Jag har fått ett radhus byggt som inte gick igenom slutbesiktningen. Ett av problemen är att badrummen har bakfall och svackor där vattnet samlas. En av de som jobbar på bygget påstår att det är vanligt att sådant uppstår vid nybyggnation eftersom det är helt nybyggda golv och att det då är lätt att det "sätter sig" efter att ytskiktet är lagt.
Nu undrar jag om bakfall är vanligt vid nybygge och vad är då möjliga orsaker till detta?
Och hur fixar man detta så att det blir rätt?

S
Nej det är inte vanligt, o jag undrar vad han menar att det är som skulle sätta sig? Låter som världen sämsta ursäkt.

En pölsamling kan i bästa fall bero på slarvigt monterad klinkers. Men har du bakfall såpass som du beskriver så är fallet fel även under tätskiktet, det enda korrekta då är att riva hela badrummet o börja om, finns inga genvägar.

Min försat fundering när jag läser, är det klinkers eller plastmatta på golvet?

Är det plastmatta som då troligen ligger mer eller mindre direkt på spånskiva, så är det fortfarande inte rätt eller vanligt att golvet sätter sig. Men inte helt orimligt.

Är det klinkers så vore det katastrof om golvet sätter sig, Då spricker flytrspackelkakan under plattorna, tätskiktet kan spricka, och plattor lossnar/spricker.

Och det är väldigt ovanligt.

S
även mest plastmatta lär man väl flytspackla? Hur får man annars till ett fall?

Har aldrig sett ett badrumsgolv som satt sig, om inte hela huset satt sig men då har man ju större problem.

Snailman
Det är inte betongplatta som är golv då?

I fuskbyggarna hade de ett badrum som satt sig, det låg ovanför garaget, som hade alldeles för klena balkar i taket.

Är det trä, så ska väl det flytspacklas en platta med en minimum tjocklek och armering, då borde det inte 'sätta sig' man har väl ett minimimfall på fem eller sju mm, för att det med toleransen på golvet på +- 5 mm inte ska kunna bli bakfall, möjligen inget fall alls.

Redigerat:
Möjligen talade han istället om att golvet sviktar (satt sig var nog ett feluttryck från min sida). Det är klinkers som är ytskiktet och badrummet ligger i markplan med ett träbjälklag över källaren. Jag är tacksam för de svar jag fått hittills. Min största fundering var egentligen bara om det kan bli så att spånskivor (och möjligen bjälklaget) sviktar en aning på grund av tyngden från ytskikt och flytspackel?

Det är ingenting som sviktar i ett nybygge. Isåfall är det ett fuskbygge. Acceptera inte detta fel på något sätt. Möjligen med ett prisavdrag som motsvarar kosntaden för att göra om badrummet helt.

M
Hade samma fel.

De skulle då lösa det hela genom att ta bort klinker på en viss bit, spackla ovanför tätskiktet, lägga på nytt tätskikt ovan på det som var spacklat och sedan fästa ihop med det gamla (rollat), och sen på med klinker igen.
Och jo, de hade fått ok på metoden av alla möjliga instanser inkl GVK.

Men nä, inget jag accepterade, så det blev att riva ut hela badrummet och börja om.

S
Miksi bra att du stod på dig, inte många som gör det. Klart man inte vill ha skarvar i tätskiktet på golvet i badrummet, dessutom med dubbla tätskikt.

Vad sa byggaren när du inte accepterade deras lösning?

Ett golv med klinkers får ALDRIG svikta då förstörs det, under klinker och tätskikt skall det vara helt stabilt och i rätt lutning. Inget att ens diskutera och är det nybyggnation så skall huset slutbesiktigas påtala problemet då om ingen åtgärdat det innan.

Tack för alla svar. Jag kom även att tänka på att golvvärmen stod på för fullt, den hade inte justerats in än vid det tillfället. Med tanke på att träet som värmeslingorna är infrästa i är ett levande material så borde väl deras utbredning till viss del påverkas av vilken temperatur som golvet värmeslingorna har.

va?

Snailman
Tror inte man får ha på golvvärmen på flera veckor / månader typ.

Vad jag har läst mig till så är det ca 4 veckor man ska vänta och det är uppfyllt vad jag vet. Däremot så har ju värmen påverkan på trä och det är därför jag funderar på om det kan påverka golvet i form av t ex svackor.

S
Nej det ska det inte göra, minsta lilla rörelse gör att klinkersfogarna spricker, så rörelser ska absolut inte förekomma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.