136 012 läst ·
3 524 svar
136k läst
3,5k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 619 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 619 inlägg
BirgitS skrev:
Skillnaden är att man inte längre behöver vara kund hos en av parasitbankerna för att ha ett "BankID", ett statligt kontrollerat motsvarande ID blir ett fritt för alla ID.Bananskalare skrev:
Enda anledning till att jag (och många med mig) har ett konto hos en parasitbank är pga behovet av att ha ett BankID.
Det är HÖG tid att staten tillhandahåller den här tjänsten utan motkrav på konto på en parasitbank.
Nja, jag tror att det är ganska lång väg att gå för att registerara ett bankgiro för en scam.Alfredo skrev:
Nåja, inte omöjligt, en målvakt, som registrerar en enskild firma, och dessutom måste ha ganska fläckfritt register, för att banken ska vara intresserad av att skapa ett företagskonto med bg.
Ja inte omöjligt, men betydligt större uppförsbacke.
Nja, det är bla därför som BankID inte kan ha statusen som nationellt ID, du kan däremot får ett gratis Freja eID när som helst, som ger dig samma möjligheter, och kanske lite till, sen kan du stänga ditt konto för gott.Mats-S skrev:
Skillnaden är att man inte längre behöver vara kund hos en av parasitbankerna för att ha ett "BankID", ett statligt kontrollerat motsvarande ID blir ett fritt för alla ID.
Enda anledning till att jag (och många med mig) har ett konto hos en parasitbank är pga behovet av att ha ett BankID.
Det är HÖG tid att staten tillhandahåller den här tjänsten utan motkrav på konto på en parasitbank.
Håller med, varför lägger man tid och kraft på att klaga och inte söka en lösning.D djac skrev:
Jag har konton i flera av dessa utan att det kostar någon krona, jag gör inga affärer med dom som dom tjänar pengar på.Mats-S skrev:
Det kostar dom att skicka ut årliga kontoutdrag och skatte redovisning på 0 kr, där kan ju du som rebell se till att bli olönsam som straff för deras parasiterande..😉
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Ärligt talat är det förvånande att de stolt paraderar upp hur totalt okunniga de är för denna problematik.Fairlane skrev:
Spoofing går inte att stoppa utan att man gör om hela telefonistsystemet, eller att många existerande tjänster slutar fungera.
Vad som skulle kunna göras är att kriminalisera det, så att det skulle räcka för att sätta dit dem, mer att hindra det tekniskt, glöm det!
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Nu vet jag inte vilka banker som är parasit banker enligt dig För min del som vill kunna betala mina räkningar så måste jag använda mig av ett begränsat antal banker.Mats-S skrev:
Skillnaden är att man inte längre behöver vara kund hos en av parasitbankerna för att ha ett "BankID", ett statligt kontrollerat motsvarande ID blir ett fritt för alla ID.
Men är då svaret ett statlig bank id?
Nu vet jag inte att det här problemet du har är så vanligt
Jag vet, men personnummret i sig är sedan en nyckel till all information om dig i alla register med personnummer som ett datafält.AndersPS skrev:
Så ett personnummer läst från ett av staten utgivet fysiskt media med av staten fotograferat ansikte känns hyffsat säkert som id.
Det är ju godkänd som id vid resor i Norden.