135 960 läst ·
3 524 svar
136k läst
3,5k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Hur oberoende de är kan nog diskuteras då de är utgivna av samma organisation och antagligen spärras samtidigt om så skulle bli aktuellt, men ja, visst kan man ha flera.kisumisu skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Freja är nog inte en dum backup då det är mer fristående.
Jag tycker den siffran ger en för låg bild av BankIDs spridning. Ett annat sätt att beskriva nyttjandet är att "Av folkbokförda svenskar i åldern 18-67 år har 99,9 procent ett BankID.". Det säger i alla fall mig att BankID numera är en i princip helt spridd och helt nödvändig legitimeringsform.A AndersS skrev:
https://www.bankid.com/nyheter-press/press/statistik
Jag tycker definitivt det finns skäl till att reflektera över hur personlig information sprids och används, men bank-id't kanske inte är rätt strid för det. Ett elektroniskt ID hjälper mig att vara säker i online-kommunikation.S Stefan1972 skrev:Jag ser väldigt många paralleller för rädslan mot teknik och övervakning/integritet som man ibland läser om folk som är livrädda för strålning av alla de slag. Ibland dyker det upp nån grupp på fb där de sitter och raljerar över saker så man nästan blir mörkrädd.....det är som en liten sekt där alla är övertygade om en enda sak och tror på varann.......Det blir lite lätt samma sak när en del sätter igång om nackdelarna med bank id och allt vad det nu är. Är det inte bara en psykologisk grej i slutändan? Att liksom måla upp saker som saknar grund och påverkan på livet?
Precis, man kan använda olika statistik som bekräftar dess acceptans i samhället.Alfredo skrev:
Jag tycker den siffran ger en för låg bild av BankIDs spridning. Ett annat sätt att beskriva nyttjandet är att "Av folkbokförda svenskar i åldern 18-67 år har 99,9 procent ett BankID.". Det säger i alla fall mig att BankID numera är en i princip helt spridd och helt nödvändig legitimeringsform.
[länk]
Även använda antalet användningar 2025 som var 7,9 miljarder vilket blir 21 miljoner/dag.😉
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Ja, det går bra, ungefär som att du kan ha legitimation utfärdad av olika utgivare (ok, inte så vanligt idag, men förr när bankerna gav ut)kisumisu skrev:
Det är olika BankID, på samma sätt som att du fick en fysisk plastbit från bank A och en annan från bank B.
Faktum är att det är designat så att nyckeln till BankID är knuten till enheten. Det är därför du måste hämta ett nytt när du byter enhet.
Det är inte fel, för om banken väljer att spärra ditt BankID för att de misstänker att du gör något skumt så kan de spärra alla och även hindra dig från att få ett nytt BankID från någon annan bank. Tappar du telefonen däremot så spärrar man bara just det BankID.kisumisu skrev:
@Alfredo
@Fairlane
Intressant!
Det som är också lite intressant att min arbetsgivare slutade med både Bankid och Freja. Nu sms koder, som känns lite 90-tal.
Var tydligen för hög kostnad att ha bankid.
Så tydligen kostar det pengar för alla företag att ha bankid verifikationer.
Själv tycker jag bankid är väldigt smidigt. Man slipper komma ihåg en massa koder osv till olika tjänster.
Samtidigt är det ju såklart även en säkerhetsrisk om de hamnar i fel händer eller blir som sagt spärrat av någon anledning.
Men det största problemet är att det är låst till specifika os.
Du ska ha den androiden, den ios, den windows.
Om man vill använda nåt eget som Linux så blir man utelåst. Det fanns en version till Ubuntu/Debian men den slutade ju uppdateras och fungerar ej idag.
Nu funkar ju mobilt bankid rätt smidigt, även till en Linuxdator.
Men fortfarande är jag då låst att ha en Google lur eller Äpple lur som båda kommer från USA.
Lite sugen på att köpa den där Jolla telefonen som ska vara väldigt användarvänligt och "non USA" programvara. Öppen os, utbytbar batteri, möjlighet ha minneskort och dualsim samtidigt etc. Men då blir det de här med Bankid osv kommer det fungera 😞
Man blir också lite mörkrädd hur pass beroende och ännu mera beroende man gör den av vissa enstaka aktörer och bolag som dessutom alla har sitt säte just i USA. O nej det spelar nu ingen roll om det är nåt annat land nu råkar det bara vara USA. Dumt att lägga alla äggen i samma korg som man nu har gjort!
@Fairlane
Intressant!
Det som är också lite intressant att min arbetsgivare slutade med både Bankid och Freja. Nu sms koder, som känns lite 90-tal.
Var tydligen för hög kostnad att ha bankid.
Så tydligen kostar det pengar för alla företag att ha bankid verifikationer.
Själv tycker jag bankid är väldigt smidigt. Man slipper komma ihåg en massa koder osv till olika tjänster.
Samtidigt är det ju såklart även en säkerhetsrisk om de hamnar i fel händer eller blir som sagt spärrat av någon anledning.
Men det största problemet är att det är låst till specifika os.
Du ska ha den androiden, den ios, den windows.
Om man vill använda nåt eget som Linux så blir man utelåst. Det fanns en version till Ubuntu/Debian men den slutade ju uppdateras och fungerar ej idag.
Nu funkar ju mobilt bankid rätt smidigt, även till en Linuxdator.
Men fortfarande är jag då låst att ha en Google lur eller Äpple lur som båda kommer från USA.
Lite sugen på att köpa den där Jolla telefonen som ska vara väldigt användarvänligt och "non USA" programvara. Öppen os, utbytbar batteri, möjlighet ha minneskort och dualsim samtidigt etc. Men då blir det de här med Bankid osv kommer det fungera 😞
Man blir också lite mörkrädd hur pass beroende och ännu mera beroende man gör den av vissa enstaka aktörer och bolag som dessutom alla har sitt säte just i USA. O nej det spelar nu ingen roll om det är nåt annat land nu råkar det bara vara USA. Dumt att lägga alla äggen i samma korg som man nu har gjort!
Redigerat:
Jag tycker det största problemet är att man som privatperson är fullkomligt rättslös om något skulle bli fel. Tänk dig en situation när någon påstår att du godkänt något med BankID fast du inte gjort det. Vad tror du man som vanlig privatperson har för möjlighet att få rätt i en domstol då?kisumisu skrev:
På den tiden papper skrevs på kunde i varje fall handstilen analyseras och man hade hyfsade möjligheter att undkomma skadeverkningarna av en förfalskning. Idag är det nog rätt kört om någon lyckas "lura systemet".
Risken må vara låg men konsekvensen kan vara totalt förödande. Det tycker jag är rätt olustigt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Väldigt. Andra företag jag känner till avvecklar SMS-koder för inloggning, vilket jag antar är det ni har det till. Det finns minst två skäl att avveckla SMS-koder för inloggning, säkerhet (dålig säkerhet) och kostnad.kisumisu skrev:
Ja, det kostar lite, men några stora summor brukar det inte vara, eller var iallafall inte förr när jag höll på.kisumisu skrev:
Vill man ha MFA utan att betala för BankID så man man ju välja bättre lösningar än SMS.
Ja, jag håller med om att det är smidigt. Sen finns det lägen där jag tycker det är bättre att man signerar i egenskap av en viss roll än som privatperson.kisumisu skrev:
Så är det såklart, av naturliga skäl. Det är helt enkelt svårt att hantera alla tänkbara varianter. Det problemet har man även om man byter till vissa andra engångslösenords-varianter. Alternativet är en hårdvaru-dongel, med de fördelar och nackdelar det bär med sig.kisumisu skrev:
Ja, målgruppen Linux-användare var väl helt enkelt för liten.kisumisu skrev:
Iallafall OS. Själva telefonen kan ju vara från ett annat land, om det är Android.kisumisu skrev:
japp, och kanske blir det problem med andra appar också?!kisumisu skrev:
Absolut, enigkisumisu skrev:
Nå det är sant!Alfredo skrev:
Jag tycker det största problemet är att man som privatperson är fullkomligt rättslös om något skulle bli fel. Tänk dig en situation när någon påstår att du godkänt något med BankID fast du inte gjort det. Vad tror du man som vanlig privatperson har för möjlighet att få rätt i en domstol då?
På den tiden papper skrevs på kunde i varje fall handstilen analyseras och man hade hyfsade möjligheter att undkomma skadeverkningarna av en förfalskning. Idag är det nog rätt kört om någon lyckas "lura systemet".
Risken må vara låg men konsekvensen kan vara totalt förödande. Det tycker jag är rätt olustigt.
O sen har ju bankid även en annan nackdel. Man har olika system i tom grannländerna!
Jag får t ex patrull i Finland, fast jag har finskt personnummer (förutom mitt svenska), förr i tiden gick det legitimera sig någorlunda (kanske lite genom fungrarna) men idag när allt skall vara elektronisk så finns det inget att säga till om.
Men det är vårat övervakssamhälle.
Men det värsta är att du måste bo i landet för att få t ex bankid. Jobbigt om man har ärenden i ett land som man nu inte råkar bo i.
Däremot ska vi inte gnälla allt för mycket på bankid. Den är åtminstone gratis till oss som använder det. Visst gratis går kanske diskutera men vi säger åtminstone att den ingår i våra bankavgifter, likaså mee Swish den är gratis använda.
T ex i Finland kostar vissa tjänster som t ex "mobile pay" motsvarigheten till Swish.
Har för mig att även deras mobiltbank id kostar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dock att i Finland är även telebolagen som tillhandahåller elektroniskid. 2.99€/mån.
Nu kanske det eumt av mig ge dumma ideer till svenska bankid. Men vissa saker ska vi vara glada över och hålla hårt i det!
Är ju många som vill ha konkurrens och ibland är det bra men inte alltid t ex inte då när giriga telebolag får uppgiften.
Redigerat:
Jag tror huvudorsaken var kanske att vi skulle sluta använda våra privata telefoner.Fairlane skrev:
Väldigt. Andra företag jag känner till avvecklar SMS-koder för inloggning, vilket jag antar är det ni har det till. Det finns minst två skäl att avveckla SMS-koder för inloggning, säkerhet (dålig säkerhet) och kostnad.
Ja, det kostar lite, men några stora summor brukar det inte vara, eller var iallafall inte förr när jag höll på.
Vill man ha MFA utan att betala för BankID så man man ju välja bättre lösningar än SMS.
Ja, jag håller med om att det är smidigt. Sen finns det lägen där jag tycker det är bättre att man signerar i egenskap av en viss roll än som privatperson.
Så är det såklart, av naturliga skäl. Det är helt enkelt svårt att hantera alla tänkbara varianter. Det problemet har man även om man byter till vissa andra engångslösenords-varianter. Alternativet är en hårdvaru-dongel, med de fördelar och nackdelar det bär med sig.
Ja, målgruppen Linux-användare var väl helt enkelt för liten.
Iallafall OS. Själva telefonen kan ju vara från ett annat land, om det är Android.
japp, och kanske blir det problem med andra appar också?!
Absolut, enig
Är en massa gnäll om det och många tog ju upp det att bankid är ju i den privata luren att då måste vi ju använda våran egna mobil. Sms går ju till arbetslur.
Så nu kan man inte ha den ursäkten 🤨
Men jag håller med, det finns ju även andra lösningar.
Jag upplever att mycket är också okunskap. Sen att det blir lättare (o billigare?) anlita externa leverantörer för att slippa anställa och behålla egen IT styrka.
Men det blir intressant att följa vad som händer i världen när vi har massa galet folk och presidenter som vill äga och styra hela världen.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
jo men min poäng var väl mer att det är lätt att det sätter sig i psyket och blir en "grej".......jag har liksom inga som helst problem med att vara övervakad om de nu känner för det. De får syna mig och studera mina vanor hur mycket de vill. Har så mycket annat att fundera på och bry mig i så......MathiasS skrev: