Sorry. :( Var nog oklar.. Var mest nyfiken på vad som var bäst. Jag testar med trä-klossarna, skall bara rätta till dem..

(Hittade inga Cold Blocks i min storlek. 5/8" x 3/4")

Tack för svaret!!

Redigerat:
Elkludde skrev:
Nytt gummi i stället för korken på hjulen är nog nödvändigt för att få en riktigt bra såg
den ser ju stabil o bra ut för övrigt ,skillnad på en gjuten o plåt skelett
Visst korken verkar lite sliten, för att få bra tracking, ska man nog ha jämna ytor.
Men var ligger problemet med att fila ner korken till en bra bondering?

Det finns en massa gadgets för att mäta bandspänningen på blad, men det finns även ett billigare sätt om du har ett digitalt skjutmått. Man tar ett digitalt skjutmått och sätter fast det med klämmor på ett sträckt, men inte spänt sågblad. Skutmåttet ställs in på 150 mm och nollställs efter att man har spänt fast det. Sedan börjar man spänna bladet med sågens spänningsanordning. Man läser av spänningen i det bifogade diagrammet. Bladets geometri har ingen betydelse för spänningen. Amerikanerna brukar ange spänningen i psi, men det finns även MPa (= N/mm^2) i diagrammet.

jackt skrev:
Hur byter man korken? Vart kan man köpa ny? Vad är skillnaden kork/gummi? Fördel/nackdel med dem? Kan jag byta till gummi?

Eslövs Korkfabrik

Grävmaskinsv. 9, 241 38 ESLÖV 0413 - 101 15

• Gilla
jackt
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Det finns en massa gadgets för att mäta bandspänningen på blad, men det finns även ett billigare sätt om du har ett digitalt skjutmått. Man tar ett digitalt skjutmått och sätter fast det med klämmor på ett sträckt, men inte spänt sågblad. Skutmåttet ställs in på 150 mm och nollställs efter att man har spänt fast det. Sedan börjar man spänna bladet med sågens spänningsanordning. Man läser av spänningen i det bifogade diagrammet. Bladets geometri har ingen betydelse för spänningen. Amerikanerna brukar ange spänningen i psi, men det finns även MPa (= N/mm^2) i diagrammet.
Tack MattiasP! Skall kolla när jag kommer åt datorn..

jackt skrev:
Även den som sitter under bordet?
Skall jag såga de övre "raka" i ytterkanten? Spelar det någon roll hur mycket som kommer i kontakt med bladet när det behövs?
Det blev intressant. Jag tror PHL svarade mer generellt att trä duger bra om du ändå väljer att ha block. De under bordet som jag ser det verkar inte justerbara, vilket jag ser som en helt annan fråga än block och materialval, jag skulle siktat på att byta ut dem. Speciellt när du gör faner har du hög såghöjd och vill ha god precision, då behövs de.

Vad gäller material så finns det mycket att välja mellan och frågan blir till slut hur mycket du använder sågen. Du vill inte ha friktion mot sågbladet, så du vill ha friktionslöst material. Du vill inte ha bitarna slitna snett, så du vill ha hårt material. Därav uppstår debatten om block kontra lagerfösedda, samt materialval i block. Med tiden kommer du säket att importera något, vid den tidpunkten kan det vara bra att ha hittat något du vill ha och tror på för dina block. Till dess duger trä i justerbara block.

Observera att många svar i det här forumet far hela sträckan mellan att det finns "små men tillräckligt betydliga skillnader mellan de riktigt fina lösningarna och de billigare och satsning på kvalitet lönar sig", ända bort till "det är bra nog och har inte så stor betydelse".

För tigersåg och vinkelslip står jag på "bra nog sidan". För bordsåg och hyvel står jag på "kvalitetssidan". På bandsåg står jag på "önskar det var mer precision i den men det är ett grövre verktyg" sidan. Du får välja vad du tror på beroende på vart du till slut vill gå.

--- Mats ---

Kraven på förfining beror ju naturligtvis på vad sågen skall användas till. Om du skall såga tunna och breda faner krävs en del mer pyssel med sågen, än om du skall göra takfotstassar med efterföljande slipning eller hyvling.

Jag använder min Hammer till allt möjligt, men då har det också krävts en del pyssel och ytterligare investeringar. Lonnie Bird har skrivit en bra bok om bandsågar.

mattiasp skrev:
Vilket värde är det man skall sikta på? Är det olika för olika bredder på bladen?
Har inte testat än, måste skaffa några små klämmor först..

ceson skrev:
jackt skrev:
Hur byter man korken? Vart kan man köpa ny? Vad är skillnaden kork/gummi? Fördel/nackdel med dem? Kan jag byta till gummi?

Eslövs Korkfabrik

Grävmaskinsv. 9, 241 38 ESLÖV 0413 - 101 15
Tror kork är svår att svarva o slipa i jag byggde själv en såg kommer inte ihåg vad de var för gummi men jag limmade på det o sedan svarvade det runt o slipa

jackt skrev:
Ok. Skall öppna och kolla. Så det sitter ett motorskydd i lådan tror du? Sitter en grej som liknar en nippel, kan det vara så att man skall fylla på fett i motorn också? (Känns konstigt).

Sant, tänkte något sådant. Får se om det känns som det kommer behövas. Det tar ca 45sek innan den har stannat helt..

Tack! :)
Ja, det sitter mest troligt ett motorskydd inbyggt där, det är det normala. Det ser du när du öppnar brytaren! Fettnippel? Ja, det är väl inte vanligt, men nog har jag sett det. Borde isf sitta en i varje ända och smörja lagret vid remskivan/fläkten.

45 sekunder är inte farligt om man inte har nyfikna och klåfingriga barn med sig i verkstan :)

Angående passande band så är det tjockleken på banden som avgör diametern på hjulen. För små hjul (eller för tjocka band) ger alltså en ökad risk för bandbrott. Men dina hjul ser såpass stora ut att det inte lär vara något problem för dej. Bandbrott är förövrigt både ovanligt och odramatiskt och därmed inget att gå och fundera på

edit: Tack mattiasp för exelarket!

Redigerat:
ceson skrev:
Här finns lite mer att kika på:)
[länk]
Intressant, men vem säljer dessa då?

Har fått svar/klarhet på alla frågor, får testa vidare. Hoppas bladen kommer i morgon så man kan testa med nytt fräscht..

Har kapat klossarna så de är raka och ligger an bladet med hela ytan. Skall göra en ny skåra i den undre klossen så den ger bättre stöd tills jag hittar något bättre..

Det som egentligen är kvar att fundera på så jag kan köra på är frågan om "korkens" vara eller inte vara.. Försökte slipa den lite lätt för att jämna till den, men det hände inte så mycket, så frågan är skall den tas bort och ersättas med ny fräsch kork, eller skall jag gå över till gummi.
Skulle gärna vilja få lite tips om fördelar/nackdelar med bägge materialen.

Får tacka för alla svar och alla som läst tråden, hoppas den har hjälpt och kommer hjälpa andra som letar info om bandsågar. Fortsätt gärna lägg in kommentarer eller tankar om bandsågar.

jackt skrev:
Det som egentligen är kvar att fundera på så jag kan köra på är frågan om "korkens" vara eller inte vara.. .Skulle gärna vilja få lite tips om fördelar/nackdelar med bägge materialen.
Inte baserat på erfarenhet med kork i bansåg, utan mer allmänt (jag hade bytt ut korken mot gummi om jag kunnat)

• Korken du har är gammal, nedsliten och torkad Slipar du ner den har du mindre kvar än när korken var ny. Den kommer att vara mindre fjädrande än sågen från början var designad för. Så behålla och slipa ner är sämre än att köpa nytt.
  • Kork, speciellt gammal, har en tendens att ibland släppa i större flagor.
  • Nya maskiner kommer med gummi, så skall du köpa korkersättning så är det gummi som är ditt bästa alternativ.

--- Mats ---

• Gilla
jackt
  • Laddar…
Låt korken vara om det funkar med den, det vill säga om det inte har lossnat hela bitar så att du har kontakt metall mot metall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.