Jag har Balkskor som ej är fullt skruvade. De håller uppe ett skärmtak med en spännvidd på 4m och 45x220 på cc 55cm. Jag är inte orolig att det inte håller men vad är rätt angående skruvmängden? Jag har ankarskruv liggande så jag kan ju skruva i mer skruv men blir det rätt?
Tycker det ser snålt ut...

• 1369383607155.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man ska inte sträva efter att förse alla balkskons hål med skruv utan de är så många för att man ska kunna sätta skruven på rätt ställe med tanke på hur reglarna ser ut och är placerade. En skruv är ju en försvagning av det material den skruvas in i. Den är mer specifikt en försvagning när den sitter nära regelns ände eller ytterkant. Rent spontant tycker jag det ser bra ut på bilden, även om jag ju inte vet något om belastningen eller skruvarnas egenskaper. Skruvarna i regeln som är fäst i fasaden sitter ju inte i närheten av vare sig ändträ eller kanter och de sitter dessutom inte i "ådringslinje" med varandra. Helt okej. Skruvarna i den andra regeln sitter iofs nära ändträ men dels går det inte att göra annorlunda, dels så bär de ju egentligen inte något, det gör ju balkskon. Enda risken där är ju att den regeln dras ifrån väggen och skruvarna i ändträt släpper. Möjligen hade jag dragit en eller två skruvar underifrån...

• Gilla
Helioz och 1 till
  • Laddar…
Tack! Då är det som jag trodde. Skärmtaket sitter mellan två väggar/hus så de håller bara last uppifrån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.