P
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det fanns en tid, efter pandemin om jag minns rätt, då väntetiderna var extrema. Vad jag förstår är det inte så längre eller något man ska se som normalt.
Ja, så var det. Idag är väntetiden en vecka här i krokarna, men det är ju ändå lite längre än de två dagar som det skulle ta att skaffa en ny bankdosa (enligt något inlägg vars nummer jag är för lat för att leta rätt på nu).

P
S Snurrespratt skrev:
Dessutom, hål-i-huvet att bjuda in nyfikna att analysera koden och leta efter attackytor.
Nej, tvärtom. Ju fler som hittar buggar desto större är chansen att de blir kända.
"Security by obscurity" är ett feltänk.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
P pmd skrev:
En helhetslösning för vad? Det handlar om att öppna källkoden för Bankids programvara. Vad OpenSource-samhället vill eller kan göra är en annan sak.
I vilket syfte öppna källkoden , mer än att några är nyfikna ? Rätt roligt att lyssna på ópensource aktivister som man förstår inte har varit ute i verkligheten. Finns mycket nytta med opensource, stora communities som driver utveckligen framåt, använder själv mycket dagligen. Samtidigt investerar affärsdrivande verksamheter i sina IT lösningar, i en konkurrensutsatt miljö. Varför skulle dessa öppna källkoden till sin lösning som är grunden för deras affärsmässiga verksamhet ?

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
De krypteringsalgoritmer vi använder i vardagen är alla publika och det är fritt fram att analysera dessa
Krypteringsalgoritmen må vara känd men den kan implementeras med eller utan buggar.

hsd
P pmd skrev:
När jag köpte ett nytt pass för några år sen var det flera veckors, eller kanske månaders, väntetid när man bokade en tid hos polisen.

Just idag kan man boka en tid om en vecka på närmaste polisstation. Jag har inte letat på andra polisstationer.
Du ska h6tut om närmaste polisstation fixar passet 😖

P
S Snurrespratt skrev:
I vilket syfte öppna källkoden , mer än att några är nyfikna ? Rätt roligt att lyssna på ópensource aktivister som man förstår inte har varit ute i verkligheten.
Aktivisterna (som RMS) brukar ha lite halvreligiösa (eller åtminstone principiella, filosofiska, argument). Här handlar det snarare om att vara pragmatisk och se till att öka potentialen för att krypteringsbuggar hittas.

S Snurrespratt skrev:
Finns mycket nytta med opensource, stora communities som driver utveckligen framåt, använder själv mycket dagligen. Samtidigt investerar affärsdrivande verksamheter i sina IT lösningar, i en konkurrensutsatt miljö.
Det verkar vara extremt lätt att tjäna massor av pengar i den miljön, speciellt om kunderna finns i den offentliga sektorn, så jag hyser lite tvivel om hur bra konkurrensen fungerar.
S Snurrespratt skrev:
Varför skulle dessa öppna källkoden till sin lösning som är grunden för deras affärsmässiga verksamhet ?
För att minska buggfrekvensen, men jag är knappast rätt person att svara generellt på varför de bör öppna sin källkod.

P
hsd hsd skrev:
Du ska h6tut om närmaste polisstation fixar passet 😖
Vad betyder "h6tut"?

hsd
P pmd skrev:
Vad betyder "h6tut"?
h6tut skulle vara tur, du ska ha tur, f n vet hur det blev tokigt

• Haha
djac
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, så det har inte så mycket med öppen källkod att göra.
Nu har du missförstått mig, jag har inte påstått att det har det.
P pmd skrev:
Det gör man inte bara för att källkoden är öppen. Upphovsrättslagar gäller fortfarande, men frågan bör ställas till Bankid och inte till mig.
Jag ställde frågan till Alfredo, inte till dig;
vad skulle Bankid vinna på att publicera sin källkod?
P pmd skrev:
En helhetslösning för vad? Det handlar om att öppna källkoden för Bankids programvara. Vad OpenSource-samhället vill eller kan göra är en annan sak.
En elektronisk legitimationslösning för samhället.

/Höghus

S Snurrespratt skrev:
ópensource aktivister som man förstår inte har varit ute i verkligheten.
Tänker du på den verklighet där snart allt rullar på Linux? 😉😂

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P pmd skrev:
Krypteringsalgoritmen må vara känd men den kan implementeras med eller utan buggar.
Ja, men den kan i sig ha sårbarheter även om man implementerar den perfekt.

Fairlane
P pmd skrev:
En helhetslösning för vad? Det handlar om att öppna källkoden för Bankids programvara.
Vilken del tänker du på då?
Serversidan eller klientsidan eller båda?

C
Alfredo Alfredo skrev:
Tänker du på den verklighet där snart allt rullar på Linux? 😉😂
Snart där...
72% av mobilmarknaden
48% av surfplattorna
100% av superdatorerna
63% av servermarknaden
~50% av embedded

Bara desktop som är lite klent genomslag tyvärr.

ullberg
Om man inte gillar BankID kanske BrunoID kan vara en väg framåt: https://mb.cision.com/Main/3555/4309383/3940491.pdf (punkt 22 / sid 7). Jag sprang på den idag när jag av en händelse kollade på agendan från en annan storbanks AGM och slogs av att denne herre brutit sitt mönster och inte lagt något förslag om ”centraldatorer” el. motsv. detta år och blev lite rädd att han kastat in handduken. Men efter en sökning visade det sig att det bara(?) var handelsbankens styrelse/AGM som fått sig en utmaning att hantera detta år.

Jag måste erkänna att jag skrattar lite åt, inte med, honom (googla namnet och kanske förstår ni) men egentligen gillar jag honom för hans outtröttliga engagemang - det är hans fulla rätt som aktieägare, låt vara att jag antar en liten post, att komma med motioner. Och han gör det med sådan inlevelse - blir ändå lite imponerad. Har inte träffat honom personligen men faktiskt lyssnat på ett AGM (dock av andra anledningar) när han var närvarande för att representera ärendet han lyfte det året. Samtidigt känner jag mig lyckligt lottad att inte sitta i en styrelse / koncernledning som behöver hantera dyl frågor

• Haha
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
63% av servermarknaden
Låter lågt men det beror väl på hur man räknar. I min värld är i princip alla "riktiga" servrar linuxbaserade. Solaris, HP-UX, AIX med flera är väl alla museiföremål numera...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.