Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Låter lågt men det beror väl på hur man räknar. I min värld är i princip alla "riktiga" servrar linuxbaserade. Solaris, HP-UX, AIX med flera är väl alla museiföremål numera...
Det finns en och annan Windows-server också. 😉

Och 70% av alla världens alla finansiella transaktioner går i mainframe.

/Höghus

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det finns en och annan Windows-server också. 😉
Jag skrev "riktiga" servrar...

kisumisu
P pmd skrev:
Den här diskussionen har förekommit tidigare i detta forum. Eftersom man kan vara kund hos fler än en bank så är begrepp "byta bank" inte så meningsfullt. Det är ungefär lika meningsfullt som att "byta manvaruaffär" (t.ex. byta från ICA till Willys). Det är inte helt meningslöst, men begränsar tillvaron en del om man tillämpar det.
Det är sant!

Har själv också flera banker 😁

Men sen har man ju oftast en huvudbank dit lönen kommer, där man har ev huslån, där man har just sin bankid osv

Den här huvudbanken är oftast lättast ha en av storbankerna som helst har fysisk kontor. Kan ens alla nischbanker erbjuda bankid?

Visst kan man kanske ha bankid på på Swedbank, huslån på Nordea och lönekonto på Handelsbanken.
Men min erfarenhet är att dessa storbanker mer eller mindre kräver att man ska bli helkund.

Jag hade nästan problem bara att avsluta bankkortet på Handelsbanken....
Onödigt när det finns bättre kredit och debitkort hos andra banker!

Redigerat:
P
hsd hsd skrev:
Du ska h6tut om närmaste polisstation fixar passet 😖
Det gick bra sist. Visst, alla polisstationer säljer inte pass, men den som är närmast mig gör det.

P
Höghus Höghus skrev:
Nu har du missförstått mig, jag har inte påstått att det har det.
Jag tolkade #3 360 som ett svar på #3 346 pga citeringen, men det var kanske ett lite oklart svar så jag missförstod nog.

P
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, men den kan i sig ha sårbarheter även om man implementerar den perfekt.
Visst, men en sådan sårbarhet kanske man kan hitta utan att granska programkoden.

P
Fairlane Fairlane skrev:
Vilken del tänker du på då?
Serversidan eller klientsidan eller båda?
Främst de delar som har med kryptering att göra. UI-design har nog inte så mycket med säkerhet att göra numera.

Fairlane
P pmd skrev:
Visst, men en sådan sårbarhet kanske man kan hitta utan att granska programkoden.
Givetvis. Koden är helt ointressant för det ändamålet. Man (inklusive jag) brukar dock rekommendera att man använder väl kända krypteringsprotokoll för att de är genomlysta (sen hittas det ändå svagheter med jämna mellanrum), och att man ska undvika egenpåhittade algoritmer.
Trots det så har Försvarsmakten egna protokoll och jag kan inte säga att de är osäkra eller att de väljer en dålig väg för det.
P pmd skrev:
Främst de delar som har med kryptering att göra. UI-design har nog inte så mycket med säkerhet att göra numera.
Dvs serversidan och hur krypteringen används på smartkort och mobilt BankID och implementeringen av BankID på fil.
Det kan vara så att man använder OpenSSL i botten, men inte vill avslöja det (OBS spekulation).

• Gilla
pmd
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Men min erfarenhet är att dessa storbanker mer eller mindre kräver att man ska bli helkund.
Det är inte min. Jag är i varierande omfattning kund hos samtliga och har varit så i många år. Jag har dessutom BankID från tre av dem. Visst förekommer det "önskemål" om monogami men deras önskemål tar jag tämligen lätt på. De får helt enkelt nöja sig med vad jag är villig att köpa.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Jag ser väldigt många paralleller för rädslan mot teknik och övervakning/integritet som man ibland läser om folk som är livrädda för strålning av alla de slag. Ibland dyker det upp nån grupp på fb där de sitter och raljerar över saker så man nästan blir mörkrädd.....det är som en liten sekt där alla är övertygade om en enda sak och tror på varann.......Det blir lite lätt samma sak när en del sätter igång om nackdelarna med bank id och allt vad det nu är. Är det inte bara en psykologisk grej i slutändan? Att liksom måla upp saker som saknar grund och påverkan på livet?

S Stefan1972 skrev:
Jag ser väldigt många paralleller för rädslan mot teknik och övervakning/integritet som man ibland läser om folk som är livrädda för strålning av alla de slag. Ibland dyker det upp nån grupp på fb där de sitter och raljerar över saker så man nästan blir mörkrädd.....det är som en liten sekt där alla är övertygade om en enda sak och tror på varann.......Det blir lite lätt samma sak när en del sätter igång om nackdelarna med bank id och allt vad det nu är. Är det inte bara en psykologisk grej i slutändan? Att liksom måla upp saker som saknar grund och påverkan på livet?
Men så är det och har varit historiskt när något förändras det tillhör, men tar vi lite statistik igen men i annan form:
82% av Sveriges innevånare har BankID
8% är under 14 år

Så då återstår ca 10 % som inte har BankID efter de dryga 20 år som det funnits.
Och Mobilt BankID i 15 år.
För något år sedan infördes även ID-kort i appen, men ännu inte fullt accepterad.

I mina ögon är det idag en fullt accepterad lösning för att identifiera oss digitalt, inte illa efter endast 20 år.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Typ allt du gör på din internetbank, förutom att betala räkningar.
Men även det.
Syftar på dom gamla dom har det inte så lätt.
Nja, tror du tänker tok, än svårare för de gamla att ta sig till bankkontoret än få hjälp av anhörig

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
Alfredo Alfredo skrev:
Det är inte min. Jag är i varierande omfattning kund hos samtliga och har varit så i många år. Jag har dessutom BankID från tre av dem. Visst förekommer det "önskemål" om monogami men deras önskemål tar jag tämligen lätt på. De får helt enkelt nöja sig med vad jag är villig att köpa.
Intressant.

Så man kan alltså ha flera olika bankid (alttdå inte samma bankid på olika enheter utan helt oberoende bankid)?
Det här måste jag tänka.
Har faktist funderat på "freja" som backup.

L Lasse Holmström skrev:
än svårare för de gamla att ta sig till bankkontoret än få hjälp av anhörig
Det är inte alla gamla som överhuvudtaget har någon anhörig...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.