136 009 läst ·
3 524 svar
136k läst
3,5k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Jag trodde de som sysslade med detta "professionellt" hade metoder för att lösa såna "detaljer" men du kanske har rätt. Tidsfördröjer man kontoöverföringar men låter bankgiro/plusgiro utföras omedelbart skulle jag dock inte bli förvånad om de hittar metoder för att nyttja detta.Mikael_L skrev:
Det finns ingen säkerhet eller skydd i själva qr koden. Det är ett av de största ”sveken” att staten lurade folk att tro att qr koden på körkort är säkert…D Dilato skrev:Jag vet, men personnummret i sig är sedan en nyckel till all information om dig i alla register med personnummer som ett datafält.
Så ett personnummer läst från ett av staten utgivet fysiskt media med av staten fotograferat ansikte känns hyffsat säkert som id.
Det är ju godkänd som id vid resor i Norden.
Självklart inte, jag kan skriva ut mitt personnummer på en papperslapp i qrkod.AndersPS skrev:
Men körkortet med koden på är något som de flesta kan känna igen ( vi är många som vet hur det ska se ut, vi har ett själva) så där i ligger en del säkerhet, det finns ett foto på dig på kortet också.
Exakt samma information finns ju i klartext också så vill man kan man verifiera att det är samma.
Sen kan man ju förfalska alla idhandlingar om man är tillräckligt avancerad.
Jag menar att problemet är attD Dilato skrev:Självklart inte, jag kan skriva ut mitt personnummer på en papperslapp i qrkod.
Men körkortet med koden på är något som de flesta kan känna igen ( vi är många som vet hur det ska se ut, vi har ett själva) så där i ligger en del säkerhet.
Exakt samma information finns ju i klartext också så vill man kan man verifiera att det är samma.
Sen kan man ju förfalska alla idhandlingar om man är tillräckligt avancerad.
1) ingen faktiskt verifierat efter att scannat
2) folk generellt tror att qr koden är säker
Spelar det någon roll vilket media man scannar om ingen verifierar informationen?AndersPS skrev:
QR koden eller nfc datat från nationella id kortet har väl samma låga nivå om ingen bryr sig efter att man scannat?
Jag har försökt hämta ut paket hos speditionsombud genom att legitimera mig med nationellt idkort. Det gick inte. Körkort fungerade dock.AndersPS skrev:
Numera har de flesta speditionsfirmor fixat så att man kan legitimera sig med bankid, så jag använder förstås det i första hand.