Hej! Har precis köpt en Inca bandsåg.
Har lite funderingar kring det övre hjulet på den som ser ut som något form av hemmabygge. Inca bandsåg med hemmabyggt, rostigt övre hjul där gummi sticker ut 1-2 mm. Diskussion om justering av sågbladets position.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är detta något jag kan köra sågen med eller bör jag ersätta det?

Läst att tänderna på Inca sågar ska justeras så de ligger utanför gummit. Tveksam på att de kommer gå på detta hjul då gummit sticker ut ca 1-2 mm utanför hjulet.
Om jag kör på med detta hjulet bör jag i så fall justera nedre hjulet så det ligger med tänderna utanför på det i alla fall, eller kan man ha dom innanför där också?
Närbild av det övre hjulet på en Inca bandsåg, där gummit sticker ut 1-2 mm utanför hjulet, med sågbladets tänder synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I övrigt tycker jag sågen verkar se bra ut (inte testat då jag måste köpa en 3fas kabel).

Den som tillverkat hjulet ser åtminstone ut att ha lagt ner mycket möda för att se till att det går jämnt och inte vibrerar.

Det går säkerligen att såga med tänderna löpandes på gummit.
Risken är väl att skränkningen på tänderna påverkas, samt att såväl gummi som blad får kortare livslängd.

Jag skulle säga att det avgörs av hur mycket man använder det, samt vilket krav på precision man har.
En gång i månaden? Då borde det kanske inte vara något problem?

• Gilla
kass på svarv och 1 till
  • Laddar…
kass på svarv kass på svarv skrev:
Hej! Har precis köpt en Inca bandsåg.
Har lite funderingar kring det övre hjulet på den som ser ut som något form av hemmabygge. [bild]
Är detta något jag kan köra sågen med eller bör jag ersätta det?

Läst att tänderna på Inca sågar ska justeras så de ligger utanför gummit. Tveksam på att de kommer gå på detta hjul då gummit sticker ut ca 1-2 mm utanför hjulet.
Om jag kör på med detta hjulet bör jag i så fall justera nedre hjulet så det ligger med tänderna utanför på det i alla fall, eller kan man ha dom innanför där också?
[bild]

I övrigt tycker jag sågen verkar se bra ut (inte testat då jag måste köpa en 3fas kabel).
Är gummit välvt på övre hjulet kan du strunta i incas rekommendationer. Är det plant och du verkligen vill ha tänderna utanför gummit så kapa av det gummi som.hänger ut över kanten..

• Gilla
kass på svarv
  • Laddar…
F F_man skrev:
Den som tillverkat hjulet ser åtminstone ut att ha lagt ner mycket möda för att se till att det går jämnt och inte vibrerar.

Det går säkerligen att såga med tänderna löpandes på gummit.
Risken är väl att skränkningen på tänderna påverkas, samt att såväl gummi som blad får kortare livslängd.

Jag skulle säga att det avgörs av hur mycket man använder det, samt vilket krav på precision man har.
En gång i månaden? Då borde det kanske inte vara något problem?
Frustrator Frustrator skrev:
Är gummit välvt på övre hjulet kan du strunta i incas rekommendationer. Är det plant och du verkligen vill ha tänderna utanför gummit så kapa av det gummi som.hänger ut över kanten..
Tack för era svar. Då slänger jag mig inte på köpknappen och köper ett nytt hjul. Får bli nytt gummi bara så kanske det ser lite bättre ut.

kass på svarv kass på svarv skrev:
Tack för era svar. Då slänger jag mig inte på köpknappen och köper ett nytt hjul. Får bli nytt gummi bara så kanske det ser lite bättre ut.
Är gummit dåligt? Annars som sagt skär till det bara

• Gilla
kass på svarv
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.