P pmd skrev:
Dyslektiker kan ha svårt att skilja på SWEDDBANK och SWEBANK.
Förstår hur du menar men tvivlar på att den typen av uppenbara plagiat godkänns.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Ett internationellt körkort är ingen godkänd ID-handling utan i princip enbart en översättning av dit befintliga körkort. Så här beskriver MHF det:
MHF skrev:
Du behöver ett internationellt körkort om du ska köra bil i ett land utanför Europa, till exempel i USA, […]
För drygt tio år sen godkände USA (Kalifornien) svenska körkort för framförande av hyrbilar. Har de ändrat på det?

P pmd skrev:
För drygt tio år sen godkände USA (Kalifornien) svenska körkort för framförande av hyrbilar. Har de ändrat på det?
Vad jag vet funkar det fortfarande. Antar att MHF "safear" (och vill sälja).

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
Japp det är bra och har en liggande hemma. Men man har ju inte dubbla pass eller plastkort, så ingen skillnad.
Skillnaden är hur många "points of failure" man har.
A AndersS skrev:
Åker man utomlands så kan man ju ta med plastkorten som backup.
Ja, det verkar lämpligt. Förvaras skilt från telefonen i så fall.

P
Demmpa Demmpa skrev:
Hela personnumret är lättillgänglig
t[länk]
Det blir ju ingenting bättre av. Lite småkrångligt lär det väl ändå vara att få ut någons personnummer? VIlken nyckel används?

Alfredo Alfredo skrev:
Den enskilde polismannen har sina egna regler i en del länder
Brukar lösa sig med en liten donation till "tekassan" (chai) 😉

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P pmd skrev:
Lite småkrångligt lär det väl ändå vara att få ut någons personnummer? VIlken nyckel används?
Krångligt??? Det finns ju massvis med siter som erbjuder den tjänsten. Och vad menar du med nyckel? Missförstår jag dig?

P
C cpalm skrev:
Ett bra exempel på hur våra sociala koder gör att folk kommer att fortsätta att bli lurade på samma vis.

Den som betalar är angelägen om att visa upp att man gjort rätt för sig och mottagaren är samtidigt angelägen om att inte visa misstro och hålla på och ifrågasätta transaktionen. Sen växer det snabbt fram en social norm där en uppvisning av kvittot i Swish-appen blir ett allmänt accepterat sätt att kvittera att betalningen gått fram. Trots att det är helt ologiskt.
Ja, det är ett konstigt beteende. Sist jag betalade ett femsiffrigt belopp med swisch visade jag min skärm för mottagaren så att han kunde verifiera att jag hade knappat in allt korrekt. Därpå skickade jag pengarna, och sen väntade vi på att transaktionen var registrerad i mottagarens swischapp.

F.ö undrar jag vilka hypermoderna datorer bankerna har skaffat för att köra swisch. Transaktioner tar inte många sekunder med swisch, medan vanliga banktransaktioner tar minst en dag och går inte att genomföra på helgdagar.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Med statisk qr kod ja, men nu när den uppdateras kontinuerligt fungerar det inte så bra…
Jo, det fungerar bra. Jag har provat (med "offrets" godkännande förstås).

Nissens
P pmd skrev:
Jo, det fungerar bra. Jag har provat (med "offrets" godkännande förstås).
Du menar att du streamar?

P
A AndersS skrev:
Vad avser du med "reservplaskort"?
Jag brukar ha med mig minst två kredikort på resa utomlands. Ett Visa och ett Mastercard.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
N
P pmd skrev:
Jag skulle säga upp ett abonnemang hos Telia men den avdelningen hade stängt. Kundtjänsten såg dock till att uppsägningsavdelningen ringde mig nästa dag. De bad mig förstås identifiera mig med bankid. Nej, sa jag, det gör jag aldrig på uppmaning av någon som har ringt mig, så jag var tvungen att ringa kundtjänst igen och knappa mig fram till uppsägningsavdelningen.

Det är lite konstigt att stora bolag gör så här. Telia har uppenbarligen inte personal med rätt kompetens på sin säkerhetsavdelning.
Datasäkerhet verkar inte vara något man anser så viktigt på många ställen. Amf tyckte att jag kunde mail in en bild på mitt pass.

• Wow
cpalm
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Krångligt??? Det finns ju massvis med siter som erbjuder den tjänsten. Och vad menar du med nyckel? Missförstår jag dig?
Om jag vet vad någon heter, hur får jag ut dennes personnummer från folkbokföringen? Jag gissar att jag inte får alla personnummer som matchar Alfredo, utan måste använda något som smalnar ner databasfrågan.

(Databasfrågor görs med en nyckelfras med vilken man får ut den eller de poster i databasen som nyckelfrasen matchar).

P
Aha. Intressant. Jag provade bara den första och fick 113 träffar på Kalle Karlsson. Det var illa.

På Transportstyrelsen kan man leta rätt på ägare till fordon. Förr var antalet frågor av den arten begränsade per dygn, men det hittar jag inget om nu. Våra myndigheter blir allt slappare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.