A
Alfredo Alfredo skrev:
Vad sjutton har mobilteckning att göra med vad jag skrev? Det är för övrigt inte mitt resonemang utan ett ordagrant citat från körkortslagen.

[länk]
Att du kan bötfällas om inte din identitet genast kan fastställas..
Det är din skyldighet att ha körkortet med dig inte polisens skyldighet att identifiera dig..
Alltså skulle deras identifierings möjligheter vara nere pga. Mobiltäckning och du ingett körkort har så har dom rätt att bötfälla dig!

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
I praktiken duger ett ID-kort utmärkt och det vet du mycket väl.
Så du menar att polisen tar ditt id kort så får du inte köra bil sedan? 🙄

Läs lagen…

Rejäl skrev:
och du ingett körkort har så har dom rätt att bötfälla dig
Det duger precis lika bra med annan identitetshandling för att fastställa identitet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Det duger precis lika bra med annan identitetshandling för att fastställa identitet.
Men hur kan de ta körkortet ifrån dig om du inte har det med dig?

Så du menar att du har med dig annan id handling istället för körkortet?
Varför då, och var har du det?

Rejäl skrev:
Att du kan bötfällas om inte din identitet genast kan fastställas..
Det är din skyldighet att ha körkortet med dig inte polisens skyldighet att identifiera dig..
Alltså skulle deras identifierings möjligheter vara nere pga. Mobiltäckning och du ingett körkort har så har dom rätt att bötfälla dig!
Njau... alla vet ju att körkortet mycket lätt kan förfalskas och är en usel id-handling.

Efter nyår så blir det nya
https://carup.se/alla-svenska-korkort-gors-om-se-nya-utseendet/

Vad jag känner till så löser polisen oftast någons identitet på annat sätt än att skriva böter.

• Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Nej om dom inte kan styrka att du är behörig att framföra fordonet så kan det sluta i en promenad för dig men det tror jag att du vet sedan innan!
Därav är det enligt lag krav att ha körkortet med sig vid framförandet av fordon som kräver det!

Nissens Nissens skrev:
Så du menar att polisen tar ditt id kort så får du inte köra bil sedan?
Sluta hitta på saker om vad du tror jag menar.

Nissens Nissens skrev:
Läs lagen…
Jag har inte bara läst den. Jag har i #2770 citerat den. Och ja, man ska ha körkort med sig men man kan inte straffas om man inte har det under förutsättning att "förarens identitet genast har kunnat fastställas". Och det vet du som sagt mycket väl.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
A
P paralun skrev:
Njau... alla vet ju att körkortet mycket lätt kan förfalskas och är en usel id-handling.

Efter nyår så blir det nya
[länk]

Vad jag känner till så löser polisen oftast någons identitet på annat sätt än att skriva böter.
Har två poliser inom familjen och falska svenska körkort är ingett stort problem, däremot utländska är ett större problem som tar enormt med tid av både polis och rättsväsendet..

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Men hur kan de ta körkortet ifrån dig om du inte har det med dig?
Det kan de givetvis inte. Hur skulle det vara möjligt. Idiotisk fråga!

Nissens Nissens skrev:
Så du menar att du har med dig annan id handling istället för körkortet?
Varför då, och var har du det?
Jag menar ingenting sådant. Jag redogör bara för lagstiftningen.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men jag kör med molnbaserade lösningar, Google det mesta och även Kivra.
Bra när huset brinner ner....
Backup finns även på plats utanför bostad, hemma finns bara NAS med speglade diskar😇 men det syftet är annan orsak än kvitton.

Rejäl skrev:
Har två poliser inom familjen och falska svenska körkort är ingett stort problem, däremot utländska är ett större problem som tar enormt med tid av både polis och rättsväsendet..
Jo nu är det ett stort problem och därför har Transpotstyrelsen lagt ner en massa pengar på nya körkort inkl att de blir dubbelt så dyra.

https://carup.se/alla-svenska-korkort-gors-om-se-nya-utseendet/

Men för att få det säkert så ska det då id-växlas med en statlig e-legitimation som vi förhoppningsvist får.

Kalle Anka är verkligen Kalle Anka.

A
P paralun skrev:
Jo nu är det ett stort problem och därför har Transpotstyrelsen lagt ner en massa pengar på nya körkort
Har du fakta bakom detta och inte nedanstående oseriösa länk??
P paralun skrev:
[länk]

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Har du fakta bakom detta och inte nedanstående oseriösa länk??
Nej jag konstaterar bara att Transportstyrelsen bränt en massa skattepengar på nya körkort och sedan dubbel avgift för brukaren. Man gör väl inte det utan motiv?

Huvudmotivet, förmodligen för en statlig e-legitimation samt säkrare körkort är ju oklar identitet samt förfalskningar.

A
P paralun skrev:
Nej jag konstaterar bara att Transportstyrelsen bränt en massa skattepengar på nya körkort och sedan dubbel avgift för brukaren. Man gör väl inte det utan motiv?

Huvudmotivet, förmodligen för en statlig e-legitimation samt säkrare körkort är ju oklar identitet samt förfalskningar.
Alla kort och identiteshandlingar genomgår förnyelser och behöver så då samhället utvecklas..
Ett tips är att inte bara googla fram allt för det finns så mycket skräp och missledande tolkningar på nätet..

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Alla kort och identiteshandlingar genomgår förnyelser och behöver så då samhället utvecklas..
Ett tips är att inte bara googla fram allt för det finns så mycket skräp och missledande tolkningar på nätet..
Jo men nu har jag läst utredningen om e-legitimationer och behöver inte Googla mig fram

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2023/10/sou-202361/

Sen kopplar man det till en id-växling av körkort så är problemet borta.

Gör vi inget så får vi stora problem med oklara identiteter och förfalskningar. Oklara identiteter är nog viktigast.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.