Fairlane
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag har tänkt att de slår upp allt bakvägen mha cookies,cross site tracking och adressregistret från tex skv.

Experiment:
Jag påbörjar ett köp på exempelvis webhallen i incognitoläge. Klickar mig vidare mha en fejkadress och väljer betala med visa (klarnaknappen).
Det första som händer är att jag blir promptad att logga in med bank id i klarnarutan(som sker mha personnr), för att få gå vidare och välja avbetalning eller Visa.

Andra betalmöjligheter fanns dock. 3-4 alternativ med Revolut(smslån), swish (personnr) eller american express.

Så typ oavsett hur jag betalar(möjligt att det går via amex) är det nån som bokför detta köp under mitt personnr.

Men det är ju för min säkerhet det sker.... 🙄
Jag testade Webhallen och de hade inget bra alternativ.
Jag testade Elgiganten och fick följande alternativ:
Betalningsalternativ vid checkout med olika metoder som kortbetalning, Avida, Swish, Klarna, och banköverföring genom Trustly.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som synes kortbetalning högst upp, Klarna längre ner.

Så det varierar nog fram säljare till säljare.
Köper jag något från utlandet så brukar kort vara enkelt och utan krav på personnummer.

Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Nu beror det väl på vad man menar med "okända" men jag tror de flesta regelbundet kopplar upp sig på WIFI-nät som är helt bortom deras kontroll. På arbetsplatser, på flygplatser, i flygplan och på en massa andra ställen.
Själv undviker jag dessa så mycket det går.
https://www.svt.se/nyheter/pirater-avlyssnade-folk-och-forsvar <--sådant där är rätt oroväckande, att folk inom det området blir så lurade.

Fairlane Fairlane skrev:
Själv undviker jag dessa så mycket det går.
Ja det är säkert klokt men förbannat opraktiskt i verkliga livet...

Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det är säkert klokt men förbannat opraktiskt i verkliga livet...
Normalt sett ingen som helst problem, om man har tillräckligt med surf till sin telefon. Flyg är ett problem, eller om man är på en plats där mottagningen är dålig.

Fairlane Fairlane skrev:
Normalt sett ingen som helst problem, om man har tillräckligt med surf till sin telefon.
Tillräckligt med surf i det land man befinner sig bör kanske tilläggas. Men visst, då är det naturligtvis inget problem. För mig vore det dock rätt opraktiskt som sagt då jag inte har "tillräckligt med surf".

C
D djac skrev:
Nej, det är unikt för varje transaktion vad som delas, men det man kan se som bra är transparensen
Men jag antar att det inte är du som id-innehavare som bestämmer vad som skall delas?
Förvisso bra (nödvändigt?) att det syns, men lite tröttsamt att e-postadressen ofrivilligt sprids.

D
C cpalm skrev:
Men jag antar att det inte är du som id-innehavare som bestämmer vad som skall delas?
Förvisso bra (nödvändigt?) att det syns, men lite tröttsamt att e-postadressen ofrivilligt sprids.
Nej, det är tjänsten som ber om uppgifterna, testade någon annan myndighet och de bad bara after namn och personnummer. Gick in med bankid och då ser man bara att man gjort en identifiering men inte vad som delats.

C
D djac skrev:
Gick in med bankid och då ser man bara att man gjort en identifiering men inte vad som delats.
Bank-ID är bara personnummer namn, och tror jag, juridiskt kön av någon underlig anledning. Eller så räknas det bara ut från personnumret.

D
C cpalm skrev:
Bank-ID är bara personnummer namn, och tror jag, juridiskt kön av någon underlig anledning. Eller så räknas det bara ut från personnumret.
Vet du detta, jag misstänker att det kan delas mer än så?

BirgitS
C cpalm skrev:
Juridiskt kön framgår av personnumret, jag har för mig att det är den näst sista siffran, jämn resp. udda.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
C
D djac skrev:
Vet du detta, jag misstänker att det kan delas mer än så?
Man får ett antal andra attribut, som typ av ID, serienummer, giltighetsdatum och sånt, men det är den enda personliga informationen man får, det vet jag.

• Gilla
djac
  • Laddar…
C
BirgitS BirgitS skrev:
Juridiskt kön framgår av personnumret, jag har för mig att det är den näst sista siffran, jämn resp. udda.
Om man inte bytt kön då. Antar att man inte får ett nytt personnummer då?

Fairlane
C cpalm skrev:
Om man inte bytt kön då. Antar att man inte får ett nytt personnummer då?
Jo då får man ett nytt personnummer

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
* Och så det sista med BankID som nu framför allt används vid beställning av dagligvaror med hemkörning, inkl. betalning.
Om man handlar av ICA eller COOP behövs inte bankid. Jag har inte provat några andra webbutiker för dagligvaror.

Redigerat:
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen fler nivåer, en för ren signering, t.ex. godkänna sin deklaration, eller bekräfta en beställning.
Sen nivåer där det utförs affärer och pengatransaktioner.
Alla dessa nivåer skulle kanske förvirra mer än det hjälpte. Det finns väl ännu en hel del personer som inte förstår skillnaden mellan att legitimera sig och signera med bankid?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.