Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, jag tror att det är ganska lång väg att gå för att registerara ett bankgiro för en scam.
Jag trodde de som sysslade med detta "professionellt" hade metoder för att lösa såna "detaljer" men du kanske har rätt. Tidsfördröjer man kontoöverföringar men låter bankgiro/plusgiro utföras omedelbart skulle jag dock inte bli förvånad om de hittar metoder för att nyttja detta.

D Dilato skrev:
Jag vet, men personnummret i sig är sedan en nyckel till all information om dig i alla register med personnummer som ett datafält.
Så ett personnummer läst från ett av staten utgivet fysiskt media med av staten fotograferat ansikte känns hyffsat säkert som id.
Det är ju godkänd som id vid resor i Norden.
Det finns ingen säkerhet eller skydd i själva qr koden. Det är ett av de största ”sveken” att staten lurade folk att tro att qr koden på körkort är säkert…

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Nissens
AndersPS AndersPS skrev:
Jag kan faktiskt garanterat säga att det finns open source kod inom försvarsmakten!
Japp, rälnar man tex in linux så är det säkert så. Jag tänkte mer på applikationer. Men det lär vi inte få veta ändå. 😊

Nissens Nissens skrev:
Japp, rälnar man tex in linux så är det säkert så. Jag tänkte mer på applikationer. Men det lär vi inte få veta ändå. 😊
Varför tänker du inte också på Microsoft Windows, MacOS, android och iOS?

AndersPS AndersPS skrev:
Det finns ingen säkerhet eller skydd i själva qr koden. Det är ett av de största ”sveken” att staten lurade folk att tro att qr koden på körkort är säkert…
Självklart inte, jag kan skriva ut mitt personnummer på en papperslapp i qrkod.

Men körkortet med koden på är något som de flesta kan känna igen ( vi är många som vet hur det ska se ut, vi har ett själva) så där i ligger en del säkerhet, det finns ett foto på dig på kortet också.

Exakt samma information finns ju i klartext också så vill man kan man verifiera att det är samma.

Sen kan man ju förfalska alla idhandlingar om man är tillräckligt avancerad.

D Dilato skrev:
Självklart inte, jag kan skriva ut mitt personnummer på en papperslapp i qrkod.

Men körkortet med koden på är något som de flesta kan känna igen ( vi är många som vet hur det ska se ut, vi har ett själva) så där i ligger en del säkerhet.

Exakt samma information finns ju i klartext också så vill man kan man verifiera att det är samma.

Sen kan man ju förfalska alla idhandlingar om man är tillräckligt avancerad.
Jag menar att problemet är att

1) ingen faktiskt verifierat efter att scannat
2) folk generellt tror att qr koden är säker

AndersPS AndersPS skrev:
Jag menar att problemet är att

1) ingen faktiskt verifierat efter att scannat
2) folk generellt tror att qr koden är säker
Spelar det någon roll vilket media man scannar om ingen verifierar informationen?
QR koden eller nfc datat från nationella id kortet har väl samma låga nivå om ingen bryr sig efter att man scannat?

D Dilato skrev:
Spelar det någon roll vilket media man scannar om ingen verifierar informationen?
Nja, scannar du något med chip är informationen i vart fall signerad = mycket svår att förändra. Jag kan garantera att ingen skulle upptäcka om jag manipulerat qr koden på mitt körkort.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
AndersPS AndersPS skrev:
Varför tänker du inte också på Microsoft Windows, MacOS, android och iOS?
Microsoft och Apple är inte så kända för att ha open source i sina os…

• Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Microsoft och Apple är inte så kända för att ha open source i sina os…
Inte? Dags att uppdatera din världsbild.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
AndersPS AndersPS skrev:
Inte? Dags att uppdatera din världsbild.
Gott, antar att du inte menar appar eller drivrutiner. Var hittar jag koden till deras operativsystem?

Nissens Nissens skrev:
Gott, antar att du inte menar appar eller drivrutiner. Var hittar jag koden till deras operativsystem?
Det finns massvis av komponenter i operativsystemen som är open source. Har aldrig påstått att hela OS är det.

P
AndersPS AndersPS skrev:
Var menar du att nationellt id kort inte accepteras?

Eller ja, det finns ju många platser såklart, men platser där körkort fungerar.
Jag har försökt hämta ut paket hos speditionsombud genom att legitimera mig med nationellt idkort. Det gick inte. Körkort fungerade dock.

Numera har de flesta speditionsfirmor fixat så att man kan legitimera sig med bankid, så jag använder förstås det i första hand.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag har försökt hämta ut paket hos speditionsombud genom att legitimera mig med nationellt idkort. Det gick inte. Körkort fungerade dock.
Haha, vilka tomtar. Hur motiverade de det?

P
Jag minns inte riktigt. Med en sjumilablick, tror jag.

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.