20 483 läst ·
121 svar
20k läst
121 svar
Bandsågs frågor
Vobblet kan bero på att PU-banden är ojämnt sträckta så som det lätt blir när man kränger på dem. Det lilla "verktyget" som följer med är tänkt att användas för att åtgärda det. Tanken är att spiken med rörbiten ska krängas in under bandet och föras runt mellan hjul och band, flera varv, tills spänningen (och därigenom gummitjockleken) jämnats ut.jackt skrev:Har provkört med 13mm blad. Det funkar, bladet ligger på bomberingen, behövde inte göra några ytterligare inställningar. Går säkert fintrimma det ytterligare om man vill, men just nu skall jag bara såga grövre saker så det duger för nu. Sedan är ju sågen gammal och kanske inte var delux versionen då, så man får leva med lite avvikelser tror jag. Bl.a. är inte hjulen helt perfekta, finns lite vobbel, skulle säkert fungera och lämna in för omsvarvning.
Bladstyrningen är inte heller helt bra. Den övre gör sitt jobb, men den undre kan vara bättre.. Går säkert att byta ut om man vill såga finare saker. Hjulet och bladstyrningen gör att den låter lite mer än den borde. Tycker att de nya banden förbättrade det lite.
Det jag har gjort är att jag tog en spackelsspadekniv och tog bort den gamla korken. Den släppte enkelt. Tog bort så mycket jag kunde. Sedan tvättade jag med T-röd och en trasa. Borstade med en stålborste och körde en omgång till med T-röd.
Spåren på mina hjul är 1mm breda. Hittade lina som var 2mm och rund. Fanns 1.4, 1.6 och 2.4 också har jag för mig. Kändes som den lade sig rätt bra i spåren. Använde något Powerlim, biter rätt direkt, la ut en sträng på 30cm och spände dit en bit lina, höll så någon minut, fortsatte sedan runt men höll kvar fingret på främre änden så den inte släppte. När jag kommit runt la jag extra lim vid ändarna och höll/klämde fast i 5min kanske, ändarna ville gärna lossna. Övre hjulet tog jag för mycket lim, så där fick jag skrapa bort det som lagt sig i mellan..
Sedan var det banden, viktigaste var nog att de var "varma", lägga de varmt vatten var avgörande, gick inte att få på dem annars. En hink med det varmaste från kranen räckte. De behövde kanske ligga ca 5min.. La fast ena halvan av bandet och satte två klampar som höll fast, sedan var det bara att börja bända över resterande band. Gick lätt om det var varmt som sagt, blir det jobbigt är det för "kallt"..
Det undre hjulet gick kanske dubbelt så fort.
Kan absolut rekommendera detta om man behöver nya band..
Mäta måste du göra det är A-O.. 
Jag mätte upp mitt hjul till dryga 410mm, mattiasp skrev att jag skulle söka efter 16" band. Mätte min bredd till 28mm, ~ 1 3/32" eller nått, och det finns inte, närmsta jag hittade var 16" x 1 1/4" (~405x32) och det är storleken på klassiska JET bandsågar. Sökte efter det på eBay. Fick några träffar, tog första bästa..
Banden hos mig kanske sticker ut 1mm på vardera sida. Märks knappt.. har försökt centrera bandet på hjulet, hade det varit för mycket överhäng kunde man skära bort med kniv..
Jag mätte upp mitt hjul till dryga 410mm, mattiasp skrev att jag skulle söka efter 16" band. Mätte min bredd till 28mm, ~ 1 3/32" eller nått, och det finns inte, närmsta jag hittade var 16" x 1 1/4" (~405x32) och det är storleken på klassiska JET bandsågar. Sökte efter det på eBay. Fick några träffar, tog första bästa..
Banden hos mig kanske sticker ut 1mm på vardera sida. Märks knappt.. har försökt centrera bandet på hjulet, hade det varit för mycket överhäng kunde man skära bort med kniv..
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Det stämmer. Den här typen av PU-elastomer är mycket motståndskraftig mot abrasiv nötning. Därför är slipning en besvärlig metod. Jag föreslår fortfarande att man limmar på askfanér och slipar till bomberingen i denna.
Tror också att det är den bästa vägen att gå. Men tyckte detta var ett snabbare sätt att få till något som förhoppningsvis skulle funka, och det gjorde det ju..mattiasp skrev:
Är väldigt lätt att "återställa" hjulen till original om man skulle lämna in dem på justering..
Tack förövrigt för hjälpen tidigare!
Byggnadsvårdare
· Västra Götaland
· 14 inlägg
Hej!
Såg denna tråd precis, och blev lite lycklig
Jag köpte en likadan bandsåg för några veckor sedan, fast min är såld av en maskinaffär i Göteborg (Corin & Linder). Jag har precis beställt nya blad, kullager samt gummi för att fräscha upp sågen lite. Jag har också bytt strömbrytare på den till en från Tripus. Jag har lite funderingar:
1. Fick du (jackt) någon ordning på bladstyrningen under bordet?
2. Har du löst spånuppsugningen?
3. Har du någon mer info om ursprunglig modell/tillverkare/år?
mvh
Niklas
Såg denna tråd precis, och blev lite lycklig
mvh
Niklas
Har faktiskt inte använt den så mycket sedan sist, husrenovering, nytt jobb och två barn har tagit sin tid.niklasekman skrev:
Hej!
Såg denna tråd precis, och blev lite lyckligJag köpte en likadan bandsåg för några veckor sedan, fast min är såld av en maskinaffär i Göteborg (Corin & Linder). Jag har precis beställt nya blad, kullager samt gummi för att fräscha upp sågen lite. Jag har också bytt strömbrytare på den till en från Tripus. Jag har lite funderingar:
mvh
Niklas
1: Nej, men tror jag hittade någon i USA som sålde sådana som skulle passa. Får se om det blir aktuellt i framtiden.
2: Det jag tänkte göra är att såga upp luckan och sätta fast en stos precis under bordet och sätta en kraftig dammsugare där som orkar suga åt sig så mycket spån som möjligt. Alternativet är att sätta en låda runt hela botten och på så sätt samla ihop spånet.
3: Det jag möjligen hittade är att det är en kopia av en amerikansk modell, om det var Delta eller någon annan 50-60-tals modell.
Hejsan! Ännu en som köpt en likadan bandsåg.
Min är i ganska dåligt skick så jag började med att riva elmotorn och ska byta lagren i den till att börja med. Jag ska byta gummit på hjulen med, och efter att jag läst igenom den här tråden bestämde jag mig för att beställa urathane banor på ebay. Jag hittade en modell som var bomberade (crowned). Kostade lite mera men kände att det nog är värt 300-400kr extra för att slippa limma tråd på hjulen.
Nu till min fråga!
Du (Jackt) om jag förstått det rätt limmade inte på gummit utan bara krängde på det. Hur har det gått? Har dom krängt av någon gång, eller slirat eller något?
Det verkar som att det råder delade meningar kring om man behöver limma eller inte.
Min är i ganska dåligt skick så jag började med att riva elmotorn och ska byta lagren i den till att börja med. Jag ska byta gummit på hjulen med, och efter att jag läst igenom den här tråden bestämde jag mig för att beställa urathane banor på ebay. Jag hittade en modell som var bomberade (crowned). Kostade lite mera men kände att det nog är värt 300-400kr extra för att slippa limma tråd på hjulen.
Nu till min fråga!
Du (Jackt) om jag förstått det rätt limmade inte på gummit utan bara krängde på det. Hur har det gått? Har dom krängt av någon gång, eller slirat eller något?
Det verkar som att det råder delade meningar kring om man behöver limma eller inte.
Jag limmade inte. Eftersom jag behövde värma bandet för att få på det, så sitter det fast nu. Ser inte att lim skulle hjälpa. Bandet var också lite ”kortare” än hjulet.
Har du bytt gummi på din meber 600? Jag hittade en affär på ebay som säljer, men jag fattar inte om jag ska ha platta eller bomberade, pratade med de som säljer och det beror ju på om hjulen i sig är bomberade men det vet man ju inte förrän man tar bort gummit...V vanpire skrev: