74 489 läst ·
34 svar
74k läst
34 svar
Bandat plåttak - KOSTNAD
Låter lite konstigt tycker jag, skall inte vara nåra som hellst problem med 6m....
Vill inte spekulera, men enda anledningen jag ser till att gör det är om man inte hade haft en falsupptagare. Då klarar man inte å tillverka längder som är längre än ens knäckmaskin på verkstaden. Som oftast inte är längre än 250cm.
Jag tycker du ska ta dit en plåtslagare till för en extra offert. Blir nog billigare för er att få det bandtäckt än skivtäckt.
Vill inte spekulera, men enda anledningen jag ser till att gör det är om man inte hade haft en falsupptagare. Då klarar man inte å tillverka längder som är längre än ens knäckmaskin på verkstaden. Som oftast inte är längre än 250cm.
Jag tycker du ska ta dit en plåtslagare till för en extra offert. Blir nog billigare för er att få det bandtäckt än skivtäckt.
Hej
Det kommer en plåtslagare till på tisdag.
Men hur är det med valet av plåt ?
Vi vill ha en plåt som är relativt mörk. Jag tror den kallas mörkgrå.
Men jag har ingen aning om vilken kvalitet det skall vara.
Kanske det räcker med att säga alu - Zink ?
Axelman
Trevlig helg önskar jag ER
Det kommer en plåtslagare till på tisdag.
Men hur är det med valet av plåt ?
Vi vill ha en plåt som är relativt mörk. Jag tror den kallas mörkgrå.
Men jag har ingen aning om vilken kvalitet det skall vara.
Kanske det räcker med att säga alu - Zink ?
Axelman
Trevlig helg önskar jag ER
Kostnaden för bandtäckning ligger mellan 500kr upp till över 1000-lappen per kvadratmetern, beroende på vart du bor. Vill minnas att en täckning vi gjorde på en sommarstuga kostade 450-500kr per kvadraten förra året. Detta gjordes på timpenning, taket hade rätt så liten lutning, huset i sig var lågt så det var lätt att fär upp skivorna och det var bara en skorsten som skulle kläs, i övrigt var det bara att lägga ut skivorna och binda ihop det.
Om plåtslagarn har en falsupptagare kan man tydligen nyttja ROT-avdraget så länge tillverkningen sker på plats. Dock så är ju inmte alla villiga att plocka med en sån ut på jobb då det är en stor och otymplig maskin. Att plåtslagarn vill skivtäcka låter knepigt, vi har gjort fler tack med plåtar på 12-13 meter och i somras och vi ska vi göra några tak med 15-20 meters längder nu till sommaren. Enda anledning jag kan se till detta är att transporten blir smidgare.
Om plåtslagarn har en falsupptagare kan man tydligen nyttja ROT-avdraget så länge tillverkningen sker på plats. Dock så är ju inmte alla villiga att plocka med en sån ut på jobb då det är en stor och otymplig maskin. Att plåtslagarn vill skivtäcka låter knepigt, vi har gjort fler tack med plåtar på 12-13 meter och i somras och vi ska vi göra några tak med 15-20 meters längder nu till sommaren. Enda anledning jag kan se till detta är att transporten blir smidgare.
Beställer du aluzink får du en ljusgrå plåt med silverliknande skiftningar i. Be om att få ett par färgprov på mörkare nyanser. finns en skitfin rheinzink i shiffergrått, men då är det helt andra priser vi snackar om tyvärr. Plus att det blir svårare att få tag i plåtslagare som klarar av att göra det rätt då det gäller helt andra saker med rheinzinken. Mörkgrå är nog den som ligger närmst bland den vanliga plx plåten. Kolla även upp mörk silver tror jag den kallas, gör ett jobb med den nu. Helt klart värt å kolla på.....
HejPicke skrev:Vi betalade 95000 + moms för drygt 200m2 aluzink bandtäckt utan ränndalar. Då var allt underarbete klart innan (nybygge). Vi var också inne på clix, men dels så skulle bara takplåten kosta 55000 + moms, sen "känns" det riktigt rejält med ett helt tätt tak. När det blåser ordentligt - storm, så kan plåtarna ibland bumla. Det kanske var det som din plåtslagare ville undvika med skivor.
Kommer du ihåg hur många dagar det tog att lägga taket på 200 m² ?
Axelman
HejPeppe_e skrev:Beställer du aluzink får du en ljusgrå plåt med silverliknande skiftningar i. Be om att få ett par färgprov på mörkare nyanser. finns en skitfin rheinzink i shiffergrått, men då är det helt andra priser vi snackar om tyvärr. Plus att det blir svårare att få tag i plåtslagare som klarar av att göra det rätt då det gäller helt andra saker med rheinzinken. Mörkgrå är nog den som ligger närmst bland den vanliga plx plåten. Kolla även upp mörk silver tror jag den kallas, gör ett jobb med den nu. Helt klart värt å kolla på.....
Är det då aluzink som är det som jag skall välja ?
Det finns väl ALUMINIUM - plåt också ? Men det kanske är betydligt dyrare ?
Den färg som vi tänker oss är PL 20 MÖRKGRÅ.
Den som du nämner sist är väl PL 15 Mörk SilverMetallic
Enligt Planjas benämningar
Axelman
Aluzink finns vad jag vet bara i ett utförande, man skulle kunna kalla den ofärgad.
Vill du ha en lackerad plåt så är det väl inom det vanliga hardcoat sortimentet du skall kolla. Det är lackerad stålplåt, och är väl det absolut vanligaste som läggs. Fråga plåtslageren om vilket fabrikat han använder, han kanske bara kör t.ex. lindabs sortiment, och då gäller det ju att hitta rätt lackering där.
Och som tidigare skrivits, plåtband på 6 m skall inte vara några som helst problem...
Vill du ha en lackerad plåt så är det väl inom det vanliga hardcoat sortimentet du skall kolla. Det är lackerad stålplåt, och är väl det absolut vanligaste som läggs. Fråga plåtslageren om vilket fabrikat han använder, han kanske bara kör t.ex. lindabs sortiment, och då gäller det ju att hitta rätt lackering där.
Och som tidigare skrivits, plåtband på 6 m skall inte vara några som helst problem...
Min granne med egen plåtslagarfirma hävdar att det är ändrat gällande ROT-avdraget. Verkstadstiden är alltså berättigad till ROT, En plåtis lägger ju ganska mycket tid på själva tillverkningen av beslaget/plåten.Il Duce skrev:Kostnaden för bandtäckning ligger mellan 500kr upp till över 1000-lappen per kvadratmetern, beroende på vart du bor. Vill minnas att en täckning vi gjorde på en sommarstuga kostade 450-500kr per kvadraten förra året. Detta gjordes på timpenning, taket hade rätt så liten lutning, huset i sig var lågt så det var lätt att fär upp skivorna och det var bara en skorsten som skulle kläs, i övrigt var det bara att lägga ut skivorna och binda ihop det.
Allt arbete (även uppsättning av hängrännor och 18 meter snörasskydd) ingick i vårt pris. Inga ROT-avdrag vid nybygge : (
Det tog knappt en arbetsvecka för en plåtslagare och en lärling/sommarjobbande tonåring. Då tillverkade de oxå plåtarna på plats från de rullar som de levererades på.
Våra längder ligger runt 6 meter.
Aluzink är ljust och blankt. Mattas något med tiden. Fördelen är att det inte är någon färg som kan flagna. Aluminium kan inte rosta men är dyrare och rör sig mera vid värme-kyla förändringar. Clix tak knäpper vid värme-kyla förändringar.
Det är inte lätt med alla beslut...
Det tog knappt en arbetsvecka för en plåtslagare och en lärling/sommarjobbande tonåring. Då tillverkade de oxå plåtarna på plats från de rullar som de levererades på.
Våra längder ligger runt 6 meter.
Aluzink är ljust och blankt. Mattas något med tiden. Fördelen är att det inte är någon färg som kan flagna. Aluminium kan inte rosta men är dyrare och rör sig mera vid värme-kyla förändringar. Clix tak knäpper vid värme-kyla förändringar.
Det är inte lätt med alla beslut...
Plåtis har precis blivit klara med bandtäckning av vårt tak i PL20-kulört. Det är rätt mörkt tak, betydligt mörkare än alu. Själv tycker jag det blev väldigt snyggt men har ju hört många som tycker att det repas väldigt lätt vid läggning men tycker att det inte blev så mycket repor.axelman skrev:
Varför kan inte Aluzinken flagna?? enda skillnaden är att den plåten är lackad med en speciell färg. stommen är en vanlig stålplåt, så rosta lär den göra om själva plåten blir blottad vid en reva i färgen eller dyl.Picke skrev:
Plåten har en legering av alu, zink och kisel(?). Om man målar aluzinken kan givetvis färgen flagna som på andra plåtar men jag tror inte det hör till vanligheterna att man målar aluzinken...pappskallen skrev:
Jag har oxå hört att det skall vara en legering, men är faktiskt inte så säker på det. Har provat å överknäcka aluzink ett par gånger och då flagnar det faktiskt. Vet inte riktigt hur det ligger till.......Rheinzinken däremot är olackad, det är jag säker på....