jackt skrev:
Ska kontakta dem, höra vad det kan kosta. Får man den färdig på rulle, och bara limmas fast?
Det var några år sedan vi köpte där men fick tillskuret i bredd och längd.

Jag tror att det var dom jag pratade med om gummi till min bandsåg. Dom menade att man skulle vulka på hela ringar på hjulen. Bombera tror jag det heter.
För tillfället var jag för snål för att göra det riktigt.
Jag kom över bred och tjocka vulktape som jag lindade några var runt hjulen och sen slipade dem jämna med groft slippapper. Det blev väl inte helt hundra :(
Bladet vill vandra lite över hjulen.

Vad är det för diameter på hjulen? Det kanske finns färdiga i PUR att beställa från exempelvis USA. Där finns mycket tredjepartsdelar till bandsågar.

Tilläggsfråga. Sitter bomberingen i själva hjulet eller i korken? Bomberingen kan vara svår att se. Det är inte mycket som krävs.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bombering

Redigerat:
Bredden på hjulet är 28mm. Diametern är straxt under 410mm..

Verkar vara helt plant, ingen bombering på hjulet.

Rakt hjul med räfflor sett ovanifrån med bakgrund av trätak och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på ett 28mm brett, plant hjul med 410mm diameter monterat i en skruvstäd.
Skapa konto

Ja, det där verkar ju onekligen vara obomberat. Jag har efterforskat lite idag, och det påstås att många italienska sågar kommer med obomberade hjul, så att det kan vara värt att testa utan bombering och se om det fungerar rimligt väl. Du hittar färdiga däck till din såg genom att googla "16 inch urethane band saw tire"

Skulle det inte funka utan bombering skulle jag själv överväga att lägga på något bearbetbart material direkt på hjulet, bombera med slipklots och sedan montera gummit ovanpå. På ditt hjul skulle då bomberingen ligga på ca 1 mm skulle jag påstå efter att ha letat lite efter formler och tumregler.

• Gilla
jackt
  • Laddar…
Jag bomberade gummit på min bandsåg med en bit sandpapper gruvlek 60 på en träkloss. Svårare än så är det inte.
Min har också obomberade hjul.

Med obomberad hjul befarar jag att det är svårt att få till det med polyuretangummi, att slipa det med kloss tror jag inte går så bra. Endera bygga upp innan som mattiasp föreslår om du vill köra med PU eller limma på vanligt gummi och sedan slipa in på plats.

• Gilla
mattiasp
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Du hittar färdiga däck till din såg genom att googla "16 inch urethane band saw tire"
Gjorde några sökningar men hittar ingen som lev till Sverige.. :(

Det brukar finnas ett gäng på ebay som lev till Sverige

Frustrator skrev:
Det brukar finnas ett gäng på ebay som lev till Sverige
Hittade en, beställt.

Har du några planer för hur bomberingen skall lösas, om du skall ha bomberade hjul?

Själv skulle jag nog överväga att såga 1mm fanerremsor och limma på hjulet att ha under uretanelastomeren, men då måste du ha något att såga remsorna med. Jag skulle ha valt bandsågen, så det blir lite av ett moment 22. Hör av dig om du behöver hjälp.

Redigerat:
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Du skrev att det behövdes 1mm, och den mm skall vara mitt på hjulet. De två mellersta spåren tänkte jag att man kan tex limma fast tråden som man har till röjsågen, har för mig att den är runt 2mm och borde vara tillräckligt hållbar. Trådarna borde kunna sitta fast i spåren med lim och inte flytta sig när man sätter på "däcket". Och det bör väl bli någon mm som blir bombering. Frågan är om man skulle behöva en mitt i mitten?

jackt skrev:
Du skrev att det behövdes 1mm, och den mm skall vara mitt på hjulet. De två mellersta spåren tänkte jag att man kan tex limma fast tråden som man har till röjsågen, har för mig att den är runt 2mm och borde vara tillräckligt hållbar. Trådarna borde kunna sitta fast i spåren med lim och inte flytta sig när man sätter på "däcket". Och det bör väl bli någon mm som blir bombering. Frågan är om man skulle behöva en mitt i mitten?
Tror du kommer att svära en del när du ska få på PU på hjulen och har något under som har minsta möjlighet att flytta på sig. Det är väldigt tajt, eller bör vara det iaf, och även om du värmer i kokande vatten så att de blir lite medgörligare ska du också få till jämn spänning runt hela omkretsen.

Är så skönt med "posten", beställde, fick bekräftelse, iväg skickat. Från en stad, till en annan, till flygplatsen. Tog 3-4 dagar. Sedan har inget uppdateras, tänkte att de väntar till de "fyller" ett flyg. Beräknad lev var mellan 14/2 till 1/3..
Idag ligger ett litet paket i brevlådan. :)
På hemsidan är det fortfarande i USA..

Närbild på en tulldeklaration från US Postal Service för ett paket med bandsågdäck, markerade detaljer och kostnad.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Så då är frågan vad göra? Testa utan någon bombering under? Testa mattiasp's fanér? Eller min med röjsågstråd?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.