Så himla svårt att få grepp om rimliga kostnader för en renovering! Orkar bi skriva i stora drag vad ni gjort o vad det kostat?

Inte ens på en sida som titania.se får
man se projekts kostnader :(

Allt beror ju på vilken storlek du har.mm, sätt dig i bilen och åk till Hornbach/Bauhaus säg till dom att mitt badrum är tex 10 m2, vad behöver jag och du får en exakt spec på just ditt badrum med våtskikt/flytspackel/.mm allt det andra är ju så personligt, klinkers...vad gillar du, vilken prisbild osv! 10m2 kan kosta allt från 15000:- till 250 000:-. Mitt ena badrum gick på 27500 och det andra 25000 men då gör jag 99% av jobbet själv! Kan man eller vill inte så hade nog mina två badrum gått på ca 90 000 samt 110 000

• Gilla
LillaHon
  • Laddar…
jag brukar säga att man kan räkna med ca 1000:-/m² om det är klart för plattsättaren, då är det inte det absolut billigaste kakel & klinker men såklart inget lyx heller

sen tillkommer rivning och återställning + rörjobb och inredning, kanske lika mycket till

men det är VÄLDIGT grovt räknat

Jamen de som lägger upp sina projekt på nätets olika sidor, kan de inte skriva sina kostnader? Och varför hör de det inte???!

Håller just på att göra ett badrum/tvättstuga på 15m2 för 250k efter rot i källaren. 55k för prylarna (badkar+kranar+kakel+skåp etc) resten arbete.

Tog den dyraste offerten för att jag litade på dem och för att de sa att det skulle ta dubbelt så lång tid som de andra med betalning i efterskott. Hittils har de varit väldigt seriösa (3 veckor in i arbetet).

Som kontrast till alla som berättar att de gör allt så billigt...

• Gilla
Sjöolsa och 2 till
  • Laddar…
Jo tjena....195 000 i bara arbete efter rot, så alltså cirka 300 000 före rot i bara arbete för att renovera ett utrymme på endast 15m2, det blir ca 600 timmar a 495:- eller två man heltid i ca 7 veckor! Är det en underjordiskbBatman tvättstuga med hiss? ;)

Hmmmm...

Vi påbörjar en renovering/ombyggnation nu... Litet badrum på 5-6kvm.
Ca 60-65tkr för kakel, klinker, porslin mm (inredning) och skulle tro dryga 100tkr efter ROT!
Då är det flytt av en vägg, igensättning av gamla entrén (nya badrummet) så det är inte bara renovering...

@marre Jag skrev lite fel 195 var med byggmaterial som golvvärme, spottar och cement etc. 55 var för inredningen+kakel.

Men vi tog in 6-7 offerter och tog den dyraste för att vi hade mest förtroende för dem, de var väl ca 50% dyrare än de billiga men jag pallar inte strulputtar så jag tog de med bra personliga referenser som var seriösast. Detta var såklart ett stort källar-jobb, med nya rör i plattan osv

Jag ville bara ge en kontrast till alla som berättar hur billigt de själva bygger hela tiden här, det är ju jätteroligt att ni lyckas få till ett helt badrum för mindre än vad jag la på badkaret och duschhörnet innan de ens var uppsatta, men det kan ju vara bra att höra att det inte är så för alla.

• Gilla
Marre666
  • Laddar…
Badrum på ca 4 kvm i Falun, kostade ca 85000 för kakel/klinker, vvs, el efter ROT i dalarna. Det innebar full uppbyggnad av badrumsvägg och flytt av golvbrunn. Inredning tillkommer. Klinker gick på ca 600 kr/kvm och kakel för 200 kr/kvm. Alltså totalt ca 6000 på kakel/klinker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.