135 971 läst ·
3 524 svar
136k läst
3,5k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
MBL19 skrev:
Of topic så det skriker om det men för att förtydliga:MBL19 skrev:
Ett internationellt körkort är ingen godkänd ID-handling utan i princip enbart en översättning av dit befintliga körkort. Så här beskriver MHF det:
https://www.mhf.se/ikk/
Ja, du måste ju ha styrkt identitet för att få BankID.Fairlane skrev:
Ah, med besök på banken ja, eftersom det då kan bli styrkt och man tydligen från BankIDs sida inte godkänt det samordningsnummer som är lagrat i legitimationen om jag läste rätt
Jag får erkänna att jag släppt detta lite på senaste åren då jag inte har samma behov av att hänga med i detaljerna längre. Jag har ett svagt minne, kan vara fel, att kommunerna hanterade samordningsnummer förr. Jag är rätt säker på att det åtminstone kunde bli problem när nyanlända i en kommun skulle studera i en annan kommun för det kunde bli kollisioner i dessa nummer... Brilliant. 😎
För att få ett nationellt id-kort/pass så behöver du vara medborgare.och då har du istället ett personnummer, så samordningsnummer kommer aldrig vara aktuella i samband med pass/nationellt id-kort.
Gällande nyanlända som kan få kollision i nummerserierna så är det inte samordningsnummer, då de hanteras via skatteverket med korrekt utdelning.
Men, i många kommunala och utbildningssystem etc. så används ofta "TF-nummer" som är en halv-standardiserad variant där man använder födelsedatum och sedan har TF samt två siffror. Exempelvis 20240507-TF42
De har ingen som helst legitimitet och kan mycket väl krocka mellan olika system.
Redigerat:
Det kan vara så att de sa fel till migAlfredo skrev:
Men enligt polisen är körkort giltig ID-handling när jag kikade där:
https://polisen.se/om-polisen/om-webbplatsen/teckenspraksfilmer/sok-pass-och-nationellt-id-kort/
Bankerna får helt enkelt göra så att det bara går att genomföra bankärenden via en Teleguide-terminal.Fairlane skrev:
Hon polisanmälde händelsen, hoppas jag.D Daniel 109 skrev:Min mor råkade ut för någon som utgav sig för att vara hennes barn. Hon SMSade med bedragaren en hel dag innan hon avslöjade att hon genomskådat bluffen. Då hade hon även fått ett kontonummer att föra över pengar till. Så hon kontaktade banken så att de skulle kunna ha koll på transaktioner till kontot.
Godtar polisen QR-koden som körkort?A AndersS skrev:"Tejpa på kort..." Och då är vi inne på Mobil plånbok som är ett komplement så man slipper hantera kort, oftast bara "blippa" mobilen då jag identifierat mig i appen och där jag använder fingeravtryck. Så med BankID och även dess ID-kort, Swish, Mobil plånbok hanterar jag det mesta idag. För registrering av medlemskap vid köp i affär har jag QR-kod från körkort på bild i mobilen, den ger mitt personnummer.
Men så är man lat pensionär.😉
Om man lämnar körkortet utom synhåll går det inte att veta om någon har kopierat referensnumret.Mikael_L skrev:
Det bästa är nog att skrapa bort det.
Nej inte för närvarande:P pmd skrev:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-kort/besok-passexpedition/
Edit: Missförstod nog frågan... 😳
Redigerat:
Njet om man ska följa alla regler att körkort ska finnas med. Lagar hinner inte med utvecklingen😉P pmd skrev:
Men du har en legitimation och de kan sedan slå upp dig..... så det blir nog personfråga hur "petig" man är.
Hittade denna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder