135 961 läst ·
3 524 svar
136k läst
3,5k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Fullt accepterad kan man väl säga att den varit länge.A AndersS skrev:
Problemet är snarare att vi är i fasen där många aktörer väljer att strunta i de 18% som inte har BankID.
I synnerhet när det gäller saker som är nödvändiga för en dräglig tillvaro.
Nja, riktigt så illa är det inte om vi tar den faktiska statistiken som jag lagt in tidigare😉C cpalm skrev:
Ta bort barnen 8%.
Så 10 % har det inte och x % har valt frivilligt att avstå, se inlägg i tråden. Sedan finns x procent som hanteras med hjälp av god man/förvaltare/fullmakt/osv.
Sedan har jag inte koll på hur Freja kan vara ett alternativ.
Och utifrån.
Så det mesta går att lösa så att alla får en "dräglig" tillvaro utan eget BankID.Alfredo skrev:
Det var en större svaghet tidigare, lite bättre nu, om du går in i appen kan du se din historik, det du har signerat, detaljer om exempelvis betalningar saknas här men du kan iaf koppla en signering till en viss transaktion.Alfredo skrev:
Jag tycker det största problemet är att man som privatperson är fullkomligt rättslös om något skulle bli fel. Tänk dig en situation när någon påstår att du godkänt något med BankID fast du inte gjort det. Vad tror du man som vanlig privatperson har för möjlighet att få rätt i en domstol då?
På den tiden papper skrevs på kunde i varje fall handstilen analyseras och man hade hyfsade möjligheter att undkomma skadeverkningarna av en förfalskning. Idag är det nog rätt kört om någon lyckas "lura systemet".
Risken må vara låg men konsekvensen kan vara totalt förödande. Det tycker jag är rätt olustigt.
Ja så länge allt fungerar som tänkt är det inga problem. Problemen är när det helt plötsligt dyker upp en post i appen som påstår att jag signerat något som aldrig signerats... Hur får jag i det läget en domstol att tro på mig?D djac skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Det kommer du inte lyckas med om domstolen fattar något av matematiken bakom.Alfredo skrev:
Det har inte ett dugg med det att göra. Det har att göra med att trovärdigheten från diverse experter som ett storföretag kan uppbringa totalt skulle köra över den enskilde. Som jag skrev tidigare fanns det en chans att få rätt när bevisningen var på nivån av att analysera en fysisk underskrift på ett dokument. Den chansen är borta om någon lyckas "förfalska" detta system.Fairlane skrev:
Matematiken bakom är naturligtvis helt satt ur spel när någon lyckas manipulera systemet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Dvs du är nog chanslös om de förstår matematiken. Matematiskt så är det otroligt liten sannolikhet att någon knäcker koden, så du får försöka övertyga rätten om att det är felaktiga implementeringar så att nyckeln kan hämtas ut från din enhet. Jag tror det blir tufft.Alfredo skrev:
Det har inte ett dugg med det att göra. Det har att göra med att trovärdigheten från diverse experter som ett storföretag kan uppbringa totalt skulle köra över den enskilde. Som jag skrev tidigare fanns det en chans att få rätt när bevisningen var på nivån av att analysera en fysisk underskrift på ett dokument. Den chansen är borta om någon lyckas "förfalska" detta system.
Matematiken bakom är naturligtvis helt satt ur spel när någon lyckas manipulera systemet.
Jag tror risken att någon förvandlar din namnteckning är väldigt mycket större.
Jag har aldrig diskuterat risken av att systemet knäcks och någon lyckas skapa falska signeringar. Jag diskuterar den totala rättslöshet den drabbade har om det sker.Fairlane skrev:
Du pratar om matematik, koder och nycklar. Jag pratar om när sådant satts ur spel.
Fast det är väl samma sak med papper, det går väl att så tvivel runt på alla möjliga sätt?Alfredo skrev:
Jag tror att de flesta har lättare att förstå ett utlåtande från exempelvis NFC/SKL som diskuterar sannolikheten kring att en namnteckning är skriven, eller inte skriven, av en viss person. Påstår "experter" att tekniken kring BankID är bombsäker har en normal människa väldigt svårt att argumentera emot och domstolarna kan knappast göra annat än att förlita sig på "experterna".D djac skrev:
I Tyskland är inte enhetliga personnummer tillåtna. Vad kan det bero på?S Stefan1972 skrev:Jag ser väldigt många paralleller för rädslan mot teknik och övervakning/integritet som man ibland läser om folk som är livrädda för strålning av alla de slag. Ibland dyker det upp nån grupp på fb där de sitter och raljerar över saker så man nästan blir mörkrädd.....det är som en liten sekt där alla är övertygade om en enda sak och tror på varann.......Det blir lite lätt samma sak när en del sätter igång om nackdelarna med bank id och allt vad det nu är. Är det inte bara en psykologisk grej i slutändan? Att liksom måla upp saker som saknar grund och påverkan på livet?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Jo, jag förstår vad du menar, men risken att någon trots allt kan använda ditt BankID, utan din kod och utan din enhet är försumbar.Alfredo skrev:
Jag föredrar att möjligen ha det lite svårare att bevisa min oskuld om sannolikheten att jag behöver för det är är 1 på 10000000000000000000000000 jämfört med att det är lite lättare att bevisa sin oskuld om risken är den är 1 på 1000.