G
P paralun skrev:
Jo jag har stött pÄ flera som har annans bank-id pÄ sin mobil och lever i tron att det Àr helt ok.
Nu inför ju bankerna att man mÄste identifiera sig med pass eller nationellt id-kort för att kunna aktivera bank-id. (Swedbank har redan gjort det)
Svenskt pass 😉.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Nja! Bank-ID Ă€r ju tvĂ„ olika ”identifieringar”. En Ă€r just att man identifierar sig. Den andra Ă€r signaturen.

Mitt rÄd till dig om du kÀnner dig osÀker Àr att köra koden till signaturen och FaceID till identifieringen. DÄ kan du aldrig signera av misstag.
SÄ gör jag ocksÄ. Vid inloggning pÄ mobilen vÀljer jag alltid fingeravtryck men för att bekrÀfta betalningar och liknande mÄste jag ange koden. DÄ behöver jag aldrig slÄ koden om jag ska kolla nÄgot nÀr andra mÀnniskor Àr i nÀrheten eller jag Àr ute pÄ stan.

Var finns övervakningskamerorna och hur hög upplösning har de? Vem finns i nÀrheten och kan se nÀr jag slÄr koden? Kanske Àr jag överdrivet paranoid nÀr jag tÀnker sÄ men fingeravtryck kÀnns betydligt tryggare.

• Gilla
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
M Mats_R skrev:
Men det kan ju Àven skojarföretag göra.
SÄ skulle det kunna vara, men syftet med ett inlÀgget var att du ser för vem du legitimerar dig och ev. godkÀnner betalning. Sedan om de som du gör affÀrer med Àr "skojare" som t.ex. inte levererar Àr inte syftet att kontrollera med BankID.
Är du osĂ€ker pĂ„ företaget ev. Ă€r "skojare" ska du anvĂ€nda en betalningsmetod som sĂ€kerstĂ€ller att du fĂ„r levererat det som bestĂ€llts innan du betalar, har inget med BankID att göra.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jo jag har stött pÄ flera som har annans bank-id pÄ sin mobil och lever i tron att det Àr helt ok.
Nu inför ju bankerna att man mÄste identifiera sig med pass eller nationellt id-kort för att kunna aktivera bank-id. (Swedbank har redan gjort det)
De har alltsÄ tillsammans med fin partner/förÀlder/barn/vÀn aktivt valt att ladda ner nÄgon annans BankID pÄ sin telefon och den andra personen har varit medveten om det?

Ja, det Àr sÄklart ett handhavandefel, av anvÀndarna. Precis samma sak kan hÀnda Àven nu. Om du o jag jag trÀffas och kommer överens om att jag ska ha ditt mobila BankID pÄ min telefon sÄ Àr det ju inget problem att det mÄste aktiveras med pass eller nationellt ID-kort.
Jag kan ocksÄ lÄna ditt ID-kort, eller körkort. Det finns inget tekniskt som hindrar det.
Även vid personlig utlĂ€mning mot identifiering av ett certifikat pĂ„ Digg Ă€r det ju lĂ€tt att göra. Jag Ă„ker med mamma till utlĂ€mnaren och mamma lĂ€mnar fram min telefon och sĂ„ vips kommer jag ha hennes legitimation i min telefon.

Om folk avsiktligt bryter regler sĂ„ Ă€r det svĂ„rt att stoppa allt med rent tekniska lösningar. Vissa saker gĂ„r att hindra, andra inte. Det Ă€r ocksĂ„ en avvĂ€gning i sĂ€kerhet vs enkelhet. Det Ă€r lĂ€ttare att ha tekniska lösningar som höjer sĂ€kerheten men ocksĂ„ pĂ„verkar anvĂ€ndbarheten pĂ„ SÄPO Ă€n pĂ„ COOP, dĂ„ folk pĂ„ det första stĂ€llet accepterar det mer och har en annan förstĂ„else. Trots det sĂ„ bryts det mot regelverk pĂ„ bĂ„da stĂ€llena.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Svenskt pass 😉.
Nej som jag förstÄtt det sÄ blir det samma regelverk för hela EU och det Àr sannolikt enkelt redan nu att de som har ett pass utfÀrdat i ett Schengenland Àven kan aktivera ett svenskt bank-id.

Om:
https://www.digg.se/digitala-tjanster/e-legitimering

MBL19 MBL19 skrev:
Det Àr banken som utfÀrdar BANK-ID sÄ lite mer har banken att göra med detta Àn endast namnet. Ett pass utfÀrdas av polismyndigheten vilket Àven ett digitalt ID-kort borde göras.
VÀrt att notera Àr ocksÄ att ett svenskt körkort inte Àr en godkÀnd ID-handling.
Bank-ID, PASS, Internationellt körkort och id-kort Àr godkÀnd ID-handling.
Fick lÀra mig det nyligen nÀr vi skulle legitimera oss pÄ en bygge.
Vad Àr internationellt körkort och hur fÄr man det? Jag hade det för mÄnga, mÄnga Är sedan men dÄ var det bara en papperslapp om jag minns rÀtt.

A aries skrev:
Vad Àr internationellt körkort och hur fÄr man det? Jag hade det för mÄnga, mÄnga Är sedan men dÄ var det bara en papperslapp om jag minns rÀtt.
Det borde vara Internationellt ID-kort.
Jag citerade bara vad de sa till mig pÄ mötet gÀllande ID-handlingar. Det verkar vara som du sÀger att internationellt körkort bara Àr ett kompletterande dokument till ditt körkort:) jag blev helt paff nÀr det nÀmnde att körkortet int Àr en giltig ID-handling.

Trots allt har BankID förenklat mycket, Ätminstone för mig, och speciellt nÀr man kunde anvÀnda det i mobilen, Àr vÀl runt 15 Är sedan man började anvÀnda det. Jag har en tro i att det Àr tillrÀckligt sÀkert för min anvÀndning utan att grÀva i hur det Àr gjort och implementerat.
För 20-25 Är sedan var jag delaktig i en dialog med en bank dÀr man hade tankar om identifiering av bankkunden till sin internetbank med mobil och dubbla sim-kort, det blev inget av det.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
G
P paralun skrev:
Nej som jag förstÄtt det sÄ blir det samma regelverk för hela EU och det Àr sannolikt enkelt redan nu att de som har ett pass utfÀrdat i ett Schengenland Àven kan aktivera ett svenskt bank-id.

Om:
[lÀnk]
Vi kunde inte fÄ det att fungera med Bulgariskt pass med NFC och enligt Swedbank behövs ett svensk pass.

Inte sĂ„ konstigt bankid Ă€r ju svenskt och svensk personnummer anvĂ€nds vilket inte finns i det bulgariska chippet😉 .

Tur att man kunde flytta mobilt bankid sjÀlv mellan tvÄ enheter.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hur var det nu, du ser ju fördelar med sĂ€kerhetsbrister sĂ€ger du
 hur skall du ha det?
Jag har svÄrt att hitta var jag sagt det.
Om jag sagt att det finns fördelar sÄ kanske det Àr sÄ Men jag har svÄrt att tro det Àr
sÄ
Å andra sidan bank ID Ă€r bra och sĂ€kert
SÀkerhetshÄlen Àr.för att folk Àr för godtrogna

G Greger_08 skrev:
Vi kunde inte fÄ det att fungera med Bulgariskt pass med NFC och enligt Swedbank behövs ett svensk pass.

Inte sĂ„ konstigt bankid Ă€r ju svenskt och svensk personnummer anvĂ€nds vilket inte finns i det bulgariska chippet😉 .

Tur att man kunde flytta mobilt bankid sjÀlv mellan tvÄ enheter.
Vet ej och det Àr nog bara steg 1 att man bara godkÀnner svenska pass. Ett schengenpass ska ju uppfylla alla krav och det bor ju mÄnga i Sverige med annat pass men det mÄste enligt schengenkraven.

Bulgarien samt RumÀnien blev ju sedan nyligen med i Schengensamarbetet men med begrÀnsningar eftersom de inte uppfyller alla krav.
https://www.europaportalen.se/2024/04/rumanien-och-bulgarien-gar-med-i-schengen

Fairlane
P paralun skrev:
och det Àr sannolikt enkelt redan nu att de som har ett pass utfÀrdat i ett Schengenland Àven kan aktivera ett svenskt bank-id.
Jag skulle sÀga att det inte Àr enkelt, snarare helt omöjligt. Har man inte ett svenskt personnummer kan man inte fÄ ett BankID och nÄgot svenskt personnummer hittar du inte i ett utlÀndskt pass.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag skulle sÀga att det inte Àr enkelt, snarare helt omöjligt. Har man inte ett svenskt personnummer kan man inte fÄ ett BankID och nÄgot svenskt personnummer hittar du inte i ett utlÀndskt pass.
Jo men... som det nu Àr sÄ dikterar bankena villkoren och inte staten.
Ett utfÀrdat Schengenpass ska uppfylla alla krav för sÀker identifiering och att Sverige har sina personnummer hanteras ju i Schengenavtalet oavsett land inom Schengen. MÄlet Àr ju sedan ett digitalt id för hela EU oavsett "smÄpÄvar" i varje land.

C cpalm skrev:
Utöver att ett sÄdant signeringsförfarande Àr ett skÀmt i dessa sammanhang var dock det sjuka i det hÀr fallet obalansen i hur de bÄda parterna signerar dokumentet.
Och sedan slutar allt med att nÄgon faxar en signatur...
(Det Àr magiskt att en svart-vit 200dpi signatur kan vara juridiskt giltig fortfarande.)

• Haha
  • Gilla
jocke31 och 5 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo Passet samt nationellt id-kort Àr ju förutsÀttningen för ett digitalt id för att klara hög tillitsnivÄ.
Beskrivs sÄ hÀr av Digg
[lÀnk]

Rent krasst sÄ hÀnder det dÄ för ofta att nÄgons identitet "kapas" samt otyget att man har nÄgon annans bank-id pÄ sin mobil.
Ja, den delen Àr jag helt inlÀst pÄ, men du önskade att det skulle vara helt skiljt frÄn pass/id-hanteringen, dÀrför undrade jag hur du tÀnkte att det skulle ske.
Men det var med andra ord inte vad du menade?

Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.