123 588 läst ·
3 268 svar
124k läst
3,3k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Veckopengen kommer på swish.. och du kan gå till vilken affär som helst och kolla, inga kunder använder kontanter. Tror inte butikerna har mycket mynt att ge dig när du kommer o vill växla din tjuga. Man får inte ens en kopp kaffe för den ändå…Intet skrev:
Kul att få se relikerna, känner igen några av dom, de kan inte ha ändrats på många år.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 874 inlägg
Det där med att inga kunder använder kontanter eller att det inte finns mynt i butikerna tror du väl inte ens själv på.Nissens skrev:
Veckopengen kommer på swish.. och du kan gå till vilken affär som helst och kolla, inga kunder använder kontanter. Tror inte butikerna har mycket mynt att ge dig när du kommer o vill växla din tjuga. Man får inte ens en kopp kaffe för den ändå…
Kul att få se relikerna, känner igen några av dom, de kan inte ha ändrats på många år.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 874 inlägg
Sällan jag ser en skylt där det står 'inga kontanter mottages' faktiskt. Beror kanske på storleken på staden också. Orten där jag bor respektive jobbar skulle jag säga att de flesta butiker tar kontanter.Alfredo skrev:
Ursäkta men vem åker runt med plastkort idag, det var många år sen, man har ju bara sin telefon, vissa bara klockan, nuförtiden?P pmd skrev:Det är trots alt enklare för mig att ta fram mitt betalkort, dra det en gång i parkeringsautomatens kortläsare när jag har parkerat, och dra det en gång till när jag ska åka därifrån, än att ta fram telefonen, låsa up den, starta en parkeringsapp och påbörja parkeringen, och sen göra samma sak (fast avsluta) när jag åker därifrån.
(Sådär långa meningar med flera bisatser ska man helst inte skriva…)
Bäst är parkeringar med kamera som läser av bilens registreringsskylt både vid ankomst och avfärd. Sen brukar det finns flera olika sätt att betala, t.ex. via en räkning.
Vi skulle förvånas över hur det ser ut i många EU-länder, koppla upp sig med webkameran för identifiering, visa elräkningar, pass och annat framför kameran, för att skapa sin banklogin från början.Fairlane skrev:
Ja utomlands är man många gånger långt efter oss säkerhetsmässigt. Här har vi ju haft olika bankdosor för att logga in i internetbanken sen 90-talet. En kollega i England under 2010-talet sa att de loggade in med användarnamn/lösenord. På sin höjd kunde de få ett SMS som 2-faktor, om de loggade in en ovanlig tid eller så.
Ett internationellt bolag hade en produkt som du tyckte var utmärkt till banker, där man just loggade in med användarnamn/lösenord. Om man kom från en ny enhet eller loggade in från ett annat land eller vid en ovanlig tidpunkt så fick man ett sms med en engångskod. Jag fick förklara för de att produkten förmodligen var helt ointressant för svenska banker. Den bank som gick ifrån dosa till användarnamn/lösenord, skulle riskera att tappa kunder för att de skulle framstå som oseriösa.
Du ringer mamma - hon swishar sin lille gosse?Nissens skrev:
Jodå. Bla jag. Senaste gången jag köpte med kort var på en pub, för en månad sedan. Efter det har det varit kontanter för hela slanten😀.Nissens skrev:
Ibland stöter jag på företagare, vars rörelse går så bra att de kan neka vissa kunder. -Tack och hej då, säger jag och går till konkurrenten med lite bättre affärssinne.
Vanligast med kontant betalning är det på bolaget följt av matvaruaffärer samt alla typer i invandrarområden. Min tro är att deras kunder är mer skeptiska till vad myndigheter kan ställa till med och därför undviker att lämna uppgifter på var enda krona de spenderar. En mycket sund inställning jag anammat till fullo. Ja, nästan i alla fall 🍺.
Tjugan var för att illustrera valören på din veckopeng.Nissens skrev:
Din tro hjälper dig föga. När det är mindre affärer försöker jag ge jämna pengar, är det större så får de en, två, tre femhundringar eller hur många det nu behövs och jag får växel tillbaka. Precis som det alltid varit. Fråga dina föräldrar.
Det finns alltså en hel värld där ute, av människor som konsumerar utan att myndigheter eller banker har en aning om vad de köper och det är en mycket behaglig känsla.
kollade i min plånbok och fiskade upp en bunt sedlar jag använder dagligen. De tar i sanningens namn rätt mycket plats, när bankomaten inte laddas med tusingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta tillhör de grundläggande problemen med BankID, kanske är det namnet som skulle bytts. BankID är alltså inte banken, utan ett eget företag för digitala identiteter, dock står bankerna mellan kunden och BankID. Det begränsar vem som kan få ett sånt ID och det betyder att det inte riktigt kan tjäna som ett sådant.Rkarlsson skrev:
Att en bank bryter upp med en kund under vissa premisser ser jag som helt okontroversiellt, och vice versa, men att man samtidigt ska förlora sin identitetshandling är fel, man finns ju trots allt fortfarande även om man kommer på kant med sin bank. Att man tex förlorar sin rätt till digital sjukvård för att man har en dispyt med banken är inte rimligt, vad kan en individ sätta emot det?
Mycket hade blivit bättre om BankID breddade sin issuance så att man kan få ett även utan banks inblandning.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Det är en rätt rejäl förenkling att den som tar kontanter har bättre affärssinne, särskilt i kombination med att den som nekar går så bra (det antyder ju snarare att den som nekar har ett bättre affärssinne?).Intet skrev:
Kontanthantering är många gånger dyrare och ökar risken för rån, så det behöver ju inte vara så att deras rörelse går så bra utan mer att vinsten vänds till förlust om de ska hantera kontanter från enstaka kunder.
Om man tror att sin smarta telefon eller klocka kommer fungera att betala med vid en kris tex. Så är man lite verklighetsfrånvänd.D djac skrev:
Vi kan ju hoppas på att dessa människor tappat bort sina plastkort så vi andra slipper dem vid bankomaterna när det väl gäller 👍
På ämnet kontanter så undrar jag hur man inte kan ha en reserv? Iaf ett gäng sedlar i plånboken.
Butikerna blir ju utsatta för attacker lite nu och då.
Lite som att strunta i säkerhetsbältet för "jag kommer ju aldrig krocka"
Jag är modig, lämnar hemmet utan "bössa mössa mask", får upp en rolig bild av dig när du lämnar hemmet krisförberedd men det spelar ju ingen roll. bara du är trygg.Skogspromenix skrev:
Om man tror att sin smarta telefon eller klocka kommer fungera att betala med vid en kris tex. Så är man lite verklighetsfrånvänd.
Vi kan ju hoppas på att dessa människor tappat bort sina plastkort så vi andra slipper dem vid bankomaterna när det väl gäller 👍
På ämnet kontanter så undrar jag hur man inte kan ha en reserv? Iaf ett gäng sedlar i plånboken.
Butikerna blir ju utsatta för attacker lite nu och då.
Lite som att strunta i säkerhetsbältet för "jag kommer ju aldrig krocka"
Haha, visst. Om det du skriver om dig själv är sant så påminner du mycket om don quijote.Intet skrev:
Du ringer mamma - hon swishar sin lille gosse?
Jodå. Bla jag. Senaste gången jag köpte med kort var på en pub, för en månad sedan. Efter det har det varit kontanter för hela slanten😀.
Ibland stöter jag på företagare, vars rörelse går så bra att de kan neka vissa kunder. -Tack och hej då, säger jag och går till konkurrenten med lite bättre affärssinne.
Vanligast med kontant betalning är det på bolaget följt av matvaruaffärer samt alla typer i invandrarområden. Min tro är att deras kunder är mer skeptiska till vad myndigheter kan ställa till med och därför undviker att lämna uppgifter på var enda krona de spenderar. En mycket sund inställning jag anammat till fullo. Ja, nästan i alla fall 🍺.
Tjugan var för att illustrera valören på din veckopeng.
Din tro hjälper dig föga. När det är mindre affärer försöker jag ge jämna pengar, är det större så får de en, två, tre femhundringar eller hur många det nu behövs och jag får växel tillbaka. Precis som det alltid varit. Fråga dina föräldrar.
Det finns alltså en hel värld där ute, av människor som konsumerar utan att myndigheter eller banker har en aning om vad de köper och det är en mycket behaglig känsla.
kollade i min plånbok och fiskade upp en bunt sedlar jag använder dagligen. De tar i sanningens namn rätt mycket plats, när bankomaten inte laddas med tusingar.
[bild]
Det är oerhört ovanligt att man handlar med kontanter i Sverige. Det händer mycket sällan att man ser det. De få gånger jag ser det är det alltid en äldre människa, andra som kanske har behov av det är de som tjänar pengar från en ljusskygg verksamhet.
Kanske finns det invandrade personer som är vana vid kontanter eller tjänar dom utanför systemet, du kanske tillhör någon av de kategorierna?
Vissa butiker är även kontantlösa, så du har verkligen skapat deig en egen uppförsbacke.
Det finns liksom ingen anledning att gå omvägen via kontanter, åtminstone inte för oss som har vita pengar. 😊