P
A AndersS skrev:
QR-koden från körkortet har jag på bild i mobilen, den visar bara personnummer om du testar att skanna den med mobilen.
En gång i tiden var personnummer något som man höll för sig själv och som bara användes av (vissa) statliga myndigheter. Hos företag man var kund hos använde man sitt kundnummer.
Jag lämnar inte ut mitt personnummer i onödan.

• Gilla
Anders_X2
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
Utan att ha läst EU-reglerna antar jag att den som utvecklas är godkänd som reseidentifiering och ersätter troligtvis de fysiska resedokumenten inkl. Pass. Bör då även kunna accepteras av svensk polis för kontroll mot körkortsregistret.
Om man har alla viktiga handlingar i sin telefon, inklusive pass, så bör man nog ha en backuptelefon (som inte förvaras tillsammans med den ordinarie). Åtminstone när man är på resa (utanför Sverige).

P pmd skrev:
Om man har alla viktiga handlingar i sin telefon, inklusive pass, så bör man nog ha en backuptelefon (som inte förvaras tillsammans med den ordinarie). Åtminstone när man är på resa (utanför Sverige).
Japp det är bra och har en liggande hemma. Men man har ju inte dubbla pass eller plastkort, så ingen skillnad.
Åker man utomlands så kan man ju ta med plastkorten som backup.
Så i det stora hela har jag bättre backup idag än tidigare utan funktionerna tjänsterna i mobilen.

Alfredo Alfredo skrev:
Of topic så det skriker om det men för att förtydliga:

Ett internationellt körkort är ingen godkänd ID-handling utan i princip enbart en översättning av dit befintliga körkort. Så här beskriver MHF det:

[bild]

[länk]
Jag har kört bil i USA (Kalifornien, Nevada, Georgia, Florida, North & South Carolina) och Tanzania med mitt svenska körkort och blivit stoppad av polis många gånger utan något problem.

MHF's lista är inte korrekt.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ett giltigt svenskt körkort är en giltig ID-handling (i Sverige). Ett internationellt körkort är ingen giltig ID-handling (i Sverige).
Det är därför jag blev så paff när vi legitimerar oss på bygget och de precis genomgått någon slags revision och där fick byggarna meddelat att ett svenskt körkort inte är giltigt. Jag måste reda ut om det var enbart på det bygget dom har egna regler eller om de kan hänvisa till något övergripande dokument. Ska forska vidare i veckan.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
hsd hsd skrev:
Det är bara en tidsfråga innan BankID appen är hackad
Swish är ju hackad och klonad så då någon med falsk app visar att de betalat så kommer inga slantar till ditt konto
Nej swish är inte hackad.
Men det finns någon (några) appar som folk (oärliga) har satt ihop som ser ut som swish, så man kan luras att man swishat, fast inga pengar har överförts.

Man skulle alltså i princip lika gärna kunna rita en bild i paint, och visa upp på helskärm, för samma lurendrejeri.

• Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
En gång i tiden var personnummer något som man höll för sig själv och som bara användes av (vissa) statliga myndigheter. Hos företag man var kund hos använde man sitt kundnummer.
Jag lämnar inte ut mitt personnummer i onödan.
Hela personnumret är lättillgänglig
thttps://lawline.se/answers/hur-far-man-tag-i-ett-personnummer

C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man skulle alltså i princip lika gärna kunna rita en bild i paint, och visa upp på helskärm, för samma lurendrejeri.
Ett bra exempel på hur våra sociala koder gör att folk kommer att fortsätta att bli lurade på samma vis.

Den som betalar är angelägen om att visa upp att man gjort rätt för sig och mottagaren är samtidigt angelägen om att inte visa misstro och hålla på och ifrågasätta transaktionen. Sen växer det snabbt fram en social norm där en uppvisning av kvittot i Swish-appen blir ett allmänt accepterat sätt att kvittera att betalningen gått fram. Trots att det är helt ologiskt.

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Jo, QR-koden går att vidarebefordra men "offret" måste godkänna det. (Eller råka ut för att få "spionprogramvara" installerad på sin dator; helt vanliga standardprogram).
Med statisk qr kod ja, men nu när den uppdateras kontinuerligt fungerar det inte så bra…

nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Jo rent funktionellt är det en inloggning, men i fel händer, en illvillig mottagare på andra sidan, så är ju denna inloggning ett frikort in på ditt bankkonto. Det är ju så bedragarna jobbar, skickar ut länkar för dig att logga in med bank-id.
Absolut inte! Bara för att du loggar in får inte mottagaren tillgång till ditt Bank-id. Och nej det är inte så bedragarna jobbar, de lurar dig att själv använda ditt bank-id på ett dumt sätt.

Sprid inte en massa dumheter, det är nog mycket osäkerhet och förvirring kring det här ändå.

• Gilla
andreas_bygger och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
C cpalm skrev:
Ett bra exempel på hur våra sociala koder gör att folk kommer att fortsätta att bli lurade på samma vis.

Den som betalar är angelägen om att visa upp att man gjort rätt för sig och mottagaren är samtidigt angelägen om att inte visa misstro och hålla på och ifrågasätta transaktionen. Sen växer det snabbt fram en social norm där en uppvisning av kvittot i Swish-appen blir ett allmänt accepterat sätt att kvittera att betalningen gått fram. Trots att det är helt ologiskt.
Ja absolut är det så.
Och ärligt talat nöjer jag mig för det mesta vid små transaktioner (under en hundring, eller upp till någon enstaka hundring) att lita på det som betalaren visar upp, ja jag skulle inte ens behöva det ens.
Dvs när det gäller pengar jag kan klara att mista och det inte finns någon anledning att misstro personen. Visst, någon gång i livet kommer jag säkert bli lurad på nån hundring då ...

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och ärligt talat nöjer jag mig för det mesta vid små transaktioner (under en hundring, eller upp till någon enstaka hundring) att lita på det som betalaren visar upp, ja jag skulle inte ens behöva det ens.
Visst är det så, problemet är att det är normbildande och att många saknar förmågan att förstå problemet med detta förfarande. Vilket inte minst framgår av att media slår upp det som att det måste vara värsta mästerhackern som varit framme och lyckats "hacka" Swish. Samma visa med första generationens mobila bussbiljetter.

Ett mer rationellt beteende vore att avsändaren uppmanade mottagaren att kolla att pengarna kommit in.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jadå, jag är med.
Jag skrev väl bara lite om hur jag beter mig, fastän jag vet att det inte är bra.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men man har ju inte dubbla pass eller plastkort, så ingen skillnad.
Vissa har dubbla pass och i alla fall jag har "reservplastkort", alltså "nödfallskort" som normalt inte används.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har kört bil i USA
I USA är det som skrivet (normalt) inga problem med ett svenskt körkort. I andra länder som exempelvis Thailand är det typ fifty/fifty om ett internationellt körkort duger trots att de "ska" accepteras.

Det är inte bara olika länder som kan ha sina egna regler. Den enskilde polismannen har sina egna regler i en del länder...

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.