5 924 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Badrumsskåp med inbyggt eluttag
Ja den där har jag varit lite småsugen på. Främst för att den verkar så smidig för att avmantla kabel inne i dosa.
Sista elmässan jag var på så försökte jag förgäves förmå de i montern att ge mig en sådan som mäss-give-away ...
Sista elmässan jag var på så försökte jag förgäves förmå de i montern att ge mig en sådan som mäss-give-away ...
A a.non skrev:Är det inte svårt att bara byta kablarna som går till skåpet utan att påverka de övriga ledningarna? En badrumsentreprenadfirma verkade tycka att antingen byter man ut alla kablarna i hela lägenheten eller så byter man inte några alls. Kan det vara så att det blir för trångt i åtkomstpunkten (utgår ifrån att den sitter i hallen) och för pilligt jobb att byta bara trådarna som går till badrumsskåpet (dvs. till f.d. ljusramp) utan att skada de övriga ledningarna som går i andra riktningar (eller vill de bara sälja så stora tjänster som möjligt)?
"Hur gör elektrikern, går det si eller så? Funkar det här? Kommer han göra det sådär?
Allt du undrar om kan du ju enkelt fråga elektrikern istället för på ett forum? Sen tycker jag också du kan vara ärlig istället och säga att du förmodligen kommer koppla själv och inte en "elektriker" för det blir ganska uppenbart
Förlåt, men har jag varit oartig mot dig?G GoGetLost skrev:"Hur gör elektrikern, går det si eller så? Funkar det här? Kommer han göra det sådär?
Allt du undrar om kan du ju enkelt fråga elektrikern istället för på ett forum? Sen tycker jag också du kan vara ärlig istället och säga att du förmodligen kommer koppla själv och inte en "elektriker" för det blir ganska uppenbart
Vad har du emot spekulativa frågor? Du kan säga detsamma om de flesta frågor som ställs på den här typen av forum - givetvis kan du få mer konkreta svar genom att kontakta en behörig elektriker när det väl är dags att påbörja arbetet eftersom denne givetvis behöver kunna se hur förutsättningarna ser ut på plats. Inget fel med att ställa spekulativa frågor och försöka undvika eventuella överraskningar av typen "det går inte ha ett uttag här, det blir för nära badkaret" (en elektriker lär inte svara på frågor eller ge råd utan att ta betalt och kan sällan göra det utan att ha sett hur det ser ut på plats).
För din vetskap är det mina föräldrars lägenhet - tror du helt seriöst att jag skulle våga installera ett eluttag i deras badrum, trots att jag vet att det är förbjudet och inte ens är säker på om kablarna duger eller hur man ska koppla? Vem skulle göra det i föräldrarnas bostadsrätt, eller sin egen för den delen, och få skulden om något går fel?
Varför ska man inte spekulera lite om vad som är realistiskt under de förutsättningar som man tror att man har och vad som inte är det, innan man bokar en elektriker, som ju är väldigt svåra att få tag på för småjobb och rådgivning just nu. Ingen mening med att be om en offert och till exempel insistera att man vill att de gör något som inte är realistiskt, något som man kanske inte har tänkt på (t.ex. en regel som man inte kännt till).
Vi, dvs. jag och mina föräldrar, hade begärt några offerter via onlinetjänster för några veckor sedan men som du kanske förstår är det svårt att hitta seriösa elektriker som tar sig an småjobb som strömbrytare och uttag just nu - och de vill ju ha en konkret beskrivning som möjligt och inte något flummigt som "vill ha tvättmaskin, kanske handdukstork, kanske spottar". Det klart det är värt att vänta tills man hittar en pålitlig, men jag ser inte något problem med att spekulera på forum under tiden man letar och innan man bokar in någon. Sen har man en mer konkret plan när man väl anlitar någon.
Redigerat:
Klicka här för att svara