Nyinstallation: jag bråkar med avloppet från handfatet.
Ett grått 50-rör kommer ut ur väggen. I det har jag satt en 50->40 gumminippel (https://www.bauhaus.se/gumminippel-purus-overgangstatning-50-40mm) och vill ansluta ett 40mm vitt rör från vattenlåset till detta.
Röret från vattenlåset går fint in i gumminippeln. Gumminippeln går med visst motstånd att trycka in i 50-röret, så länge inte 40-röret har tryckts in i nippeln först. MEN:
När nippeln sitter i 50-röret får jag bara in 40-röret ett par mm. När 40-röret sitter i nippeln går det inte att trycka in den i 50-röret.
40-röret är dessutom väldigt kort eftersom vattenlåset kommer så tätt intill väggen (inbyggt i egenbyggd kommod). Det är visserligen bara diskmedel jag smörjer med, men det har funkat fint med alla andra röranslutningar.

Nån som har nåt förslag på vad jag gör eller gjort fel?

Bästa svaret

Vad är innerdiameter på röret som kommer ur väggen? Är det en muff så är det 50mm annars inte. Då är det 43 eller en 45mm/40mm gumminippel skulle jag gissa som passar

Innerdia på 50-röret är verkligen 50mm och ytterdian på 40-röret är 40mm.

Uppdatering: Går inte bättre med glidmedel från RFSU heller...

Mysteriet är löst och Vector var inne på rätt spår. Bauhaus har en undermål produktbeskrivning av 50/40-nippeln men för samma produkt hos Dahl står det att den är avsedd för *muffen* på ett 50-rör.

Krilleman
FemTummar FemTummar skrev:
Mysteriet är löst och Vector var inne på rätt spår. Bauhaus har en undermål produktbeskrivning av 50/40-nippeln men för samma produkt hos Dahl står det att den är avsedd för *muffen* på ett 50-rör.
En gumminippel för 50 passar aldrig invändigt i ett rör, den är då för muff.
Gå alltid efter innerdiametern och ha koll på om det är muffända eller rörända. 👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.