Purre
C cpalm skrev:
Nej det gör man inte. Däremot finns, som sagt, undantag för sjuktransporter, kollektivtrafik, lokaler, samhällsorientering, tjänsteexport och kommunala bostadsaktiebolag som tvärtom ska bedrivas affärsmässigt.
Konstigt att vi då går med vinst där jag jobbar som är ett kommunalt bolag

U ullak40 skrev:
Finns inget bolag som har så mycket strul som Telenor och Tele 2.
Jag har bara telenor och tele2 privat och i jobbet, och ansvarar för 500 anslutningar till privatpersoner som vi köper av tele2. Totalt sett väldigt lite problem.

Oerhört mycket jobbigare att ha att göra med Telia ivf.

Bahnhof har varit bra, men gillar inte att de ständigt höjer priset, och inte heller håller ingångna avtal vad gäller hårdvaran.

/M.

• Gilla
ullak40 och 1 till
  • Laddar…
Nej, BH är banditer. Det är min erfarenhet också.

• Gilla
ullak40
  • Laddar…
Upptäckte för ett tag sedan att vi betalade för mycket för Bahnhof 250/250. Enligt adress-checken på deras hemsida skulle vi betala 439:- men vi betalade 489:- per månad.

Efter en kort chatt med dem sänkte de avgiften till 439:-
Hur länge vi betalt för mycket "kunde" de inte se vilket naturligtvis är en ren lögn.

Nåja, allt frid och fröjd trodde man, tills idag när det kom ett email som säger att avgiften höjs till 519:- per månad från den 1a maj eftersom GlobalConnect höjt sina avgifter.
När jag loggade in på Bahnhof var naturligtvis priset redan höjt under "Mina tjänster" även om det inte skulle ske förrän 1a maj.

Lustigt nog så är Bahnhof nu den billigaste bredbandsleverantören där jag bor. Efter att Bredband2 nu höjer månadskostnaden med 89kr/mån så tvingas jag byta igen och det lutar åt just Bahnof denna gång.

Tänker dessutom denna gång passa på att gå ned från 250/250 till 100/100 och istället aktivera SQM på routern för att hantera bufferbloat bättre.

Har sänkt från 500/500 till 100/100 och fungerar bra för oss, enbart två vuxna.

A AndersS skrev:
Har sänkt från 500/500 till 100/100 och fungerar bra för oss, enbart två vuxna.
Vi är fyra vuxna, men jag tror att 100/100 kommer att fungera bra ändå. Höjde över 100/100 under pandemin då det inte riktigt räckte med tre personer i möten hemma, men med SQM skulle nog även det fungera.

Jag har höjt till 1000/1000 för att det är så billigt via BH. 299kr.

• Wow
4integration
  • Laddar…
Vi har 100/100 från en annan leverantör, två vuxna som mest jobbar hemma med mycket teams osv och tre barn så ibland är det tre tv-strömmar samtidigt om kvällarna. Det är inga problem, bara man verkligen får 100Mbit.

J jliljeha skrev:
Vi har 100/100 från en annan leverantör, två vuxna som mest jobbar hemma med mycket teams osv och tre barn så ibland är det tre tv-strömmar samtidigt om kvällarna. Det är inga problem, bara man verkligen får 100Mbit.
Har Bahnhof fortfarande, men 100/10.
Vi är fem i familjen. Inga problem att köra teams och videoströmmar samtidigt.

Kan liksom inte motivera att betala ett par hundra mer i månaden för bättre lina. Och då jobbar jag ändå med IT och nära på 100% hemifrån. Enda gångerna jag eventuellt känner mig lite begränsad är om jag måste dra upp eller ner någon fil på några GB, men det sker så sällan och är en bra ursäkt för en kopp kaffe.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Jonas_123 Jonas_123 skrev:
Upptäckte för ett tag sedan att vi betalade för mycket för Bahnhof 250/250. Enligt adress-checken på deras hemsida skulle vi betala 439:- men vi betalade 489:- per månad.

Efter en kort chatt med dem sänkte de avgiften till 439:-
Hur länge vi betalt för mycket "kunde" de inte se vilket naturligtvis är en ren lögn.

Nåja, allt frid och fröjd trodde man, tills idag när det kom ett email som säger att avgiften höjs till 519:- per månad från den 1a maj eftersom GlobalConnect höjt sina avgifter.
När jag loggade in på Bahnhof var naturligtvis priset redan höjt under "Mina tjänster" även om det inte skulle ske förrän 1a maj.
Chattade med dem nyss och då erbjöd de till 419:- per månad för 12 månader ej bundet. Efter det tillbaka till "ordinarie" 519:-
Erbjudandet fick jag efter att jag påpekat att jag funderar på att byta leverantör och att jag inte kompenserats för överpriset jag haft.
Jag accepterade 419 och la in en påminnelse i kalendern i februari nästa år.

Jag fick just ett erbjudande från Bredband2 som jag tror är olagligt. Efter att jag nu sade upp avtalet så erbjud de mig ett avtal där jag får behålla mitt pris i 6 månader och därefter får ett ordinarie tillsvidarepris som ligger 50kr under det tillsvidarepris som jag nu skulle få från den första maj. Får verkligen kunderna dribbla med ordinariepriser på detta sätt? Jag tror faktiskt inte att det är lagligt. Det är illa nog att de dribblar med kampanjer, men att jag får två olika ordinariepriser det kan inte vara lagligt.

tensiden tensiden skrev:
Och då jobbar jag ändå med IT och nära på 100% hemifrån. Enda gångerna jag eventuellt känner mig lite begränsad är om jag måste dra upp eller ner någon fil på några GB, men det sker så sällan och är en bra ursäkt för en kopp kaffe.
Då är det ju dags att uppgradera VPN-anslutningen mot jobbet och jobbets internetanslutning.

Jag har runt 700Mpbs ut på internet via jobbet nu, tidigare runt 500, och då märks det skillnad på 100 och 500Mpb anslutning av hemmet. Märks som fördröjningar varje gång man öppnar och stänger en fil.

De sista 500Mbps har jag upp till 1000 får jag erkänna att jag sällan har någon praktiskt nytta av.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag fick just ett erbjudande från Bredband2 som jag tror är olagligt. Efter att jag nu sade upp avtalet så erbjud de mig ett avtal där jag får behålla mitt pris i 6 månader och därefter får ett ordinarie tillsvidarepris som ligger 50kr under det tillsvidarepris som jag nu skulle få från den första maj. Får verkligen kunderna dribbla med ordinariepriser på detta sätt? Jag tror faktiskt inte att det är lagligt. Det är illa nog att de dribblar med kampanjer, men att jag får två olika ordinariepriser det kan inte vara lagligt.
Dom får väll sätta vilka priser dom vill?

Enbart du själv som kan avgöra om du vill betala det.

S Snabelsvansen skrev:
Dom får väll sätta vilka priser dom vill?

Enbart du själv som kan avgöra om du vill betala det.
Nej, de får inte ange olika ordinariepriser hur dom helst. Det bör rimligen vara emot marknadsföringslagen.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.