nät gjorde vi redan på 1980-talet. Disklösa klienter.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
.Sagt och gjort, de kollade in lite utbudet hos en bilhandlare och valde en lagom gammal och lagom billig bil.
Vi köpte vår lagom gamla och lagom billiga bil kontant, med sedlar och mynt. Det var dock promenadavstånd både till banken och bilaffären så det gick(!) bra att ta ut pengar och köpa bilen.
N.B. svenskt promenadavstånd. En amerikan skulle nog aldrig promenera så långt.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Vi köpte vår lagom gamla och lagom billiga bil kontant, med sedlar och mynt. Det var dock promenadavstånd både till banken och bilaffären så det gick(!) bra att ta ut pengar och köpa bilen.
N.B. svenskt promenadavstånd. En amerikan skulle nog aldrig promenera så långt.
Postväxel och swish funkar ju. När jag sålde en bil för ca 4 år sedan betalades den med swish, det var ca 120 tkr. Skulle tro att det funkar idag också. Vi gjorde ägarbytet online, så när köparen åkte iväg med bilen så var hela affären klar och ägarbytet registrerat. Hur smidigt som helst. 😊

Fairlane
Skärpning! Sluta hitta på vad jag sagt.
Varken du eller jag har rätt kunskap för att välja typ av system.
Jag har hyfsad koll, men menar du att du inte sagt att det skulle vara ett helt separat system?
Du skulle ju ha en dator som skulle kopplas direkt mot internet, inte mot någon server, eller minns jag fel?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Postväxel och swish funkar ju.
Gör det? Var köper man en postväxel? Hur köper man en lite dyrare bil med Swish?

När jag köpte bil senast för kanske 6mån sedan Så var. swisch som gällde.
Säljaren kollade med sin bank att pengar!
kommit fram

Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
När jag sålde en bil för ca 4 år sedan betalades den med swish, det var ca 120 tkr. Skulle tro att det funkar idag också.
I USA?

När jag köpte bil senast för kanske 6mån sedan Så var. swisch som gällde.
Fast bilen behöver inte vara jättedyr innan beloppsgränserna hos Swish sätter stopp för det betalsättet.

Apropå bilar och Swish verkar 100 tkr vara en vanlig maximal beloppsgräns. Vet inte om det finns banker med högre gräns.

Handelsbanken
Text som beskriver Swish beloppsgränser för överföringar, både för privatpersoner och företag.

Swedbank
Skärmdump av information om tillfällig beloppsgräns på 100 000 kronor för bankbetalningar.

Nordea
Tabell som visar beloppsgränser för Swish-betalningar, inklusive tillfällig högre gräns.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.