Fairlane Fairlane skrev:
Jag skulle säga att det inte är enkelt, snarare helt omöjligt. Har man inte ett svenskt personnummer kan man inte få ett BankID och något svenskt personnummer hittar du inte i ett utländskt pass.
Det räcker med ett samordningsnummer för att ha ett BankID.
Men inte heller det hittar du i ett utländskt pass.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
C
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Och sedan slutar allt med att någon faxar en signatur...
Ha ha, just detta slutade faktiskt att de fick posta avtalet signerat på traditionellt vis.

I tankarna kring detta slog det mig dock att det inte är så j-kla lätt att verifiera en BankID-signatur heller. Eftersom BankID:s publika nyckel är hemlig. Någon som vet hur det går till om man t.ex. skulle behöva bevisa i domstol att person X har signerat någonting? Ställer Finansiell ID-teknik eller någon annan i sammanhanget upp och intygar att de är utfärdare av signerande BankID? Antar att man får betala för en sådan tjänst?

Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag har svårt att hitta var jag sagt det.
Om jag sagt att det finns fördelar så kanske det är så Men jag har svårt att tro det är

Å andra sidan bank ID är bra och säkert
Säkerhetshålen är.för att folk är för godtrogna
Ok, ditt minne är kort verkar det som. Tänker inte lägga tid på att hitta dina kommentater åt dig själv liksom…

C cpalm skrev:
Ha ha, just detta slutade faktiskt att de fick posta avtalet signerat på traditionellt vis.

I tankarna kring detta slog det mig dock att det inte är så j-kla lätt att verifiera en BankID-signatur heller. Eftersom BankID:s publika nyckel är hemlig. Någon som vet hur det går till om man t.ex. skulle behöva bevisa i domstol att person X har signerat någonting? Ställer Finansiell ID-teknik eller någon annan i sammanhanget upp och intygar att de är utfärdare av signerande BankID? Antar att man får betala för en sådan tjänst?
Har inte behövt det, men du har helt rätt. I historiken i BankID står det "Kontakta den tjänst du använt för att få mer information om utförd underskrift." gällande signeringar.
Men det är ju inte direkt den vägen man vill gå om man exempelvis är i tvist med sin bank gällande en signering...

Finansiell ID-teknik har verkligen "sparsamt" med dokumentation kring den typen av processer.

• Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
Ja, den delen är jag helt inläst på, men du önskade att det skulle vara helt skiljt från pass/id-hanteringen, därför undrade jag hur du tänkte att det skulle ske.
Men det var med andra ord inte vad du menade?
Jo att det är en helt skild hantering. Passet eller nationellt id-kort är ju den säkra identifieringen som då ska krävas för att utfärda ett bankid.

MathiasS MathiasS skrev:
Det kontrollnumret på ditt körkort är alldeles för tillgängligt för andra än du själv, inte ok under några omständigheter. Att vi inte har fler bedrägerier med detta runt ägarbyten för bilar är ett under. Alldeles för få förstår att detta refnr behöver hållas hemligt. Du förväntas visa upp och/eller lämna ifrån dig ditt körkort på för många ställen idag.
Jag gör en del enkäter på nätet och får betalt på olika sätt, oftast presentkort. Nu kräver ett av företagen bekräftelse på min identitet. Jag ombeds ta foto av mitt id-kort (t ex körkort), både fram- och baksida samt en selfie för verifikation. Företaget som genomför kontrollen heter "Veriff". Jag har aldrig hört talas om dessa förut. "Veriff använder endast din ID-handling för verifieringsändamål.Som standard krypteras bilden av ID-handlingen och lagras sedan hos Amazon Web Services, som finns i Europeiska unionen. Amazon Web Services uppfyller kraven i GDPR. Därmed kan du känna dig trygg med att din information förblir konfidentiell och säker." Jag är mycket skeptisk men samtidigt surt om mina poäng fryser inne. Hade ni litat på detta?

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Men till 99,99%, uppskattar, av BankID användande fungerar det utmärkt. Har man några speciella omständigheter, sådana finns alltid, får man fundera på annan metod att underteckna/godkänna.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo att det är en helt skild hantering. Passet eller nationellt id-kort är ju den säkra identifieringen som då ska krävas för att utfärda ett bankid.
Fast om man ska använda sig av pass/id-kort för att utfärda bank-id är det väl inte någon skild process?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Axelida Axelida skrev:
Jag gör en del enkäter på nätet och får betalt på olika sätt, oftast presentkort. Nu kräver ett av företagen bekräftelse på min identitet. Jag ombeds ta foto av mitt id-kort (t ex körkort), både fram- och baksida samt en selfie för verifikation. Företaget som genomför kontrollen heter "Veriff". Jag har aldrig hört talas om dessa förut. "Veriff använder endast din ID-handling för verifieringsändamål.Som standard krypteras bilden av ID-handlingen och lagras sedan hos Amazon Web Services, som finns i Europeiska unionen. Amazon Web Services uppfyller kraven i GDPR. Därmed kan du känna dig trygg med att din information förblir konfidentiell och säker." Jag är mycket skeptisk men samtidigt surt om mina poäng fryser inne. Hade ni litat på detta?
Nej, de poängen får du offra. Hade aldrig gått med på de villkoren. Ser inte något syfte annat än dålig global lösning.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Det räcker med ett samordningsnummer för att ha ett BankID.
Men inte heller det hittar du i ett utländskt pass.
Där ser man. Det är helt nytt vad jag förstår.

Axelida Axelida skrev:
Tja, det är en rätt vanligt förekommande process, utan att göra en full due-diligence (som du som slutanvändare aldrig kommer få göra) av företaget går det inte att avgöra med någon säkerhet hur stor risken är.
Så du får helt enkel göra någon egen värdering på hur mycket du anser poängen vara värda och vad du känner att du riskerar om någon lyckas få tag på nyckeln till S3-lagret hos Veriff och någon obehörig får tag på en bild av ditt körkort.

Fairlane
P paralun skrev:
Jo men... som det nu är så dikterar bankena villkoren och inte staten.
Ett utfärdat Schengenpass ska uppfylla alla krav för säker identifiering och att Sverige har sina personnummer hanteras ju i Schengenavtalet oavsett land inom Schengen. Målet är ju sedan ett digitalt id för hela EU oavsett "småpåvar" i varje land.
Ja och på vilket sätt påverkar det ditt påstående om att det sannolikt är enkelt redan nu?

Fairlane Fairlane skrev:
Där ser man. Det är helt nytt vad jag förstår.
Nej, det var nog en 5 år sedan jag själv hjälpte en kollega med det första gången.
Då hade han sitt indiska pass, pappret från skatteverket och gjorde ett personligt besök på banken.

P
Vilket icke-problem att du ogillar BankID för alla oss andra som är behjälpta av det i vår vardag.

Fairlane
Nej, det var nog en 5 år sedan jag själv hjälpte en kollega med det första gången.
Då hade han sitt indiska pass, pappret från skatteverket och gjorde ett personligt besök på banken.
Ah, med besök på banken ja, eftersom det då kan bli styrkt och man tydligen från BankIDs sida inte godkänt det samordningsnummer som är lagrat i legitimationen om jag läste rätt

Jag får erkänna att jag släppt detta lite på senaste åren då jag inte har samma behov av att hänga med i detaljerna längre. Jag har ett svagt minne, kan vara fel, att kommunerna hanterade samordningsnummer förr. Jag är rätt säker på att det åtminstone kunde bli problem när nyanlända i en kommun skulle studera i en annan kommun för det kunde bli kollisioner i dessa nummer... Brilliant. 😎

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.