Hej!

Funderar på att skaffa ett spegelskåp som har ett inbyggt eluttag (till badrum). Befintliga kablar sticker ut genom ett hål i väggen (dessa kablar har tidigare varit inkopplade till en ljusramp som suttit ovanför ett spegelskåp ovanför handfatet). Det finns alltså ingen ROT-dosa eller dylikt utan kablarna sitter i ett plaströr.
Jordkabel finns.
Jordfelsbrytare finns i hallen och täcker hela lägenheten.

Exakt vad kommer elektrikern behöva göra för att kunna installera eluttaget (OBS! uttaget sitter fast på insidan av skåpet och verkar inte gå att flytta upp)? Går det bra att förlänga de befintliga kablarna (uttaget sitter i nedre delen av skåpet medan rörets mynning kommer hamna strax ovanför skåpet, så c:a 60-65 cm från plaströrets mynning till skåpets inbygga eluttag) och måste de förlängda kablarna i så fall sitta i en flexslang trots att de sitter bakom skåpet?
 
Redigerat:
Jordfelsbrytare måste finnas, till att börja med. Jord framme.
Sen beror det på hur skåpet ser ut, om befintliga ledningar räcker, kan skarvas i dosa eller om nya måste fram. Behöver inte bli så krångligt det heller. Är det lösa ledningar så måste de ha ett hölje av något slag. Som du beskriver det hade jag dragit ur de tåtar som sitter där, skalat upp en EKK/motsv, dragit in denna i röret och låtit den oskalade biten gå genom skåpet och in i uttaget.
Förutsätter att kopplingsdosan är åtkomlig, och att det inte är något mankemang med röret.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jordfelsbrytare måste finnas, till att börja med. Jord framme.
Sen beror det på hur skåpet ser ut, om befintliga ledningar räcker, kan skarvas i dosa eller om nya måste fram. Behöver inte bli så krångligt det heller. Är det lösa ledningar så måste de ha ett hölje av något slag. Som du beskriver det hade jag dragit ur de tåtar som sitter där, skalat upp en EKK/motsv, dragit in denna i röret och låtit den oskalade biten gå genom skåpet och in i uttaget.
Förutsätter att kopplingsdosan är åtkomlig, och att det inte är något mankemang med röret.
Jordfelsbrytare finns till hela lägenheten, som nämnts. De befintliga ledningarna räcker inte, är ju därför jag undrar om/hur man kan förlänga de (saknas c:a 60 cm).
Hur gör man om det inte går att byta ut ledningarna? Tror det skulle bli svårt att komma åt de befintliga kablarna och dra in nya utan att skada ytskiktet. Utgår ifrån att det mest realistiska alternativet blir att skarva de befintliga kablarna. Då antar jag att elektrikern sätter en kopplingsdosa ovanför skåpet men vad är förutsättningarna för att kablarna ska kunna skarvas på ett säkert sätt? Hur gamla får de gamla kablarna vara för att kunna skarvas? Skulle inte utgå ifrån att det skulle vara lättare att byta ut kablarna än att skarva, eftersom jag misstänker att det kan vara svårt att komma åt kablarna i det här fallet. Men elektrikern kanske har en särskild metod som jag inte vet om?
 
BirgitS
I den utanpåliggande kopplingsdosan ovanpå rörutloppet går det utmärkt att skarva på en ny kabel. De befintliga trådarna ska ha en isolering som är hel och inte smulas sönder när man håller på med dem och trådar från 50-talet och senare brukar gå bra att fortsätta att använda.
 
Jag ser två möjliga problem här.

Det första är om uttaget får finnas däår. Du har klarat två av reglerna, men hur är placeringen i förhållande till dusch eller badkar? Ett uttag måste sitta minst 120cm från en dusch, och minst 60 cm från en badkarskant.

Nästa möjliga problem, är att elen som nu finns troligen manövreras från en strömbrytare, ex. på väggen? Man vill ju kunna tända och släcka lampan. Det betyder att även eluttaget kommer att vara strömlöst när lampan är släckt. Det kan vara OK, om det bara är tänkt för ex. en hårtork, men vill man koppla in laddaren för eltandborste eller liknande så är dte inte så bra om laddningen avbryts när man släcker lampan.

Till ett spegelskåp med uttag drar man oftast 4 trådar istället för 3. Så man har dels jord, nolla, fas och tändtråd. Man vill alltså ha en fasledare som inte styrs av strömbrytare, utöver tändtråden som styrs av brytaren.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
A a.non skrev:
Hur gör man om det inte går att byta ut ledningarna? Tror det skulle bli svårt att komma åt de befintliga kablarna och dra in nya utan att skada ytskiktet. Utgår ifrån att det mest realistiska alternativet blir att skarva de befintliga kablarna.
Varför skulle det inte gå att byta ut befintliga ledare?

Om det är FK i rör, brukar de ju gå att dra ut och samtidigt drar man in 4 st och låter de få rätt längd.
Ev drar man in en EXQ-kabel, ev långt uppskalad.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför skulle det inte gå att byta ut befintliga ledare?

Om det är FK i rör, brukar de ju gå att dra ut och samtidigt drar man in 4 st och låter de få rätt längd.
Ev drar man in en EXQ-kabel, ev långt uppskalad.
Är det inte svårt att bara byta kablarna som går till skåpet utan att påverka de övriga ledningarna? En badrumsentreprenadfirma verkade tycka att antingen byter man ut alla kablarna i hela lägenheten eller så byter man inte några alls. Kan det vara så att det blir för trångt i åtkomstpunkten (utgår ifrån att den sitter i hallen) och för pilligt jobb att byta bara trådarna som går till badrumsskåpet (dvs. till f.d. ljusramp) utan att skada de övriga ledningarna som går i andra riktningar (eller vill de bara sälja så stora tjänster som möjligt)?
 
Redigerat:
Nu vet vi ju inget om status på eldragningen i lägenheten. Men i normalfallet kan man lätt byta trådar som går i ett rör, utan att påverka det som går i andra rör. OM det är så att det inte handlar om trådar i ett elerör, utan en fast förlagd elkabel. Så är den ibland lätt att byta, ibland svår, ibland nästan omöjlig att byta. Men det har inget med status på restern av elinstalationen att göra. Det handlar om att den kan vara svår att byta, om den är inspacklad i en vägg osv.

OM elinstallationen i lägenheten är väldigt gammal, typ före 1950, då kan det vara väldigt dålig isolering på trådarna, i så fall är alla ingrepp "farliga", rubbar man en tråd lite så faller isoleringen av som ett vitt damm. OM du har så gamla ledningar, så kan ett byte i hela lägenheten vara lämpligt, oavsett vad som behövs för badrumsrenoveringen. Med så gamla trådar, finns risk för vibrationsskador under vilken renovering som helst, även om man inte rör elen.

Men jag tror att badrumsfirman pratar i nattmössan.
 
Redigerat:
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Det vore bra att veta om du har utanpåliggande kablar i lägenheten, eller el infällt i elrör. Mitt påstående om gamla kablar i förra inlägget, gäller i första hand trådar i elrör (s.k "FK" trådar). Kablar tillverkades med delvis ålderskänslig isolering lite längre, så utanpåliggande kablar från en bit in på 60- talet kan också åldras på ett tråkigt sätt. De blir inte lika katastrofalt dåliga, men isoleringen kan spricka om man bockar trådarna som går i kabeln.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ev drar man in en EXQ-kabel, ev långt uppskalad.
Är det vanligt att man gör så, skalar flera meter för att ha kabel sista synliga biten? Har inte reflekterat över möjligheten tidigare.
 
Mikael_L
MathiasS MathiasS skrev:
Är det vanligt att man gör så, skalar flera meter för att ha kabel sista synliga biten? Har inte reflekterat över möjligheten tidigare.
Kanske inte vanligt, det är ju lite jobbigt så jag gör det endast som typ sista utväg.
Kan jag dra oskalad kabel i röret är det ju bättre på två vis.

Kan jag ordna en övergång mellan FK till kabel i en dosa el liknande så gör jag ju gärna det om dosan får plats och inte stör.
Det finns ofta flera olika saker i verktygslådan, att skala upp flera meter av en kabel är inte det populäraste 'verktyget', men dock väldigt användbart ibland.

Jokari skalkniv är verktyget som använda för detta 'verktyg' :)
16070r_1.jpg
 
  • Gilla
Henrik.woll och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det vore bra att veta om du har utanpåliggande kablar i lägenheten, eller el infällt i elrör. Mitt påstående om gamla kablar i förra inlägget, gäller i första hand trådar i elrör (s.k "FK" trådar). Kablar tillverkades med delvis ålderskänslig isolering lite längre, så utanpåliggande kablar från en bit in på 60- talet kan också åldras på ett tråkigt sätt. De blir inte lika katastrofalt dåliga, men isoleringen kan spricka om man bockar trådarna som går i kabeln.
Inga utanpåliggande kablar. Huset byggt på 70-talet men just kablarna som går till f.d. ljusrampen kan ha tillkommit senare än resten av kablarna (möjligen 80/90-tal på de, och trådarna till taklampan förmodligen original från 70-talet).
 
Då är det med största sannolikhet trådar i elrör. Enkelt att byta. Och inte en ålder som normalt sett ställer till några problem.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jokari skalkniv är verktyget som använda för detta 'verktyg' :)
[bild]
Nu får du komma in i matchen Mikael_L, det är Knipex avmantlare som gäller nu:
https://www.elektroskandia.se/s?s=ergostrip&artnr=1661776
;) (Jag har även en Jokari men den ligger mest nerpackad.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.