20 483 läst ·
121 svar
20k läst
121 svar
Bandsågs frågor
Det kan finnas ett par skäl till att det sågar bredare än bladets tjocklek. Den lättaste att prova förutom bra mothåll och bandspänning, är riktningen på det du sågar. Om du för brädbiten spikrakt, mycket lite snett vänster, och mycket lite snett höger, ändrar sig sågbredden då? Kan vara så enkelt att det som rakt enligt ditt anhåll inte ligger riktigt i den riktning dit band behöver löpa för att inte vandra.jackt skrev:
En del anhåll kan justeras lite i vinkel, då är det lätt ordnat. I annat fall handlar det om hur bladet ligger på hjulen, och hur hjulen ligger i plan med varandra.
--- Mats ---
Redigerat:
Det kan bero på att bandet är svårt att spänna,då vill det gäna fladdra,jag har et 19 mm på 350 hjul o det är ett gränsfall att det går att spänna tillräckligtMats Bengtsson skrev:Det kan finnas ett par skäl till att det sågar bredare än bladets tjocklek. Den lättaste att prova förutom bra mothåll och bandspänning, är riktningen på det du sågar. Om du för brädbiten spikrakt, mycket lite snett vänster, och mycket lite snett höger, ändrar sig sågbredden då? Kan vara så enkelt att det som rakt enligt ditt anhåll inte ligger riktigt i den riktning dit band behöver löpa för att inte vandra.
En del anhåll kan justeras lite i vinkel, då är det lätt ordnat. I annat fall handlar det om hur bladet ligger på hjulen, och hur hjulen ligger i plan med varandra.
--- Mats ---
Sant, men det ingick redan i frågeställarens tankegång. Det ingick därför i mitt svar som "förutom". Se mening två. Eftersom det redan var täckt av frågeställaren och bekräftat i mitt svar, skrev jag resten av texten kring det jag tänkte kunde hjälpa ytterligare. Nu har vi dock lyckats förtydliga bandspänningen genom att ha skrivit det tre gånger.Elkludde skrev:
Trots att alla är överens om den möjligheten kan vi väl ändå trots det hoppas att vi kanske kan hitta en lösning eller förbättring genom de andra möjligheterna jag tog upp. De är också faktorer som spelar in.
--- Mats ---
Jag skulle inte lägga mycket energi på att få sågen att funka med ett entumsband eftersom det är helt odugligt till att såga ens den vidaste kurva. En bandsåg är för mig ett verktyg som är allsidigt, dvs jag kan såga hyfsat rakt och hyfsat krokigt. Vill man kapa eller klyva mängder av långa snitt så finns det lämpligare sågar. Ett halvtumsband tycker jag är det optimala. Att hålla på och byta band stup i ett beroende på vad man ska såga ledsnar man rätt fort på. Därmed inte sagt att det inte kan vara bra att ha ett par tre band av olika bredd men entumsband hör inte till de jag skulle valt.
Tack för era tankegångar. För mig är givetvis inte ett krav att sågen ska klara 1", utan det var roligt att testa och om man med den bredden kan hitta sågens begränsningar är det ju ett bra test.
Några följdfrågor; blir det mer avdrift med bredare blad? Antar att hjulen måste vara mer "perfekta" för bredare blad?
Jag tror som jag skrev tidigare att man nog inte orkar spänna bladet tillräckligt vid denna tjocklek. Sedan är jag osäker hur mycket själva hjulupphängningen pallar. Har inte fått in känslan hur mycket man kan spänna än, har ju ingen bra visare för det. Och mäta varje ggr blir ju lite omständigt varje ggr..
Kommer nog oxå köra på 12mm bladet stora delar av tiden, men tänkte såga till lite mindre brädor från några träd som vi ska fälla och då kan ju det kanske vara bättre med lite bredare blad..
Några följdfrågor; blir det mer avdrift med bredare blad? Antar att hjulen måste vara mer "perfekta" för bredare blad?
Jag tror som jag skrev tidigare att man nog inte orkar spänna bladet tillräckligt vid denna tjocklek. Sedan är jag osäker hur mycket själva hjulupphängningen pallar. Har inte fått in känslan hur mycket man kan spänna än, har ju ingen bra visare för det. Och mäta varje ggr blir ju lite omständigt varje ggr..
Kommer nog oxå köra på 12mm bladet stora delar av tiden, men tänkte såga till lite mindre brädor från några träd som vi ska fälla och då kan ju det kanske vara bättre med lite bredare blad..
Hur man vill joba och vilka vertkyg man vill ha är individuellt. Om man är proffs måste man fokusera på att allt skall gå snabbt och bli bra nog. Om man är amatör får man lov att lägga lite tid och kärlek på det man gör, och man gör det oftast för att det är kul att göra det. Alla har olika behov, och bandsågen är enastående på att kunna uppfylla ett brett sortiment, så det finns många åsikter. Jag är en sådan person som föredrar två sorters skruvmejslar framför att bara ha en, två sorters slipar och två sorters hyvlar också. Med det följer det för mig naturliga, jag har inte plats eller råd till två bandsågar, istället byter jag blad.mlkjhr skrev:Jag skulle inte lägga mycket energi på att få
sågen att funka med ett entumsband eftersom det är helt odugligt till
att såga ens den vidaste kurva. En bandsåg är för mig ett verktyg som är
allsidigt, dvs jag kan såga hyfsat rakt och hyfsat krokigt. Vill man
kapa eller klyva mängder av långa snitt så finns det lämpligare
sågar.
Om man hör till dem som har tillgång till trä som behöver rätas upp för att kunna användas vidare, är bandsågen idealisk. Samma gäller om man vill göra fanerbitar. I båda styckena är ett brett band att föredra, man vill ha ett rakt snitt och därmed ett brett band. Sista två veckorna har jag lagat terassdörren, och till det har jag tvingats skapa och forma en bräda på 120 mm höjd, 35 mm djup. Med en 75 mm bordssåg är detta jobbigt då den bara når halvvägs (man klyver brädan först med "botten ner" sedan med "toppen upp" och det blir inte snyggt). Bandsågen gjorde jobbet mycket bra och snyggt, givetvis med ett brett band. Samma gäller för att göra tapparna, som i en dörr är för långa för att göras i bordssågen, och tar evigheter i fräsen (givetvis med ett brett band i bandsågen).
När man kommer till böjda snitt är frågan vad man vill göra. Rimligen duger inte ett en tums band för att såga ut en ren i ett helt stycke ur en enda träbit (finns en sådan film på forument någonstans). Tittar vi på "helt odugligt till att såga ens den vidaste kurva" lite mer i detalj så är nedan tabell bra. Den säger att ett entumsband klarar kurvor med
en radie på 18 centimeter.
[TABLE="width: 480"]
[TR]
[TD="width: 100, bgcolor: #E0CB9E, align: center"]Blade Width
[/TD]
[TD="width: 50, align: center"]1/8"
[/TD]
[TD="width: 50, align: center"]3/16"
[/TD]
[TD="width: 50, align: center"]1/4"
[/TD]
[TD="width: 50, align: center"]3/8"
[/TD]
[TD="width: 50, align: center"]1/2"
[/TD]
[TD="width: 50, align: center"]3/4"
[/TD]
[TD="width: 50, align: center"]1"
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="width: 100, bgcolor: #E0CB9E, align: center"]Min. Radius
[/TD]
[TD="width: 50, align: center"]3/16"
[/TD]
[TD="width: 50, align: center"]5/16"
[/TD]
[TD="width: 50, align: center"]5/8"
[/TD]
[TD="width: 50, align: center"]1 1/2"
[/TD]
[TD="width: 50, align: center"]2 1/2"
[/TD]
[TD="width: 50, align: center"]5 1/2"
[/TD]
[TD="width: 50, align: center"]7"
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Böjen på ett stolsben, en stolsrygg, en sänggavel är ofta väsentligt rakare än så. Man kan till och med relativt enkelt räkna ut hur stora ovala och runda bord man kan göra med en sådan klinga. De behöver inte vara enormt stora, faktum är att man oftast vill ha dem lite större.
Något som inte nämns i tråden just nu är antal tänder per tum. Mina bredare blad har färre tänder per tum, och även det låter jag styra mitt val. Som amatör tror jag man vinner på att byta blad och inte hitta ett som är olämpligt för allt man gör. Men precis som med skruvdragaren handlar det om vad som passar en, inte vad som är logiskt korrekt, det finns inget rätt svar, bara olika behov.
--- Mats ---
Redigerat:
En sak som inte nämnts är att bredare blad ofta även har en tjockare godstjocklek och överlag är styvare.
Det som det innebär är att klingan omväxlande bockas över hjulen och sen sträcks, dvs man skapar brottsanvisningar, det gör man i och för sig även med smalare blad.
Sen som redan nämnts, det är svårt att få rätt bandspänning med breda klingor på en liten såg
Själv skulle jag inte gärna satt på 1" på en såg med mindre hjuldiameter än 500 mm.
/Kent
Det som det innebär är att klingan omväxlande bockas över hjulen och sen sträcks, dvs man skapar brottsanvisningar, det gör man i och för sig även med smalare blad.
Sen som redan nämnts, det är svårt att få rätt bandspänning med breda klingor på en liten såg
Själv skulle jag inte gärna satt på 1" på en såg med mindre hjuldiameter än 500 mm.
/Kent
Ursäkta att jag oxå skrev om bladbredden och tog upp ett par rader i onödan,trots det korta inlägget jag gjordeMats Bengtsson skrev:Sant, men det ingick redan i frågeställarens tankegång. Det ingick därför i mitt svar som "förutom". Se mening två. Eftersom det redan var täckt av frågeställaren och bekräftat i mitt svar, skrev jag resten av texten kring det jag tänkte kunde hjälpa ytterligare. Nu har vi dock lyckats förtydliga bandspänningen genom att ha skrivit det tre gånger.
Trots att alla är överens om den möjligheten kan vi väl ändå trots det hoppas att vi kanske kan hitta en lösning eller förbättring genom de andra möjligheterna jag tog upp. De är också faktorer som spelar in.
--- Mats ---
Drar igång den här tråden igen. Det har gått drygt 4 år, bandsågen finns kvar, kanske inte är använd så jätte mycket. Hoppas kunna ändra på det nu. Har kört lite mer den senaste tiden..
Läste om tråden och några saker sedan sist. 1" bladet är inte rätt för sågen, det är för stort. Tror som sagts tidigare att 15-19mm är nog max. Har haft 12mm i den mesta tiden.
Körde 6mm för någon vecka sedan och det gick inget bra. Bladet ville inte stanna mitt på hjulet, gled ut på kanten hur jag än försökte, körde jobbet men märkte att det inte var bra.
Tittade på hjulet idag och som ni ser på bilden är korken på hjulet dålig nu. Provade ta bort lite och det lossnade väldigt lätt.
Så tror det är dags att byta ut korken. Hoppas och tror att sågen kommer bli stabilare om man får ordning på hjulen.
Så frågan nu är; hur gör man?
Ta bort korken verkar ju inte bli något problem. Någon som har bra erfarenhet av att byta till gummi? Vad/Vart har ni köpt?
Tar emot alla tankar och idéer.
Läste om tråden och några saker sedan sist. 1" bladet är inte rätt för sågen, det är för stort. Tror som sagts tidigare att 15-19mm är nog max. Har haft 12mm i den mesta tiden.
Körde 6mm för någon vecka sedan och det gick inget bra. Bladet ville inte stanna mitt på hjulet, gled ut på kanten hur jag än försökte, körde jobbet men märkte att det inte var bra.
Tittade på hjulet idag och som ni ser på bilden är korken på hjulet dålig nu. Provade ta bort lite och det lossnade väldigt lätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så tror det är dags att byta ut korken. Hoppas och tror att sågen kommer bli stabilare om man får ordning på hjulen.
Ta bort korken verkar ju inte bli något problem. Någon som har bra erfarenhet av att byta till gummi? Vad/Vart har ni köpt?
https://www.youtube.com/?gl=SE var det nog någon som använde cykelslang,om det funkade bra vet jag ejjackt skrev:Drar igång den här tråden igen. Det har gått drygt 4 år, bandsågen finns kvar, kanske inte är använd så jätte mycket. Hoppas kunna ändra på det nu. Har kört lite mer den senaste tiden..
[bild]