20 483 läst ·
121 svar
20k läst
121 svar
Bandsågs frågor
Det var snyggt...
Jag blir nästan sugen på att göra om och göra rätt på min maskin. Helst hade jag velat skaffa en ny. Men det kanske hör ihop med att jag har fel gummi och fel blad på den jag har...
Jag följer med spänning hur det går för dig med bomberingen.
Jag blir nästan sugen på att göra om och göra rätt på min maskin. Helst hade jag velat skaffa en ny. Men det kanske hör ihop med att jag har fel gummi och fel blad på den jag har...
Jag följer med spänning hur det går för dig med bomberingen.
Gummit på mitt övre hjul gick sönder för ett tag sedan efter att jag klantat mig, man kanske skulle beställa ett par nya därifrån... det stod att man skulle rengöra noga - känns ju lite jobbigt med lim och goja som verkar sitta där nu, hur nödvändigt är det?
Tror inte det har någon betydelse alls om det inte är så mycket att det stör balansen eller gör ytan ojämn även genom gummit.badtastex skrev:
Provade med min tråd. Den var stihls nya fyrkantiga, 2.5mm. Så den var inte så bra.
Den fastnade med limmet, så det funkar. Men blev svårare att få på banden som tidigare sagts. Det kan ha att göra med den fyrkantiga profilen. Blev nästan som en pyramid när den satt på hjulet. Och tyckte inte att det kändes som bandet "bomberades", bandet låg platt uppe på tråden.
Ska testa och köpa den tunnaste, runda tråd jag hittar och prova limma på den. Man behöver nog också limma fast "hela" tråden, nu punktlimmade jag bara och då släppte tråden när jag bände på bandet.
Rengöringen har jag gjort med en spackelspade och T-röd.. ska borsta med en stålborste också nästa gång..
Den fastnade med limmet, så det funkar. Men blev svårare att få på banden som tidigare sagts. Det kan ha att göra med den fyrkantiga profilen. Blev nästan som en pyramid när den satt på hjulet. Och tyckte inte att det kändes som bandet "bomberades", bandet låg platt uppe på tråden.
Ska testa och köpa den tunnaste, runda tråd jag hittar och prova limma på den. Man behöver nog också limma fast "hela" tråden, nu punktlimmade jag bara och då släppte tråden när jag bände på bandet.
Rengöringen har jag gjort med en spackelspade och T-röd.. ska borsta med en stålborste också nästa gång..
Då är första bandet på plats efter många fula ord..
Men det verkar funka. Ser rätt ut.
Svårt att få fokus på rätt plats..
Kämpar vidare med det nedre hjulet..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att få fokus på rätt plats..
Kämpar vidare med det nedre hjulet..
Fint!
Jag vet inte hur det ska se ut, men tycker ändå att det ser bra ut...
Funkar det för fi och att bladet slutar vandra så ska nog jag också göra en kraftansträngning till att fixa min gamla såg...
Är det de tunnare snöret du har under, ett eller fler i bredd? Vad har du limmat dom med?
Ser fram emot en recension senare med beskrivning på hur du gjorde och hur du skulle göra om du gjorde det igen...
Jag vet inte hur det ska se ut, men tycker ändå att det ser bra ut...
Funkar det för fi och att bladet slutar vandra så ska nog jag också göra en kraftansträngning till att fixa min gamla såg...
Är det de tunnare snöret du har under, ett eller fler i bredd? Vad har du limmat dom med?
Ser fram emot en recension senare med beskrivning på hur du gjorde och hur du skulle göra om du gjorde det igen...
Tog loss det nedre hjulet, antog att det skulle bli för trångt att jobba där. Så här ser det ut nu;
Utan spåren i hjulet hade inte denna variant funkat. Linan vill inte ligga still.. Då är garanterat mattiasp's förslag bättre..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utan spåren i hjulet hade inte denna variant funkat. Linan vill inte ligga still.. Då är garanterat mattiasp's förslag bättre..
Har provkört med 13mm blad. Det funkar, bladet ligger på bomberingen, behövde inte göra några ytterligare inställningar. Går säkert fintrimma det ytterligare om man vill, men just nu skall jag bara såga grövre saker så det duger för nu. Sedan är ju sågen gammal och kanske inte var delux versionen då, så man får leva med lite avvikelser tror jag. Bl.a. är inte hjulen helt perfekta, finns lite vobbel, skulle säkert fungera och lämna in för omsvarvning.
Bladstyrningen är inte heller helt bra. Den övre gör sitt jobb, men den undre kan vara bättre.. Går säkert att byta ut om man vill såga finare saker. Hjulet och bladstyrningen gör att den låter lite mer än den borde. Tycker att de nya banden förbättrade det lite.
Det jag har gjort är att jag tog en spackelsspadekniv och tog bort den gamla korken. Den släppte enkelt. Tog bort så mycket jag kunde. Sedan tvättade jag med T-röd och en trasa. Borstade med en stålborste och körde en omgång till med T-röd.
Spåren på mina hjul är 1mm breda. Hittade lina som var 2mm och rund. Fanns 1.4, 1.6 och 2.4 också har jag för mig. Kändes som den lade sig rätt bra i spåren. Använde något Powerlim, biter rätt direkt, la ut en sträng på 30cm och spände dit en bit lina, höll så någon minut, fortsatte sedan runt men höll kvar fingret på främre änden så den inte släppte. När jag kommit runt la jag extra lim vid ändarna och höll/klämde fast i 5min kanske, ändarna ville gärna lossna. Övre hjulet tog jag för mycket lim, så där fick jag skrapa bort det som lagt sig i mellan..
Sedan var det banden, viktigaste var nog att de var "varma", lägga de varmt vatten var avgörande, gick inte att få på dem annars. En hink med det varmaste från kranen räckte. De behövde kanske ligga ca 5min.. La fast ena halvan av bandet och satte två klampar som höll fast, sedan var det bara att börja bända över resterande band. Gick lätt om det var varmt som sagt, blir det jobbigt är det för "kallt"..
Det undre hjulet gick kanske dubbelt så fort.
Kan absolut rekommendera detta om man behöver nya band..
Bladstyrningen är inte heller helt bra. Den övre gör sitt jobb, men den undre kan vara bättre.. Går säkert att byta ut om man vill såga finare saker. Hjulet och bladstyrningen gör att den låter lite mer än den borde. Tycker att de nya banden förbättrade det lite.
Det jag har gjort är att jag tog en spackelsspadekniv och tog bort den gamla korken. Den släppte enkelt. Tog bort så mycket jag kunde. Sedan tvättade jag med T-röd och en trasa. Borstade med en stålborste och körde en omgång till med T-röd.
Spåren på mina hjul är 1mm breda. Hittade lina som var 2mm och rund. Fanns 1.4, 1.6 och 2.4 också har jag för mig. Kändes som den lade sig rätt bra i spåren. Använde något Powerlim, biter rätt direkt, la ut en sträng på 30cm och spände dit en bit lina, höll så någon minut, fortsatte sedan runt men höll kvar fingret på främre änden så den inte släppte. När jag kommit runt la jag extra lim vid ändarna och höll/klämde fast i 5min kanske, ändarna ville gärna lossna. Övre hjulet tog jag för mycket lim, så där fick jag skrapa bort det som lagt sig i mellan..
Sedan var det banden, viktigaste var nog att de var "varma", lägga de varmt vatten var avgörande, gick inte att få på dem annars. En hink med det varmaste från kranen räckte. De behövde kanske ligga ca 5min.. La fast ena halvan av bandet och satte två klampar som höll fast, sedan var det bara att börja bända över resterande band. Gick lätt om det var varmt som sagt, blir det jobbigt är det för "kallt"..
Det undre hjulet gick kanske dubbelt så fort.
Kan absolut rekommendera detta om man behöver nya band..


