Jag köpte min livs första smarta pryl för hemmet. En "Alpstuga" - en alldeles ny grunka som mäter luftkvalitet. Den fungerar som den är, men jag kunde läsa att man får ut mer möjligheter om den kopplas till en app.

Enheten ska kunna snacka med "IKEA Home smart" via standarden Matter.

- "Ikea home smart" är appens namn?

- måste jag köpa en Ikea hubb för att kunna använda en app?

- varför en hubb?

- har prylarna ett eget nätverk eller kopplas de på mitt wifi?

- vilka fördelar har en app och hub till min luftmätare?

Jag såg också en vanlig digital smart temperaturmätare, i samma serie, men tolkade förpackningens symboler att en hubb krävs (?) eller inte?

Jag vill egentligen inte ha appar, men kan någon locka mig med praktiska fördelar så kanske jag kan överväga.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Hej

Jag köpte de första delarna av Ikeas smarta hem förra veckan. Så jag svarar så gott jag kan.

- "Ikea home smart" är appens namn?
Ja

- måste jag köpa en Ikea hubb för att kunna använda en app?
Ja

- varför en hubb?
Den fungerar som en central som kopplar ihop alla smarta saker. Till exempel om du vill använda smarta eluttag och termometrar. Lampor går att styra via smarta strömbrytare. Du kan även lägga i scheman när lampor eller uttag ska vara aktiverade via appen.

- har prylarna ett eget nätverk eller kopplas de på mitt wifi?
Hubben ansluts till ditt befintliga nätverk via kabel. Sedan har den ett eget nätverk där varje pryl som drivs med 230V som ansluts och förlänger räckvidden.

- vilka fördelar har en app och hub till min luftmätare?
Du får troligen tillgång till fler funktioner.
Du kan se historik på värdena. Till exempel temperaturen en månad bakåt.
Du kan se värden och styra funktioner utanför hemmet.

Jag såg också en vanlig digital smart temperaturmätare, i samma serie, men tolkade förpackningens symboler att en hubb krävs (?) eller inte?
Utan hubb är det en vanlig termometer som du behöver gå till för att se värdena. Med hubben så kan du se värden från flera timmerflotte samtidigt. Du kan även skapa scheman som aktiverar ett smart uttag när temperaturen sjunker under ett viss nivå och stängs av över en viss nivå till exempel.
 
  • Älska
  • Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
Och anledningen till att prylarna behöver en hub och inte kan prata med ditt wifi direkt är att wifi inte är energieffektivt för batteridrivna saker, så enheterna och hubben använder en energieffektivare metod.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Och skall man vara extra noggrann så är protokollet för många av de smarta prylarna ZigBee (både radio och paket protokoll ingår). Det finns även Matter och en del andra sådana lösningar. Dessa pratar på samma frekvensband som WiFi (på 2,4 GHz, men inte på 5/6 GHz) inom de fria frekvensband en.

Mobiltelefonen och andra vanliga tjänster i huset nätverk pratar inte dessa protokoll utan "hubben" används för att översätta till IP-protokollen över WiFi och Ethernet. Och skall man vara ännu mer noggrann så pratar Matter IPv6 som protokoll över radio kodningen.

Jag tror detta djupet räcker...
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Och för att förtydliga, Ikeas senaste prylar som kom nu pratar generellt sett Thread och inte Zigbee.
 
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
Och för att krångla till det ännu mer så har en del tillverkare 3 olika system för sina smarta saker.

Tp-link tapo har WiFi på kameror och eluttag som går att styra direkt via app, även utanför hemmet.
Om en hub kopplas in så övergår de till sub-1Ghz, det kanske ni 2 ovan kan förklara mer vad det är. Bättre räckvidd än WiFi är en fördel om jag förstår rätt.
Sen har även Matter börjat att användas av hub och router för att ansluta eluttag och lampor och andra saker.

Men tillbaka till Ikea så rekomenderar jag att köpa en hub, även om den är dubbelt så dyr som H200 från TP-link. Det kommer underlätta när du börjar köpa lampor, sensorer och eluttag till hemmet.
Deras förra smarta serie med ZigBee reas för övrigt ut nu om du vill ha eluttag, vattensensor eller fjärrkontroller. Även några Trådlös lampor har lägre pris än de nya Kajplats.
 
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Och för att krångla till det ännu mer så har en del tillverkare 3 olika system för sina smarta saker.

Tp-link tapo har WiFi på kameror och eluttag som går att styra direkt via app, även utanför hemmet.
Om en hub kopplas in så övergår de till sub-1Ghz, det kanske ni 2 ovan kan förklara mer vad det är. Bättre räckvidd än WiFi är en fördel om jag förstår rätt.
Sen har även Matter börjat att användas av hub och router för att ansluta sensorer och lampor.

Men tillbaka till Ikea så rekomenderar jag att köpa en hub, även om den är dubbelt så dyr som H200 från TP-link. Det kommer underlätta när du börjar köpa lampor, sensorer och eluttag till hemmet.
Deras förra smarta serie med ZigBee reas för övrigt ut nu om du vill ha eluttag, vattensensor eller fjärrkontroller. Även några Trådlös lampor har lägre pris än de nya Kajplats.
Med sub-1GHz så syftar man på de öppna banden 868 MHz, 434 (433) MHz i Europa och 915 MHz i USA. Det är här de gamla klassiska garageöppnarna, Nexa-prylarna mm ligger. Extremt smalt/smala band, men bra räckvidd.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Med sub-1GHz så syftar man på de öppna banden 868 MHz, 434 (433) MHz i Europa och 915 MHz i USA. Det är här de gamla klassiska garageöppnarna, Nexa-prylarna mm ligger. Extremt smalt band, men bra räckvidd.
Är det då hubben som står för räckvidden oavsett hur många enheter som ansluts?

För ZigBee och Matter så utökas väl räckvidden med varje nätansluten produkt? Så vill jag ha kontakt med garaget sätter jag ett eluttag så nära som möjligt i huset till exempel.
 
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Är det då hubben som står för räckvidden oavsett hur många enheter som ansluts?

För ZigBee och Matter så utökas väl räckvidden med varje nätansluten produkt? Så vill jag ha kontakt med garaget sätter jag ett eluttag så nära som möjligt i huset till exempel.
Ja, det är avståndet från sensorn till hubben som är avgörande. Jag har en extern antenn med jordplatta till min RFXCOM/RFXTRX433 som utökar räckvidden så jag får in grannarnas termometrar mm också. På gott och ont...
...men egentligen skaffade jag den på den tiden jag hade Nexabrytare, då det inte finns omsändning på protokollen som används (enkelriktade) så vill man ha väldigt bra signalkvalitet.
 
  • Gilla
BjaFry
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
- måste jag köpa en Ikea hubb för att kunna använda en app?
Du kan köpa en Thread+Matter hub av något annat märke än Ikea om du önskar det i stället, i övrigt ser alla frågor ut att vara besvarade.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Utan hubb är det en vanlig termometer
Nb. den mäter även CO2 vilket för det priset gör att jag kommer köpa några när de är åter i lager.
 
redarn redarn skrev:
Nb. den mäter även CO2 vilket för det priset gör att jag kommer köpa några när de är åter i lager.
Med risk att avslöja min totala okunnighet på området, varför vill man veta det och hur kan den kunskapen påverka ens agerande?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Med risk att avslöja min totala okunnighet på området, varför vill man veta det och hur kan den kunskapen påverka ens agerande?
Öka ventilationen för att må bättre och vara mindre trött.

På jobbet avslutar tex. konferensmöten vid 1000ppm. (stora konfrummet håller vanligtvis <600 även fullt). Jag vill ha detta hemma också för att veta om jag borde sätta in FTX eller om mitt självdrag duger.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Tack då är det lite mer klarhet i detta. Följdfråga:

- jag har en extra router liggandes, kan jag ta den ut till garaget, och addera en hub, och ett styrt eluttag, och på så sätt aktivera ett värmeelement när graderna understiger +8 grader? Viktigt att elementets eluttag stängs av vid uppnådda +10

...detta även utan internetuppkoppling och utan wifi från mitt hem. (Garaget ligger långt från huset)
 
Dracula Dracula skrev:
Tack då är det lite mer klarhet i detta. Följdfråga:

- jag har en extra router liggandes, kan jag ta den ut till garaget, och addera en hub, och ett styrt eluttag, och på så sätt aktivera ett värmeelement när graderna understiger +8 grader? Viktigt att elementets eluttag stängs av vid uppnådda +10

...detta även utan internetuppkoppling och utan wifi från mitt hem. (Garaget ligger långt från huset)
Jag kör liknande (frostfritt på inglasningen, uppvrämning av badtunna, 8-10 grader i garaget), men det är olika från lösning till lösning från olika tillverkare. Väldigt många har en förkärlek för att blanda in Internet...
...och sedan har de kanske inte alla finesser. Och olika lösningar har olika stöd för olika tillverkares enheter också...
...jag har inte koll på IKEAs hubs kravställning.

Smartthings, Domotics och HA fungerar ju utan Internet (för SmartThings - numera). Jag kör det mesta på Domoticz, men har en del belysningar på SmartThings (för att underlätta för familjen). Men nu pratar vi mer komplexa klösningar än vad IKEA erbjuder (även om SmartThings bara är en aning mer komplext, men den stödjer nog inte IKEas nya prylar).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.