A AndersS skrev:
Lägg till ICA, Ikea, ClasO, Elgiganten, NetonNet, osv, men är väl i de flesta fallen där man registrerat någon form medlemskap.
Jo kanske det men skyr "medlemskap" som pesten..... leder till överfull maillåda med en massa skit.
Går jag på ett Apotek så är det "Nej Tack" på frågan om medlem! Borde vara automagi om man betalar med kort om man vill ha ett digitalt kvitto.

K
P pmd skrev:
Parkeringsappar råkar aldrig ut för kommunikationsavbrott?
Väldigt sällan skulle jag vilja säga. Har personligen aldrig haft problem med någon parkeringsapp men däremot många gånger upplevt problem med "automater".

Appen kräver heller inte någon kommunikation med en "bankserver" för att fungera. Slutar appen fungera får de inga intäkter alls så skulle gissa att redundansen är väldigt hög och eventuella driftsproblem åtgärdas snabbt. Lär inte vara samma prio på att åtgärda en enskild parkeringsautomat som inte fungerar.

Du kanske skulle testa själv så att du baserar dina åsikter på verklig erfarenhet av parkeringsapparna?🙂

/Krille

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo kanske det men skyr "medlemskap" som pesten..... leder till överfull maillåda med en massa skit.
Går jag på ett Apotek så är det "Nej Tack" på frågan om medlem! Borde vara automagi om man betalar med kort om man vill ha ett digitalt kvitto.
Ogillar också alla dessa medlemskap, men har fått acceptera för att få digitala kvitton och ger någon rabattkrona ibland. Har en bild av QR-koden från körkort i mobilen så de kan skanna av. Och brukar även kolla på deras hemsidor om jag kan kryssa bort "marknadsföring".

Nissens
D djac skrev:
Säger som de andra, att nej det har jag aldrig provat, körkort har jag inte med, behövs inte i praktiken, plåster får man kanske ta ur bilens förbandslåda (konstig fråga, det har jag inte i plånboken heller) och kvitton hanterar jag ad hoc, många behöver jag inte, andra är digitala, några hamnar i fickan.
Enligt lag skall du ha med dig körkortet. Främst för att de skall kunna ta det ifrån dig om du gör något väldigt dumt i trafiken. Det blir svårt om du inte har det med dig.

Gäller den lagen inte dig menar du?

Enklare att ha ett plåster i plånboken än att ha med sig bilen överallt…

• Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Kollade på två av de jag noterade tidigare och man kunde ta bort via mejl och sms. Får se om det nu fungerar, sms vill jag absolut undvika men mejl kan jag väl acceptera.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag slipper leta om jag någon gång behöver dem
Det är väl snarare så att man måste leta bland alla olika säljföretags "applikationer".

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Enligt lag skall du ha med dig körkortet. Främst för att de skall kunna ta det ifrån dig om du gör något väldigt dumt i trafiken. Det blir svårt om du inte har det med dig.

Du kan bötfällas eller inte, finns även lite noteringar hos BankID om det också och deras digitala id. Hur laglydig man sedan är....
Textutdrag om körkortslagen som betonar krav på giltigt körkort och risk för böter vid avsaknad; alternativ ID kan kontrolleras i körkortsregistret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
I praktiken duger ett ID-kort utmärkt och det vet du mycket väl.

• Gilla
djac
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ogillar också alla dessa medlemskap, men har fått acceptera för att få digitala kvitton och ger någon rabattkrona ibland. Har en bild av QR-koden från körkort i mobilen så de kan skanna av. Och brukar även kolla på deras hemsidor om jag kan kryssa bort "marknadsföring".
Jo men ingen bra lösning, använder Gmail och de har en bra grundsortering som man kan slå på, primär, uppdateringar samt Kampanjer.

Så kan man enkelt tömma en bröt med mail i Kampanjer.

Borde vara en Mastercard/Visa funktion att man vill ha ett digitalt kvitto utan nåt jefla medlemskap.
Sen ska då kvitton lagras någonstans säkert och det kan man säkert lösa.

A AndersS skrev:
Du kan bötfällas eller inte
Nej du kan inte bötfällas om du har en identitetshandling med dig eller om din identitet på annat sätt omedelbart kan fastställas:

Bild av juridisk text från svensk lag, 9 kap. Ansvarbestämmelser, med fokus på situationer där identitet omedelbart kan fastställas för att undvika böter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
djac
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Nej du kan inte bötfällas om du har en identitetshandling med dig eller om din identitet på annat sätt omedelbart kan fastställas:

[bild]
Räcker att mobiltäckningen laggar lite så faller ditt resonemang🥸

Alfredo Alfredo skrev:

[bild]
Jo men ett körkort är ju en "Kalle Anka" handling och också ett motiv för en statlig e-legitimation med högsta tillitsnivå. I såfall så ska ett körkort id-växlas med en statlig e-legitimation i framtiden.

P paralun skrev:
någonstans säkert och det kan man säkert lösa.
Kvitton läggs i två mappar på dator, "2024 sparas" och "2024 kastas", vissa kastas också direkt.
Backup finns och mapp "2024 kastas" tas bort året efter.

Rejäl skrev:
Räcker att mobiltäckningen laggar lite så faller ditt resonemang
Vad sjutton har mobilteckning att göra med vad jag skrev? Det är för övrigt inte mitt resonemang utan ett ordagrant citat från körkortslagen.

https://lagen.nu/1998:488#K9P2S1

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kvitton läggs i två mappar på dator, "2024 sparas" och "2024 kastas", vissa kastas också direkt.
Backup finns och mapp "2024 kastas" tas bort året efter.
Jo men jag kör med molnbaserade lösningar, Google det mesta och även Kivra.
Bra när huset brinner ner....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.