135 979 läst ·
3 524 svar
136k läst
3,5k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
När jag nfc scannat mitt nationella id kort får jag inte fram nått vettigt alls.AndersPS skrev:
Finns det en app som visar vad som finns och finns det någon dokumentation som visar vad och hur man läser ut informationen?
Ja, drivrutiner skulle kunna vara det, men de är inte en del av det egentliga operativsystemet, de är ju knutna till något protokoll eller en specifik hårdvara/utrustning.AndersPS skrev:
Men var hittar man apples och micrisofts delar av os som är open source?
så nu har vi på några få inlägg gått från att du anser att det inte alls finns till att det finns vissa delar? Då har vi nog löst frågan 👍Nissens skrev:
Två saker jag saknar med nuvarande elektroniska IDn är:
1. En central statligt kontrollerad spärr för att förhindra nya IDn att skapas (jämför med adressändringsspärren hos skatteverket)
2. Möjlighet att skapa begränsade IDn, t.ex ett ID som bara fungerar för identifikation men INTE för signering.
Jag har fruktlöst försökt förmå Finansiell ID-teknik att lyssna, så jag hoppas att statens implementering blir bättre. Nån som vet hur det blir med det?
Dessutom undrar jag varför inte någon gör en app som kollar biometrin i ett nationellt ID-kort mot användaren I realtid och på så sätt kan göra en identifikation utan en massa lokalt sparat data på en telefon. Tydligen duger det ju för att skapa nya Bank IDn så det borde ju inte vara någon teknisk svårighet.
1. En central statligt kontrollerad spärr för att förhindra nya IDn att skapas (jämför med adressändringsspärren hos skatteverket)
2. Möjlighet att skapa begränsade IDn, t.ex ett ID som bara fungerar för identifikation men INTE för signering.
Jag har fruktlöst försökt förmå Finansiell ID-teknik att lyssna, så jag hoppas att statens implementering blir bättre. Nån som vet hur det blir med det?
Dessutom undrar jag varför inte någon gör en app som kollar biometrin i ett nationellt ID-kort mot användaren I realtid och på så sätt kan göra en identifikation utan en massa lokalt sparat data på en telefon. Tydligen duger det ju för att skapa nya Bank IDn så det borde ju inte vara någon teknisk svårighet.
Nej, det är du som tycker att drivrutiner är en del av OS:et, vilket inte jag tycker.AndersPS skrev:
Och du har inte heller visat var man huttat den påstådda open sourcen som Microsoft och Apple använder.
BankID kan ju uppenbarligen läsa det, så du får väl helt enkelt skaffa rätt lösning för det? 😁D Dilato skrev:
Det finns ju, i dagsläget, ingen e-legitimation på ditt nationella id kort. Syftet är inte att vem som ska kunna läsa av det på det sättet som du försöker. Tyvärr.
Här finns Apples diverse open source projekt.AndersPS skrev:
De delar av MacOS som är/var open source kallas för darwin, och fanns separat tillgängligt under namnat OpenDarwin, men uppdateras inte längre av Apple (kanske t.o.m. stängts ner?).
En fortsättning finns dock här.
Kan du inte visa mig hur du använde ett Os helt utan drivrutiner? Det är inte tekniskt möjligt.Nissens skrev:
Apple skrev ett helt nytt printsystem som är open source och inkluderat i macOS. Microsoft har bland annat powershell och hela WSL och delar av deras remote deskriptiv. Båda använder massvis av subsystem för tex nätverk, fast det kanske du kallar drivrutiner.
Vad är då syftet med nfc-chipet om ingen vanlig människa kan använda det för att verifiera validiteten av innehavaren med hjälp av kortet?AndersPS skrev:
Det påstås att det finns biometriska data på kortet, det är väl e-leg om något?
Du sa
Hur vet du det, vilken dokumentation baserar du det påståendet på?AndersPS skrev:
Självklart använder operativsystemet drivrutiner, vem har påstått något annat?AndersPS skrev:
Kan du inte visa mig hur du använde ett Os helt utan drivrutiner? Det är inte tekniskt möjligt.
Apple skrev ett helt nytt printsystem som är open source och inkluderat i macOS. Microsoft har bland annat powershell och hela WSL och delar av deras remote deskriptiv. Båda använder massvis av subsystem för tex nätverk, fast det kanske du kallar drivrutiner.
Ok, du tycker att drivrutiner är en del av operativsystemet, jag tycker inte det.
Du har inte kunnat visa var Microsoft och Apple presenterar open source som skulle vara en del av deras operativsystem.
Så vi kommer nog inte längre med det…
Den största skillnaden är att det ställs mycket hårdare krav på att den som ansöker är den person som man utger sig för, precis som med pass samt nationellt idkort. För att säkerställa identiteten så krävs det då även ett personligt besök hos utfärdaren just nu. Swedbank har infört kopplingen pass/nationellt idkort för bankid men kräver inget personligt besök. Även om det här medför merarbete så är jag övertygad om att det behövs för framtiden inkl en riktig informationskampanj om en statlig e-legitimation.AndersPS skrev:
Så du tycker att körkort är en direkt olämplig id handling?P paralun skrev:Den största skillnaden är att det ställs mycket hårdare krav på att den som ansöker är den person som man utger sig för, precis som med pass samt nationellt idkort. För att säkerställa identiteten så krävs det då även ett personligt besök hos utfärdaren just nu. Swedbank har infört kopplingen pass/nationellt idkort för bankid men kräver inget personligt besök. Även om det här medför merarbete så är jag övertygad om att det behövs för framtiden inkl en riktig informationskampanj om en statlig e-legitimation.
Ja precis som utredningen kommit fram till och även utredningen av eIDAS.AndersPS skrev:
Om eIDAS (som då är en "komplikation" i förslaget om en statlig e-legitimation)
https://digital-strategy.ec.europa.eu/sv/policies/eidas-regulation
Hög tid att vakna och skapa ett säkert system!