maxmsm skrev:
Postutlämnarna gillar inte det nationella ID-kortet pga det går inte att skanna....
What?!? Hur lyckas man misslyckas med det...

C
Alfredo Alfredo skrev:
What?!? Hur lyckas man misslyckas med det...
Finns ingen streckkod eller QR-kod att skanna...

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Finns ingen streckkod eller QR-kod att skanna...
Ja det förstår jag men jag fattar inte hur man kan låta bli att ha en sådan. Körkort har väl skannats "överallt" i rätt många år vid det här laget och det känns som det borde vara en självklarhet på en "modern" identitetshandling.

Men jag är helt oinsatt så jag kanske gör det enklare än vad det faktiskt är. 🤔

C
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det förstår jag men jag fattar inte hur man kan låta bli att ha en sådan.
Ja, det är ett lite märkligt beslut som Sverige dessutom verkar rätt ensamma om.
Men det är väl samma sak med det (närbesläktade) passet(?)

P.s. samma sak med Skatteverkets ID-kort noterar jag.

P.s. 2: Beträffande passet verkar ju till och med Polisen tycka det är en brist eftersom de klistrar på sina egna lappar med streckkoder i hanteringen.

Redigerat:
Jo
C cpalm skrev:
Rustas kassasystem drabbades inte direkt, bara indirekt.
[länk]
Jo det vet jag och det som syntes för en kund var då att "kundklubben" inte fungerade. "Ve och fasa" 😉
Så det var ju helt ok och man var snabbt uppe. Sen i Coop-fallet kan jag säkert tänka mig att det var en miserabel röra med coop-medlemskap 😉

Men summa summarum är jag helst säker på att man nu har säkra backuper för själva kärnan av kassahanteringen så att man snabbt kan vara uppe igen hos svenska affärskedjor.

Fairlane
Känns som väldigt mycket killgissningar från folk som inte har en blekaste om hur de olika delarna hänger ihop, hur olika system fungerar, hur företag arbetar med riskworkshops etc.

Ta bara en backup och läs tillbaks så blir det bra... Vilken version är lämplig att läsa tillbaks? Den från igår, den från förra veckan, den från förra månaden etc? Givetvis tar vi gårdagens och läser tillbaks och PANG så smäller det igen för den var redan infekterad. 😉

• Gilla
frause och 3 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom Coop-fallet har diskuterats ett tag nu i tråden så finns det länkar att kolla på.

Det tog inte en vecka att återstarta systemen utan det tog en vecka för de 150 teknikerna (eller vad det nu var) att åka runt i hela Sverige och ominstallera alla kassaapparater i butikerna, varje kassaapparat gick ju fort men det finns måna sådana per anställd tekniker och det blir mycket restid.
Och så blir det när man låter inkompetenta personer sätta upp systemen och specificera hårdvaran. Inte förvånande att det är just coop som råkar ut för något sådant, det är ju inte precis de skarpaste hjärnorna som dras till en sådan verksamhet!

BirgitS BirgitS skrev:
Det är vanligt att backuper också krypteras vid en ransomware-attack. Det är ju filer som går att komma åt från den hackade datorn.
Samma sak här, gör man på det viset är man gravt inkompetent, ransomware har ju funnnits i åtminstone 10 år så så det är inget nytt okänt problem. Problemet är att folk kör usel mjukvara som de dessutom inte kan hantera.

Fairlane Fairlane skrev:
Känns som väldigt mycket killgissningar från folk som inte har en blekaste om hur de olika delarna hänger ihop, hur olika system fungerar, hur företag arbetar med riskworkshops etc.

Ta bara en backup och läs tillbaks så blir det bra... Vilken version är lämplig att läsa tillbaks? Den från igår, den från förra veckan, den från förra månaden etc? Givetvis tar vi gårdagens och läser tillbaks och PANG så smäller det igen för den var redan infekterad. 😉
Nej jag ser det INTE som några "killgissningar" utan jag är mer säker på att fokus har legat på hur man snabbt får igång ett utslaget system. Sen måste man då givevist vara mer vaksam mot kända säkerhsetshål men det kan inte garanteras. Så jag är helt säker på att vi har klart bättre beredskap idag för att återstarta kassasystem. (utan killgissningar)

C
mnils skrev:
Och så blir det när man låter inkompetenta personer sätta upp systemen
Menar du att Coops val av Vismas kassasystem var inkompetent? Eller ligger inkompetensen någon annanstans?

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
[/QUOTE]
C cpalm skrev:
Menar du att Coops val av Vismas kassasystem var inkompetent? Eller ligger inkompetensen någon annanstans?
Jo mycket kort så är jag säker på att Visma själv insett hur uselt det var.
Sen vad Coop sedan beställt vete tusan? Är man en "looser" så är ju betalningsförmågan begränsad för en robust kassahantering.

BirgitS
P paralun skrev:
Jo
Jo det vet jag och det som syntes för en kund var då att "kundklubben" inte fungerade. "Ve och fasa" 😉
Så det var ju helt ok och man var snabbt uppe. Sen i Coop-fallet kan jag säkert tänka mig att det var en miserabel röra med coop-medlemskap 😉

Men summa summarum är jag helst säker på att man nu har säkra backuper för själva kärnan av kassahanteringen så att man snabbt kan vara uppe igen hos svenska affärskedjor.
Nej, varför skulle det vara en miserabel röra med coop-medlemskap?
Sånt ligger ju centralt och var i det fallet därför opåverkat.

Du verkar helt ha hakat upp dig på backup-hanteringen fast det i Coop-fallet är helt ointressant eftersom det inte var något problem med några backuper som ledde till att det tog tid utan, än en gång, kassaapparaterna var oanvändbara och kunde inte göra ett smack och därför behövde de ominstalleras. Normalt görs sånt på distans men det funkar ju inte när de inte är igång med sitt normala system.

Kan du försöka tänka dig in i vad som händer om din dator drabbas av ransomware och varenda fil är krypterad?
Du behöver manuellt ominstallera Windows/MacOS eller manuellt läsa tillbaks en backup genom att stoppa in ett USB-minne med ett återställningsprogram och starta återställningen sittande vid datorn. En sån operation kan inte butiksbiträdena göra utan därför behövdes det en IT-tekniker på plats.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
mnils skrev:
Och så blir det när man låter inkompetenta personer sätta upp systemen och specificera hårdvaran.
Och hur anser du att en kassaapparat ska fungera?
Vad var det för hårdvara som var felaktigt vald?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En sån operation kan inte butiksbiträdena göra utan därför behövdes det en IT-tekniker på plats.
Det är ingen grundlag som säger att dessa rutiner inte kan konstrueras så att "vem som helst" kan utföra dem. Det kanske inte är gjort så, eller anses lämpligt att göra så, men det är absolut möjligt om man vill.

BirgitS
P paralun skrev:
Jo mycket kort så är jag säker på att Visma själv insett hur uselt det var.
Sen vad Coop sedan beställt vete tusan? Är man en "looser" så är ju betalningsförmågan begränsad för en robust kassahantering.
Är det uselt att kunna fjärrstyra och övervaka kassaapparater?
Menar du att tekniker ska åka ut till alla butiker så fort som de ska uppdateras?

Jag hoppas att du är medveten om att det inte bara var Coop som drabbades av den ransomware-attacken. 100-tals butikskedjor i USA drabbades liksom Apoteket Hjärtat (knutna till ICA?), SJ etc.
Är ICA en looser eftersom Apoteket Hjärtat var drabbat?

Vad är en robust kassahantering?
Har någon affär en kassahantering som aldrig kan få problem enligt dig?

• Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.