Hjälp. Titeln är så som jag känner just nu. Allt känns helt förstört.

Nyblivna husägare där badrummen var orörda sen tidigt 90-tal. Vi ville därför renovera ett badrum direkt, vilket vi nu håller på med. I princip allt har gått snett och jag är påväg in i väggen.

Detta ska handla framförallt om det senaste helvetet som är kakelsättningen. Men hela resan har varit skit. Rörmokaren som också är totalentreprenör har bl a försökt bygga igen ett skadat golvvärmerör som snickaren sågat i trots att det låg synligt, samt försökt undgå att följa branschreglerna, monterat golvbrunnen snett, tänkt skriva avvikelser utan att meddela mig osv. Under tiden idiotförklarat mig och försökt slingra sig när jag påpekat felen och krävt åtgärd. Förtroendet är alltså noll för dessa.. badrummet skulle varit klart nu men är såklart försenat pga alla jävla misstag och fel de gjort.

Kakel ska upp på halva väggarna, halva ska målas. Målaren är toppen. Sen börjar helvetet igen.. kakelsättaren började i torsdags och hann nästan halva rummet. Det såg bra ut. På fredagen fortsatte han och kaklade klart, slarvigt i vinklar och hörn har jag sett nu i efterhand. De frågade mig vilken fog jag ville ha och jag har alltid sagt ljusgrå, även i mejl till rörmokaren som är totalentreprenör har jag skrivit ljusgrå. Kakelsättaren åkte och köpte fogen samma dag på fredagen. Direkt började de smacka upp den minuter efter att de kaklat färdigt. Nu i efterhand har jag lärt mig att det bör torka minst ett dygn. Jag såg då att fogen såg mörk ut ”är det där ljusgrå?” Frågar jag. Får svar att ”ja, den ser mörk ut men ljusnar när det torkar” OKEJ! Jag litar på honom! Kakelsättarna känns stressade, de gör klart alla fogar på väldigt kort tid sista 2 h av dagen och drar hem.

Sen kollar jag ju i badrummet såklart och får panik. Massa ojämna fogar, vinklarna ser för jävliga ut. Man har använt en ful list vid fönstret som jag INTE godkänt utan denna skulle endast användas i dusch mellan kakel och det målade!!! Troligtvis har kaklet åkt runt i samband med fogning eftersom man inte lät det torka. Sen det bästa av allt - fogen är fel färg. Jag gav det en natt men fogen är inte ljusgrå ändå. Jag tjuvtittade på hinken han köpt - SANDGRÅ! HUR kan man misslyckas med att köpa rätt fog? Fogen är för mörk och brun. Man har lyckats använda rätt mjukfog, vilket gör att det tydligt syns att hårdfogen inte är ljusgrå.

Hjälp!!! Jag har NOLL förtroende för vår totalentreprenör rörmokaren. Jag har inte förtroende för någon längre. Vad ska man göra??? Lägger upp lite bilder på fogen och slarvet.. jag mår fruktansvärt dåligt över detta helvete.

Alla företag är auktoriserade, kan ge intyg som krävs osv. Totalentreprenören är välkänd med gott rykte.

• Närbild av kakel i hörn med ojämna fogar och en ful list vid fönstret, samt mörkare fogfärg än avsett i badrum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av kakelfogar där hörnet visar ojämna linjer och mörk fog mot vit kakel i ett badrum.
    Skapa konto
  • Kakelsättning i badrum med sandgrå fogar, synliga ojämnheter och ofördelaktig listanvändning.
    Skapa konto
  • Närbild av vit kakelvägg med ojämnt fogarbete och felaktig mörkare fogfärg vid ett fönster, vilket orsakar frustration.
    Skapa konto
  • Vita kakelplattor med mörkare fogar, ojämna skarvar och slarvigt utförda vinklar visar problem med kakelsättningen i ett badrum.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Ledsen
  • Wow
  • Arg
  • Gilla
nissenhj och 27 till
  • Laddar…
BirgitS
Hur är responsen när du tar upp det här med rörmokaren?
Om han fortsätter att förneka att det finns felaktigheter bör du nog ta in en besiktningsman, t.ex. via BKR. De har kunskap om hur det ska vara och om det inte rättas så ryker BKR-behörigheten för det företaget.

• Gilla
makarickiri och 18 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur är responsen när du tar upp det här med rörmokaren?
Om han fortsätter att förneka att det finns felaktigheter bör du nog ta in en besiktningsman, t.ex. via BKR. De har kunskap om hur det ska vara och om det inte rättas så ryker BKR-behörigheten för det företaget.
Rörmokaren har skickat det vidare till plattsättare som ska ta kontakt med mig för åtgärd. Borde kanske ändå ta in en besiktningsman men då blir det ju när allt är färdigställt? En slutbesiktning? Bör detta göras innan fakturan är betald eller spelar det ingen roll?

• Gilla
Kano93
  • Laddar…
S serene skrev:
En slutbesiktning? Bör detta göras innan fakturan är betald eller spelar det ingen roll?
Finns ingen poäng att göra besiktning efter man betalt. Så fort du betalt kommer hantverkaren att sluta svara på telefon och du kommer inte kunna få hen att göra någonting.

• Gilla
Appendix och 49 till
  • Laddar…
BirgitS
Du bör inte betala innan badrummet är godkänt av en besiktningsman. Sen om du vill ta in en så fort som möjligt och då få ett protokoll med anmärkningar till plattsättaren, innan det görs något mer, eller om du vill ge plattsättaren ett försök till och sen se till att felaktigheter görs om, är ju upp till dig att bestämma.

Till nästa gång: Allra bäst är ju besiktning som görs vid 3 tillfällen:
Medan man fortfarande ser avloppsrören.
Direkt efter att tätskiktet är klart.
När det anses klart.

• Gilla
  • Älska
EvertL och 26 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du bör inte betala innan badrummet är godkänt av en besiktningsman. Sen om du vill ta in en så fort som möjligt och då få ett protokoll med anmärkningar till plattsättaren, innan det görs något mer, eller om du vill ge plattsättaren ett försök till och sen se till att felaktigheter görs om, är ju upp till dig att bestämma.

Till nästa gång: Allra bäst är ju besiktning som görs vid 3 tillfällen:
Medan man fortfarande ser avloppsrören.
Direkt efter att tätskiktet är klart.
När det anses klart.
Ja, man har lärt sig ett och annat efter detta.. nästa gång blir det annan entreprenör helt och hållet såklart samt besiktning i 3 steg!

Plattsättaren kommer tillbaka imon bitti har jag fått info om.

• Gilla
Ekkowitsch och 2 till
  • Laddar…
Svårt att se exakt på bilderna, men jag tycker fogarna rent generellt dessutom är väldigt breda. Det där måste väl vara mer än 3 mm?

• Gilla
Bygget 52 och 4 till
  • Laddar…
Nu står man här gråtfärdig och har blivit idiotför
Zevv Zevv skrev:
Svårt att se exakt på bilderna, men jag tycker fogarna rent generellt dessutom är väldigt breda. Det där måste väl vara mer än 3 mm?
ja de är större än 3 mm. Finns det regler om hur stora de får vara?

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
H
S serene skrev:
Rörmokaren har skickat det vidare till plattsättare som ska ta kontakt med mig för åtgärd. Borde kanske ändå ta in en besiktningsman men då blir det ju när allt är färdigställt? En slutbesiktning? Bör detta göras innan fakturan är betald eller spelar det ingen roll?
Betala inte! Ta dit en besiktningsman. Kontakta Konsumentverket för rådgivning.

• Gilla
EvertL och 7 till
  • Laddar…
S serene skrev:
Nu står man här gråtfärdig och har blivit idiotför

ja de är större än 3 mm. Finns det regler om hur stora de får vara?
Det finns väl ingen bestämmelse om fogbredd, så vitt jag vet, utan den anpassas efter plattor och underlag. Samt tyckte och smak.
För egen del ser jag de ojämna och dåligt bearbetade fogmassan som det största felet. Hörnets ojämna fog är allt annat än proffetionellt utförd. För övrigt ser det väl ganska normalt ut.

Hur det nu skall fixas till i efterhand, vete gudarna.

• Gilla
Snigla och 10 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det finns väl ingen bestämmelse om fogbredd, så vitt jag vet, utan den anpassas efter plattor och underlag. Samt tyckte och smak.
För egen del ser jag de ojämna och dåligt bearbetade fogmassan som det största felet. Hörnets ojämna fog är allt annat än proffetionellt utförd. För övrigt ser det väl ganska normalt ut.

Hur det nu skall fixas till i efterhand, vete gudarna.
Fogarna har skurits ur idag av plattsättare och ska ersättas med rätt fogfärg. Sa också att jag vill ha fogen smal, bara upp till plattans kant och inte så den svämmar över som den lite gjorde förut

• Gilla
Harald Boye och 6 till
  • Laddar…
Ska man ens ha fog i ett hörn?

• Gilla
Emir Krkic och 4 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Ska man ens ha fog i ett hörn?
Det ska vara mjukfog i alla hörn där det är trä i endera eller båda plan som möts

• Gilla
NoiseMaker och 7 till
  • Laddar…
Det där är inte gjort av någon som kan och absolut inte av en utbildad/lärd yrkesman…no way!

• Gilla
Appendix och 13 till
  • Laddar…
DiverPro DiverPro skrev:
Det där är inte gjort av någon som kan och absolut inte av en utbildad/lärd yrkesman…no way!
Det är ju det tragiska med många hantverkare idag. Du betalar massor med pengar för att någon ska göra ett jobb du anser att du inte är kompetent att utföra. Sen kommer det någon som är på din egen nivå (eller kanske ännu värre) och gör jobbet. Hur har det kunnat bli så här?

• Gilla
  • Ledsen
Mizcak och 41 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.