135 964 lĂ€st ·
3 524 svar
136k lÀst
3,5k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
SÄ gör jag ocksÄ. Vid inloggning pÄ mobilen vÀljer jag alltid fingeravtryck men för att bekrÀfta betalningar och liknande mÄste jag ange koden. DÄ behöver jag aldrig slÄ koden om jag ska kolla nÄgot nÀr andra mÀnniskor Àr i nÀrheten eller jag Àr ute pÄ stan.Ossian K Olsson skrev:
Var finns övervakningskamerorna och hur hög upplösning har de? Vem finns i nÀrheten och kan se nÀr jag slÄr koden? Kanske Àr jag överdrivet paranoid nÀr jag tÀnker sÄ men fingeravtryck kÀnns betydligt tryggare.
SÄ skulle det kunna vara, men syftet med ett inlÀgget var att du ser för vem du legitimerar dig och ev. godkÀnner betalning. Sedan om de som du gör affÀrer med Àr "skojare" som t.ex. inte levererar Àr inte syftet att kontrollera med BankID.M Mats_R skrev:
Ăr du osĂ€ker pĂ„ företaget ev. Ă€r "skojare" ska du anvĂ€nda en betalningsmetod som sĂ€kerstĂ€ller att du fĂ„r levererat det som bestĂ€llts innan du betalar, har inget med BankID att göra.
Fairlane
Medlem
· Stockholms LĂ€n
· 17 923 inlĂ€gg
Fairlane
Medlem
- Stockholms LĂ€n
- 17 923 inlÀgg
De har alltsÄ tillsammans med fin partner/förÀlder/barn/vÀn aktivt valt att ladda ner nÄgon annans BankID pÄ sin telefon och den andra personen har varit medveten om det?P paralun skrev:
Ja, det Àr sÄklart ett handhavandefel, av anvÀndarna. Precis samma sak kan hÀnda Àven nu. Om du o jag jag trÀffas och kommer överens om att jag ska ha ditt mobila BankID pÄ min telefon sÄ Àr det ju inget problem att det mÄste aktiveras med pass eller nationellt ID-kort.
Jag kan ocksÄ lÄna ditt ID-kort, eller körkort. Det finns inget tekniskt som hindrar det.
Ăven vid personlig utlĂ€mning mot identifiering av ett certifikat pĂ„ Digg Ă€r det ju lĂ€tt att göra. Jag Ă„ker med mamma till utlĂ€mnaren och mamma lĂ€mnar fram min telefon och sĂ„ vips kommer jag ha hennes legitimation i min telefon.
Om folk avsiktligt bryter regler sĂ„ Ă€r det svĂ„rt att stoppa allt med rent tekniska lösningar. Vissa saker gĂ„r att hindra, andra inte. Det Ă€r ocksĂ„ en avvĂ€gning i sĂ€kerhet vs enkelhet. Det Ă€r lĂ€ttare att ha tekniska lösningar som höjer sĂ€kerheten men ocksĂ„ pĂ„verkar anvĂ€ndbarheten pĂ„ SĂPO Ă€n pĂ„ COOP, dĂ„ folk pĂ„ det första stĂ€llet accepterar det mer och har en annan förstĂ„else. Trots det sĂ„ bryts det mot regelverk pĂ„ bĂ„da stĂ€llena.
Nej som jag förstÄtt det sÄ blir det samma regelverk för hela EU och det Àr sannolikt enkelt redan nu att de som har ett pass utfÀrdat i ett Schengenland Àven kan aktivera ett svenskt bank-id.G Greger_08 skrev:
Om:
https://www.digg.se/digitala-tjanster/e-legitimering
Vad Àr internationellt körkort och hur fÄr man det? Jag hade det för mÄnga, mÄnga Är sedan men dÄ var det bara en papperslapp om jag minns rÀtt.MBL19 skrev:
Det Àr banken som utfÀrdar BANK-ID sÄ lite mer har banken att göra med detta Àn endast namnet. Ett pass utfÀrdas av polismyndigheten vilket Àven ett digitalt ID-kort borde göras.
VÀrt att notera Àr ocksÄ att ett svenskt körkort inte Àr en godkÀnd ID-handling.
Bank-ID, PASS, Internationellt körkort och id-kort Àr godkÀnd ID-handling.
Fick lÀra mig det nyligen nÀr vi skulle legitimera oss pÄ en bygge.
Det borde vara Internationellt ID-kort.A aries skrev:
Jag citerade bara vad de sa till mig pÄ mötet gÀllande ID-handlingar. Det verkar vara som du sÀger att internationellt körkort bara Àr ett kompletterande dokument till ditt körkort
Trots allt har BankID förenklat mycket, Ätminstone för mig, och speciellt nÀr man kunde anvÀnda det i mobilen, Àr vÀl runt 15 Är sedan man började anvÀnda det. Jag har en tro i att det Àr tillrÀckligt sÀkert för min anvÀndning utan att grÀva i hur det Àr gjort och implementerat.
För 20-25 Är sedan var jag delaktig i en dialog med en bank dÀr man hade tankar om identifiering av bankkunden till sin internetbank med mobil och dubbla sim-kort, det blev inget av det.
För 20-25 Är sedan var jag delaktig i en dialog med en bank dÀr man hade tankar om identifiering av bankkunden till sin internetbank med mobil och dubbla sim-kort, det blev inget av det.
Vi kunde inte fÄ det att fungera med Bulgariskt pass med NFC och enligt Swedbank behövs ett svensk pass.P paralun skrev:
Inte sĂ„ konstigt bankid Ă€r ju svenskt och svensk personnummer anvĂ€nds vilket inte finns i det bulgariska chippetđ .
Tur att man kunde flytta mobilt bankid sjÀlv mellan tvÄ enheter.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlĂ€gg
Jag har svÄrt att hitta var jag sagt det.Nissens skrev:
Om jag sagt att det finns fördelar sÄ kanske det Àr sÄ Men jag har svÄrt att tro det Àr
sÄ
à andra sidan bank ID Àr bra och sÀkert
SÀkerhetshÄlen Àr.för att folk Àr för godtrogna
Vet ej och det Àr nog bara steg 1 att man bara godkÀnner svenska pass. Ett schengenpass ska ju uppfylla alla krav och det bor ju mÄnga i Sverige med annat pass men det mÄste enligt schengenkraven.G Greger_08 skrev:
Bulgarien samt RumÀnien blev ju sedan nyligen med i Schengensamarbetet men med begrÀnsningar eftersom de inte uppfyller alla krav.
https://www.europaportalen.se/2024/04/rumanien-och-bulgarien-gar-med-i-schengen
Fairlane
Medlem
· Stockholms LĂ€n
· 17 923 inlĂ€gg
Fairlane
Medlem
- Stockholms LĂ€n
- 17 923 inlÀgg
Jag skulle sÀga att det inte Àr enkelt, snarare helt omöjligt. Har man inte ett svenskt personnummer kan man inte fÄ ett BankID och nÄgot svenskt personnummer hittar du inte i ett utlÀndskt pass.P paralun skrev:
Jo men... som det nu Àr sÄ dikterar bankena villkoren och inte staten.Fairlane skrev:
Ett utfÀrdat Schengenpass ska uppfylla alla krav för sÀker identifiering och att Sverige har sina personnummer hanteras ju i Schengenavtalet oavsett land inom Schengen. MÄlet Àr ju sedan ett digitalt id för hela EU oavsett "smÄpÄvar" i varje land.
Och sedan slutar allt med att nÄgon faxar en signatur...C cpalm skrev:
(Det Àr magiskt att en svart-vit 200dpi signatur kan vara juridiskt giltig fortfarande.)
Ja, den delen Àr jag helt inlÀst pÄ, men du önskade att det skulle vara helt skiljt frÄn pass/id-hanteringen, dÀrför undrade jag hur du tÀnkte att det skulle ske.P paralun skrev:
Men det var med andra ord inte vad du menade?