135 961 läst ·
3 524 svar
136k läst
3,5k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Jag testade Webhallen och de hade inget bra alternativ.Unikt namn skrev:
Jag har tänkt att de slår upp allt bakvägen mha cookies,cross site tracking och adressregistret från tex skv.
Experiment:
Jag påbörjar ett köp på exempelvis webhallen i incognitoläge. Klickar mig vidare mha en fejkadress och väljer betala med visa (klarnaknappen).
Det första som händer är att jag blir promptad att logga in med bank id i klarnarutan(som sker mha personnr), för att få gå vidare och välja avbetalning eller Visa.
Andra betalmöjligheter fanns dock. 3-4 alternativ med Revolut(smslån), swish (personnr) eller american express.
Så typ oavsett hur jag betalar(möjligt att det går via amex) är det nån som bokför detta köp under mitt personnr.
Men det är ju för min säkerhet det sker.... 🙄
Jag testade Elgiganten och fick följande alternativ:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som synes kortbetalning högst upp, Klarna längre ner.
Så det varierar nog fram säljare till säljare.
Köper jag något från utlandet så brukar kort vara enkelt och utan krav på personnummer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Själv undviker jag dessa så mycket det går.Alfredo skrev:
https://www.svt.se/nyheter/pirater-avlyssnade-folk-och-forsvar <--sådant där är rätt oroväckande, att folk inom det området blir så lurade.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Tillräckligt med surf i det land man befinner sig bör kanske tilläggas. Men visst, då är det naturligtvis inget problem. För mig vore det dock rätt opraktiskt som sagt då jag inte har "tillräckligt med surf".Fairlane skrev:
Nej, det är tjänsten som ber om uppgifterna, testade någon annan myndighet och de bad bara after namn och personnummer. Gick in med bankid och då ser man bara att man gjort en identifiering men inte vad som delats.C cpalm skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Alla dessa nivåer skulle kanske förvirra mer än det hjälpte. Det finns väl ännu en hel del personer som inte förstår skillnaden mellan att legitimera sig och signera med bankid?Mikael_L skrev: