F
Upptäckte igår att vi har bakfall i en del av badrummet. Huset har inte slutbesiktigats ännu men det lär bli en punkt i protokollet.

Min fråga är väl egentligen hur lång tid det kan tänkas ta att fixa till golvet så fallet blir rätt. Jag gissar att det blir en hel del mickelimang med att bryta upp golvklinkret och spackla upp fallet okej.

Rör det sig om en vecka effektiv tid eller kanske ännu mer??

Jag antar att det är svårt att bryta upp klinkret uten att förstöra tätskikt vilket innebär att mer eller mindre hela badrummet måste göras om med allt vad det innebär...

Är det ett område som normalt vattenbegjuts som har fel fall? I så fall måste det väl åtgärdas, annars är det kanske mera tveksamt. Jag hade en kompis som fick hjälp med att renovera badrummet. Resultatet efter renoveringen var att vattnet rann och la sig i en pöl vid tröskeln när dom duschade - långt ifrån golvbrunnen. Hela badrummet fick brytas upp och göras om...

F
En bild säger mer än tusen ord...(?)

Den röda bakgrunden illustrerar bakfallet. Vattnet kommer att samlas uppe i vänstra hörnet och där har vi ett handfat. Den översta golvbrunnen täcks av ett badkar och en dusch finns vid den nedre golvbrunnen.

Pilarna visar lutningen på golvet.

Fallet i bastun är helt ok.

Vi har köpt huset nyckelfärdigt med totalentrepenad.

Är det bara att riva upp hela sk-ten och "gör om gör rätt"?
bakfall.gif

F
... tröttsamt. Inflyttningsdatum är redan uppskjutet med dryga 2 veckor. Före jul kanske det kan bli något? :-/

Buddha skrev:
En inte helt okvalificerad gissning är att dom kommer att spackla på befintligt golv, lägga ett lager klinkers ovanpå och höja tröskeln om nödvändigt.
och gör de så, och du har golvvärme som ligger under det understa lagret så kommer den golvvärmen inte att kännas mycket..
Jag skulle kräva att det görs om från grunden.

F
Hur ska ni ha det? ;)

F
Tack för ett bra men tråkigt svar Micke! Det ska bli mycket intressant på slutbesiktningen imorgon..

Beror helt på hur mycket bakfall

Men man kan mer än väl spackla på befintligt golv, sen lägga på ett nytt golv. Kommer inte vara några problem med tätskikt osv, är det ett mindre bakfall så kan man spackla upp detta med kakelfix... och detta påverkas inte av vatten som ev tränger genom klinkern.

Så spackla, lägg på nytt golv, ev höja trösklar, kapa dörrar och andra justeringar som kan tänkas behövas.

OCh om det är golvvärme så kommer bara spridningen bli bättre som ovanstående talare sa, är det stengolv så sprids värmen och det blir som sagt bara svårare att värma upp en första gång.

Hade varit annorlunda om det tex varit ett trägolv och man lagt ett till trägolv ovanpå... pga att trä inte leder värme bra, men sten gör ju det så..

ang tid, gjorde själv om ett badrum som någon innan klantat till det, tog ganska exakt 4 dagar att göra om golvet. fast var mycket kapningar av plattor osv

Hur gick det? *nyfiken*

F
Jo, det visade sig vid besiktningen att det rörde sig om en lokal upphöjning i golvet (bula), inte ett riktigt bakfall i ordets rätta bemärkelse.

Besiktningsmannen spolade på rejält med vatten och det  allra mesta rann undan. Det lilla som var kvar tyckte han var godtagbart. På sätt och vis var det skönt att det inte var något större problem.
Något vatten verkade inte stanna kvar i det "röda hörnet" utan det letade sig ned i golvbrunnen.  Märkligt med tanke på att jag la ut vattpasset och det de facto lutade åt det hörnet. Sen var det lite diskussioner om det stod med i kontraktet att jag skulle ha 1:100 och 1:50 fall i badrummet. Det var inget som stod explicit men jag antog i mitt stilla sinne att ett badrum bygger man med fall, eller åtminstone plant.

Summa summarum blev att huset godkändes och vi kommer att börja städa ur det i helgen. Övriga punkter var bl.a. att målningen ska få göras om på vissa ställen samt att det saknades silikon på vissa ställen i badrummet.

Det märktes att både besiktningsman och husfirme-representanten var trötta på slutet och ville åka hem. En hel del punkter på slutet hafsades igenom och man hänvisade till att köparen har 6 månader på sig att komma in med ytterligare fel.

Men vafasen! Har man lagt ut så pass mycket pengar på en besiktning kan man väl åtminstone ta sig tid att gå igenom allt.  

När allt var klart gick luften ur både mig och gumman, det är lite svårt att greppa att huset äntligen är klart och att vi kan flytta in  ???  Efter dryga 2 års planerande och fixande!
Efter några timmar börjar vi snarare se ut så här  ;D ;D ;D ;D

ÄNTLIGEN KLAAAART!  (nästan)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.