136 012 läst ·
3 524 svar
136k läst
3,5k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Puhh, nu har jag ögnat genom 4 sidor, och får känslan att paralun har skrivit över hälften.
Men om jag säger att paraluns inlägg och de som svarar på hens inlägg blir 95% av inläggen så tror jag inte att det är fel.
Jag ignorerar ju paralun sedan något år tillbaka (och inser alltså nu igen varför hen förärades en plats där), så jag har inte riktigt koll på vad som skrivs, men på alla svaren kan jag ana vad det gäller, och jag undrar nu lite försiktigt ... är det någon som tror att allt ni skriver har något värde? Att det kan få paralun att fatta, eller sluta trolla?
Är det kanske inte helt enkelt enklare att bara ignorera ...?
Men hen driver ju åtminstone bra med trafik - får man väl säga.
Men om jag säger att paraluns inlägg och de som svarar på hens inlägg blir 95% av inläggen så tror jag inte att det är fel.
Jag ignorerar ju paralun sedan något år tillbaka (och inser alltså nu igen varför hen förärades en plats där), så jag har inte riktigt koll på vad som skrivs, men på alla svaren kan jag ana vad det gäller, och jag undrar nu lite försiktigt ... är det någon som tror att allt ni skriver har något värde? Att det kan få paralun att fatta, eller sluta trolla?
Men hen driver ju åtminstone bra med trafik - får man väl säga.
Jo kollade vart ärendet ligger och det är fortfarande remisstid, sen ska lagrådet ge sin syn på saken och sedan kan det ställas en proposition till riksdagen, förmodligen då under nästa vinter.
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2023/10/sou-202361/
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2023/10/sou-202361/
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ja, någon annan kan kanske förståMikael_L skrev:
Nej det tror jag inteMikael_L skrev:
Vad menar du? Om någon har fel på Internet så måste man väl rätta? 😉😂Mikael_L skrev:
Om du inte redan är politiker så har du en lysande framtid som sådan.P paralun skrev:Jag är säker på att man måste upp till den högsta tillitsnivån för en e-legitimation för att stå rustade inför framtiden och som det ser ut idag så är nog det ett måste. Bankid är mycket bekvämt men klarar då inte den högsta tillitsnivån. Sen som jag tidigare skrivit så är det här då bara en viktig pusselbit med en e-legitimation.
Då jag bara sett ena halvan så förstod jag inte allt, men jag kan säga som så, att du ändå har skrivit såpass mycket och på ett bra sätt att jag faktiskt känner att jag har lärt mig en del.Fairlane skrev:
Så det var inte helt bortkastade minuter av mitt liv att ögna genom dessa sidor för att komma till var tråden är nu.
Njau ämnet intresserar mig och bankid blev uppenbarligen inte så lyckat för främst den äldre generationen.P pmd skrev:
Nu har man då även chansen till riktig information till alla som skulle vilja skaffa en statlig e-legitimation om man beslutar det i riksdagen.
Bankid blev att här har ni en ny app till mobilen, bara att använda. Nu har vi ändrat så nu används OR-kod osv Sen har väl inte budskapet om bankid varit särskilt tydligt, när och hur det ska användas.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 246 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 246 inlägg
Uppenbarligen intresserar det dig och då är det ju väldigt tråkigt att du inte vill lära dig mer om det.P paralun skrev:
Bara för att en legitimation är statlig eller måste hämtas ut genom besök på bankkontor så blir det ju inte mer lyckat för den äldre generationen. För en del äldre så kommer det att vara mer eller mindre omöjligt att besöka ett bankkontor för att det är för långt bort och/eller otillgängligt när en rullator används.
Och på vilket sätt tror du att en statlig digital legitimation används?P paralun skrev:
Det lär ju också bara bli en ny app i mobilen, bara att använda.
Jo, det har varit väldigt tydligt under många år.P paralun skrev:
Haha, ja paralun har tydligen skrivit 8 200 meddelanden på 2 år. Det blir ett snitt på ca 11 per dag… det måste vara rekord! 😂Mikael_L skrev:
Puhh, nu har jag ögnat genom 4 sidor, och får känslan att paralun har skrivit över hälften.
Men hen driver ju åtminstone bra med trafik - får man väl säga.![]()
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 246 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 246 inlägg
Det ser ut att finnas en del medlemmar med mer än 4100 meddelanden per år om du letar i listan med flest inlägg (lite tidsödande men det går att hitta): https://www.byggahus.se/forum/members/?key=messagesNissens skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Problemet med bank id avhjälps inte genom Att man låter staten ta hand om det.
problemet är inte inloggningen. problemet heter användare. De som blir lurade hade inte blivit hjälpta av att staten ägde bank id. De hade inte blivit hjälpta av säkrare inloggning. Fingeravtryck och kod hade inte hjälpt dessa människor.
Felet ligger inte hos bank id oavsett vem som äger det. Qr kod tror jag dock var ett smart påfund. Nu fick många lägga ner sin bluff verkstad. Kvar vart banklurarma.
Det var en smart åtgärd som inte gör påverkar speciellt mycket.
Andra åtgärder måste hamna på en frivillig basis.
Jag har sagt många gånger att jag tror på tid framförallt och kanske andra åtgärder.
Att föra över pengar till okända konton kan skulle kunna fördröjas däremot överföringar via bg eller pg är inte av intresse för lurare.
Däremot vanliga överföringar. tidsspärr
Men att sätta 10,min som tidsspärr så kan det kanske hjälpas? Man får signera först därefter en tidspärr sedan Signera igen.
Men det här måste vara frivilligt.För mycket spärrar då tappar folk förtroendet för en produkt
problemet är inte inloggningen. problemet heter användare. De som blir lurade hade inte blivit hjälpta av att staten ägde bank id. De hade inte blivit hjälpta av säkrare inloggning. Fingeravtryck och kod hade inte hjälpt dessa människor.
Felet ligger inte hos bank id oavsett vem som äger det. Qr kod tror jag dock var ett smart påfund. Nu fick många lägga ner sin bluff verkstad. Kvar vart banklurarma.
Det var en smart åtgärd som inte gör påverkar speciellt mycket.
Andra åtgärder måste hamna på en frivillig basis.
Jag har sagt många gånger att jag tror på tid framförallt och kanske andra åtgärder.
Att föra över pengar till okända konton kan skulle kunna fördröjas däremot överföringar via bg eller pg är inte av intresse för lurare.
Däremot vanliga överföringar. tidsspärr
Men att sätta 10,min som tidsspärr så kan det kanske hjälpas? Man får signera först därefter en tidspärr sedan Signera igen.
Men det här måste vara frivilligt.För mycket spärrar då tappar folk förtroendet för en produkt
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Utan att läsa några som helst inlägg från Paralun. så kanske det är lite väl mycket pajkastning?
Det är inte så kul att stå där och ha fel och folk tävlar om att hacka bäst.
Ni få förstår vad jag och om jag har rätt
Det är inte så kul att stå där och ha fel och folk tävlar om att hacka bäst.
Ni få förstår vad jag och om jag har rätt