Hej alla kloka!
Jag sitter i styrelsen i en lokal hyresgästförening där det är stambyte på gång. Just nu i första etappen är inte huset där jag bor med, så mycket av infon jag får ta del av är i andrahand och frågor och svar mellan hyresgäst och hyresvärd som hyresgästen vidarebefordrar till oss. Kommunikationen från hyresvärd är inte jättetydlig så många kommer med frågor till oss och frågar om vi kan göra nåt åt tex att badkaren försvinner. (Det kan vi inte.)
Men jag undrar om ni kan hjälpa mig med några saker!

Många har tvättmaskin i badrummet nu, och de kommer plockas bort med hänvisning till att badrummen är för små och TM hamnar för nära duschen, och att det måste vara 120 cm från dusch till TM, samt att ingen TM har tillräcklig IP-klassning. Men läser jag på Svensk elstandard står det att i zon 1 får den stå på en sockel och ”• Apparater i område 1 ska ha kapslingsklass min IPX4 (vilket alla tvättmaskiner har)”
Jag är förresten rätt säker på att alla badrum endast kommer ha duschdraperi. Det kanske gör det som jag tänker som zon 1 till zon 0?
Sen hänvisas det också till tillgänglighetskrav, och det köper jag rakt av i höghusen med hiss, men gäller samma krav även i fyravåningshus utan hiss?

Och sen undrar jag över att borra i väggarna, alltså förstöra tätskiktet och om det finns nån tidshorisont på när det är rimligt att göra det efter en renovering? Många undrar för nu har vi fått borra hejvillt då husen är byggda på 50-talet och det har inte direkt funnits nåt att förstöra. Någon har också fått veta av hyresvärd att man får sätta in en TM igen efter fem år, vilket jag tycker låter tokigt.
Handdukstork ska sättas in överallt, och jag undrar över skillnaden på att borra hål för de skruven och skruven till en hylla?

Jag förstår att det är mycket man inte väljer själv i en hyresrätt, men jag tycker ändå det är bra om hyresgäster vet varför deras standard måste sänkas (ja det känns så när man förlorar ett funktionellt fint originalbadrum med inkaklat badkar, samt egen tvättmaskin, även om det nya blir vitt och fräscht).
Jag är också bara väldigt nyfiken och gillar att veta, och ogillar att hyresvärden svarar svävande och oklart..

Jag kanske förresten skulle lagt den här i el-forumet…?

Johhhan
Står tvättmaskinen inom 120cm (i horisontell riktning) från duschhuvudet hamnar den, enligt Svensk Elstandards broschyr Elinstallationer i badrum, i område 1 om den placeras minst 10cm över golvet. För att placeras där, ska maskinen vara avsedd för placering inom område 1 enligt tillverkarens egna anvisningar, den ska vara fast ansluten och kapslingsklassen ska vara minst IPX4. Står maskinen så att den utsätts för vattenbesprutning behöver kapslingsklassen dock vara minst IPX5.

Jag tittade på Electrolux info kring deras tvättmaskiners IP-klassning. De har, med alla tätningar monterade, klassning IPX4, men Electrolux anger att de inte får stå i zon 1, utan endast i zonerna 2 och 3. "Draperi räknas inte som fast vägg", påpekas det i infon. Det som hindrar verkar alltså vara risken för vattenbesprutning när maskinen står nära en dusch som endast försetts med draperi.

Redigerat:
Ang. borra igenom tätskiktet. Skruvhål kan borras om de tätas på rätt sätt. Men det beror också på hur väggen är byggd. Om man borrar i en skivvägg, där det inte finns en regel eller liknande bakom, så går det inte att täta korrekt.
Men principen är att borrhålet skall fyllas med silikon, om man använder plugg så skall man även fylla pluggen med silikon. Sedan skruvar man i den lösa silikonen. Då är det viktigt att det finns en botten i hålet, så det blir tryck i hålet. Om det är hål rakt igenom en skiva, så kommer skruven att putta ut silikonet genom hålet.

Större hål för el, rör eller större går inte att täta. De måste göras innan tätskiktet utförs.

Det finns som sagt mycket som kan bli fel vid borrning. Blir det fel så måste hela badrummet göras om. Det går inte att återställa när en hyresgäst flyttar ut. Så det är inte orimligt att fastighetsägare förbjuder ingrepp i tätskiktet.

Johhhan
lisaskywalker lisaskywalker skrev:
Sen hänvisas det också till tillgänglighetskrav, och det köper jag rakt av i höghusen med hiss, men gäller samma krav även i fyravåningshus utan hiss?
Det bör vara samma krav där. Det är nog ingen med rullstol som vill flytta in på fjärde våningen utan hiss, men den som redan bor på fjärde våningen kan en dag behöva rullstol.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja okej, och det är väl främst tillverkarens ord som gäller till sist.

jag tänker att i framtiden skulle hyresvärden kunna sätta in duschväggar (som det inte behövs borras för) för att ändra zon? Då kan de ju höja hyran igen också. Ska föreslå det.

H hempularen skrev:
Ang. borra igenom tätskiktet. Skruvhål kan borras om de tätas på rätt sätt. Men det beror också på hur väggen är byggd. Om man borrar i en skivvägg, där det inte finns en regel eller liknande bakom, så går det inte att täta korrekt.
Men principen är att borrhålet skall fyllas med silikon, om man använder plugg så skall man även fylla pluggen med silikon. Sedan skruvar man i den lösa silikonen. Då är det viktigt att det finns en botten i hålet, så det blir tryck i hålet. Om det är hål rakt igenom en skiva, så kommer skruven att putta ut silikonet genom hålet.

Större hål för el, rör eller större går inte att täta. De måste göras innan tätskiktet utförs.

Det finns som sagt mycket som kan bli fel vid borrning. Blir det fel så måste hela badrummet göras om. Det går inte att återställa när en hyresgäst flyttar ut. Så det är inte orimligt att fastighetsägare förbjuder ingrepp i tätskiktet.
ah okej, och det kan vara svårt att veta för framtida hantverkare/boende vilken typ av vägg det är när allt är kaklat och klart såklart.
Sen tror jag det är lättare för dom att bara förbjuda allt för säkerhets skull, och det kan jag förstå.

Jag kan tillägga att jag jobbar som elektriker, är förstaårsmontör, och jobbar på ett nybygge nu, lägenheter. När jag har satt upp handdukstork har jag fått instruktionen att sätta silikon i hålet endast, inte i pluggen. Hoppas det inte är helt åt helvete då..
Och att jag kanske borde ha bättre koll på våtrumszoner redan, men jag försöker lära mig iaf

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.