Risken är att kakel och tätskikt lossnar från väggen. Skulle tippa på att plattorna inte bara trillar ner utan att tätskiktet släpper och att plattorna bågnar ut lite. I längden är det nog extremt dåligt eftersom tätskiktet kan slitas mekaniskt.

Så hur ska jag gå vidare?

Ska jag lägga på ett lager puts över allt å sen fuktspärra ?

Du har två alternativ. Ett är att riva bort det du har gjort till fast underlag, alltså putsen, och sedan spackla med cementbundet spackel igen. Två är att fortsätta och låtsas som inget hänt. Jag hade inte chansat, men jag kan inte bedöma hur stor risken är att något händer, men risken är högst reell. Även om det är en på tusen, så ska du veta att du får stå för kalaset själv om det blir en skada.

Vad händer om jag skulle lägga cementbundet spackel ovanpå fuktspärren och sen fuktspärra igen ?

Det är ännu sämre, då stänger du in spacklet mellan två tätskikt, och dessutom hjäper det inte ett dugg. Det första lagret tätskikt sitter ju fortfarande dåligt.

Har nu kaklat hela rummet, men på några mosaikplattor finns det fortfarande fix kvar.
Blev rätt slabbigt när jag höll på. Frågan är nu om det är lätt och ta bort då fixet stelnat eller om man ska börja pilla innan det stelnat.. ?

Fix brukar släppa ganska fint, värre med fog.

Gött då e det lugnt... tog ditt råd å började om från början. Sen kom det en murare som fixade väggarna. Bättre att göra rätt direkt istället för att få börja om sen.. :)

Låter klokt. :)

När jag kaklade så gick det ej kakel hela vägen in till kanten, men på vissa ställen gick det hela vägen in. Så jag undrar om man kan lägga så mycke fog. Varierar mellan ca 1cm - 2mm.

Alternativet är ju att sätta aluminiumlister i varje hörn.. så man döljer avstånden.

Hoppas nån förstår vad jag menar..

Det går att dölja springan med mjukfog, men den kommer ju bli ganska bred och kanske inte alltför snygg.

Är mjukfog samma fog som man kör på resten av mosaiken ?

Har en till fråga.. Finns det nått magiskt knep som man kan få bort fix från "borrvispen" ?
Ska nämligen börja foga snart och det är fullt med fix på den..

Nej, mjukfog i det här fallet är våtrumssilikon.

Fixet knackas lättast bort med en hammare om det är hårt.

Snabb du är på att svara Jon :)

Vad tror du om att sätta upp aluminiumlister i hörnen ? Som går från golv till där kaklet slutar.

Ren slump, satte mig precis vid datorn. :)

Jag skulle tycka att det ser lite konstigt ut, lite som om man försöker dölja en för bred springa eller nåt.. Men det skulle såklart fungera rent tekniskt. Om du är noggrann med silikonen tror jag att det ser bättre ut, det kommer inte sticka ut så mycket, bildligt talat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.