Vilket effektbehov på en bandsåg med 3-hjul hjuldiam 225 mm bandlängd 2445 mm.
Nuvarande motor o,5 hp 1400 varv 380 volt. Löser ut ef ca några el 5 min obelastad.
förmod att termosäk träder i funktion. Går igen ef 5 - 10 min.
värt mäta amp under gång? Iså fall hur med en enkel multimeter. ASEA motor - relä reglerområde 1 - 1,5 Amp.
Tacksam för svar
Nuvarande motor o,5 hp 1400 varv 380 volt. Löser ut ef ca några el 5 min obelastad.
förmod att termosäk träder i funktion. Går igen ef 5 - 10 min.
värt mäta amp under gång? Iså fall hur med en enkel multimeter. ASEA motor - relä reglerområde 1 - 1,5 Amp.
Tacksam för svar
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Den tillförda elektriska effekten beror på verkningsgraden. 5 hp är ungefär 3,67 kW, så dividera det med verkningsgraden. På gamla motorer står ju sällan verkningsgraden men den kan kanske vara 0,85 (?) vilket ger en tillförd effekt på ca 4,32 kW. På märkskylten står vilka strömmar du ska ställa in överlastskyddet för, beroende av Y eller D koppling.
Det är kanske inte så bra att mäta ström med multimeter utan kunskap då instrumentet ska kopplas i serie. Låna en tångamperemeter om du kan.
Förstår inte riktigt, men 1-1,5 A är ju för lite för en så stor motor.
Det är kanske inte så bra att mäta ström med multimeter utan kunskap då instrumentet ska kopplas i serie. Låna en tångamperemeter om du kan.
Förstår inte riktigt, men 1-1,5 A är ju för lite för en så stor motor.
Jag tolkar uppgifterna som 0,5 hp, vilket skulle vara ca 380 w. Det är rimligt för en gammal och liten såg. Jag tror att det fattas en fas eller möjligen är en lindning i motorn bränd. Man kan mäta strömmen under gång med en tångampèremeter. Om det fattas ström i en av fasledarna, så fattas antingen fasen i matningen, eller också en lindning kass. Om du har spänning på alla matningarna är det lindningen. Om du inte känner att du fattar exakt hur du skall mäta, så föreslår jag att du ber om hjälp från någon elkunning.
Har du redan en multimeter så mät lite först, är inte motorn sönder står du ju med samma problem även med annan motor. Kolla anslutningarna hela vägen från uttag via motorskydd till motorplint, och på motorn kan du testa mäta resistans mellan de tre inkommande punkterna. Skiljer de sig märkbart mellan varandra kan du anta att motorn är felande länken.
Har inte motorn här nu men om ca 14 dagar.Har däremot bilder ASEA 1,5 HP . Kan det vara i princip samma antal anslut (om man lyfter på locket) samma mätförfarande .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det kommer se i princip lika ut. Och du får mäta motståndet mellan skruvarna där kablarna sitter och andra sidan där de är hopkopplade med plåtblecken. På den lilla motorn är inte motståndet så lågt så med ett enkelt instrument bör du klara jämförande mätning bra. Ligger inte skillnaden över ca: 5% bör motorn vara ok.
Och givetvis kan oxid, glapp, brända kontakter osv ligga bakom problemet.
Och givetvis kan oxid, glapp, brända kontakter osv ligga bakom problemet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad är det som orsakar detta ljud på min nyinköpta bandsåg?
Verktyg & Maskiner -
Inca bandsåg med hemmabyggt topphjul.
Verktyg & Maskiner -
Bandsåg Meber 600 (reparationsobjekt) Stockholm norrort
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Bandsåg Cosma OAC
Verktyg & Maskiner -
Ny/ förbättrad bladstyrning bandsåg.
Verktyg & Maskiner