135 964 läst ·
3 524 svar
136k läst
3,5k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Alfredo skrev:
För drygt tio år sen godkände USA (Kalifornien) svenska körkort för framförande av hyrbilar. Har de ändrat på det?MHF skrev:
Skillnaden är hur många "points of failure" man har.A AndersS skrev:
Ja, det verkar lämpligt. Förvaras skilt från telefonen i så fall.A AndersS skrev:
Ja, det är ett konstigt beteende. Sist jag betalade ett femsiffrigt belopp med swisch visade jag min skärm för mottagaren så att han kunde verifiera att jag hade knappat in allt korrekt. Därpå skickade jag pengarna, och sen väntade vi på att transaktionen var registrerad i mottagarens swischapp.C cpalm skrev:Ett bra exempel på hur våra sociala koder gör att folk kommer att fortsätta att bli lurade på samma vis.
Den som betalar är angelägen om att visa upp att man gjort rätt för sig och mottagaren är samtidigt angelägen om att inte visa misstro och hålla på och ifrågasätta transaktionen. Sen växer det snabbt fram en social norm där en uppvisning av kvittot i Swish-appen blir ett allmänt accepterat sätt att kvittera att betalningen gått fram. Trots att det är helt ologiskt.
F.ö undrar jag vilka hypermoderna datorer bankerna har skaffat för att köra swisch. Transaktioner tar inte många sekunder med swisch, medan vanliga banktransaktioner tar minst en dag och går inte att genomföra på helgdagar.
Datasäkerhet verkar inte vara något man anser så viktigt på många ställen. Amf tyckte att jag kunde mail in en bild på mitt pass.P pmd skrev:Jag skulle säga upp ett abonnemang hos Telia men den avdelningen hade stängt. Kundtjänsten såg dock till att uppsägningsavdelningen ringde mig nästa dag. De bad mig förstås identifiera mig med bankid. Nej, sa jag, det gör jag aldrig på uppmaning av någon som har ringt mig, så jag var tvungen att ringa kundtjänst igen och knappa mig fram till uppsägningsavdelningen.
Det är lite konstigt att stora bolag gör så här. Telia har uppenbarligen inte personal med rätt kompetens på sin säkerhetsavdelning.
Om jag vet vad någon heter, hur får jag ut dennes personnummer från folkbokföringen? Jag gissar att jag inte får alla personnummer som matchar Alfredo, utan måste använda något som smalnar ner databasfrågan.Alfredo skrev:
(Databasfrågor görs med en nyckelfras med vilken man får ut den eller de poster i databasen som nyckelfrasen matchar).
Några siter där man enkelt kan söka fram personnummer:P pmd skrev:
https://www.upplysning.se/vanliga-fragor/sok-personnummer
https://www.ratsit.se/tjanster
https://mrkoll.se/
Aha. Intressant. Jag provade bara den första och fick 113 träffar på Kalle Karlsson. Det var illa.
På Transportstyrelsen kan man leta rätt på ägare till fordon. Förr var antalet frågor av den arten begränsade per dygn, men det hittar jag inget om nu. Våra myndigheter blir allt slappare.
På Transportstyrelsen kan man leta rätt på ägare till fordon. Förr var antalet frågor av den arten begränsade per dygn, men det hittar jag inget om nu. Våra myndigheter blir allt slappare.