M Melli1 skrev:
Hej!
Har anlitat ett företag för att renovera badrummet. Har ännu inte betalat för arbetet. Då allt inte riktigt är färdigställt.
Blev lite fundersam över golvbrunnen, se bild
Då jag själv inte är kunnig så undrar jag om någon kan hjälpa till och se om det ser bra ut? Jag upplever även att det samlas för mycket vatten precis vid brunnen, kan det vara bakfall? Har försökt använda ett litet vattenpass men vet inte riktigt om jag placerat det rätt :P

Undrar även om det verkligen är korrekt att man får ha rör som sticker upp från golvet? Det är för elementet, Hantverkarens förklaring är att det inte är i zoon 1 och att det tydligen är omständigt att göra på annat sätt?

Vad tycker ni?
Ser bra ut!

Eftersom det är kakel och klinkers, så är det egentligen BKR:s branschregler som gäller.
Men som det nämns här på tråden, så är hela golvet våtzon1 och inga rör mer än avlopp får komma upp ur golv.
Men att lösa det och få bort dessa rör på bilden är nog inte det lättaste.
Sedan när det gäller besiktningsman, så är det byggaren som har bevisbördan att det är rätt utfört och som ska stå för besiktningsmannen kostnader och att den blir av, efter 5 år, så är det ägaren som har bevisbördan.

M Melli1 skrev:
Hej!
Har anlitat ett företag för att renovera badrummet. Har ännu inte betalat för arbetet. Då allt inte riktigt är färdigställt.
Då jag själv inte är kunnig så undrar jag om någon kan hjälpa till och se om det ser bra ut? Jag upplever även att det samlas för mycket vatten precis vid brunnen, kan det vara bakfall? Har försökt använda ett litet vattenpass men vet inte riktigt om jag placerat det rätt :P

Undrar även om det verkligen är korrekt att man får ha rör som sticker upp från golvet? Det är för elementet, Hantverkarens förklaring är att det inte är i zoon 1 och att det tydligen är omständigt att göra på annat sätt?

Vad tycker ni?
Eftersom det är en Purusbrunn, så måste den gråa klämringen i brunnen kunna Själv justera. Det sitter en fjäder innanför det lilla gapet man ser på ringen och om förhållandet på något sätt skulle förändras, så följer klämringen med och ser till att klämma fast tätskiktet mot brunnen.
På bilden ser klämringen kladdig ut på några ställen och den bör vara ren så den kan röra sig, det får absolut inte vara fix på den, då är risken stor att klämringen sitter fast och då kan den inte justera sig själv om den skulle behöva det.
Se till att hålla den ren utan våld, för den kan hoppa loss och använd inga vassa föremål, för det gula som syns är troligen LIP:s tätskikt och det får man inte på något sätt ha sönder!

Okej! Men är det normalt att tätskikt syns på det här viset?

B
M Melli1 skrev:
Hej!

Vad tycker ni?
Du skriver att du inte kan något men jag tycker du verka vara lite av en hobby expert.

Vattenpass
Tumstock
Diskuterar avstånd
Placeringar mm

Varför inte föra en dialog med hantverkaren.

Om du redan fått svar på varför värmerören är kvar så är det väl så. Oavsett regler. Ingenting kommer gratis.

M Melli1 skrev:
När det är en Purus brunn, med självusterade klämring, så är tätskiktet synligt fram till den gråa klämring. Jag brukar rekommendera Jafos brunnar, de har skruvad klämring och dessutom kuddar Jafos klämring tätskiktet mycket mer. Sedan är risken i stort sett 0 att Jafos klämring lossnar.
Men i övrigt, frånsett att din klämring ser misstänkt ut som att den är kladdig med fix, så ser det bra ut i brunnen. Ta en trasa och torka rent klämringen.

• Gilla
Secondhandhomsted
  • Laddar…
H Hasseman64 skrev:
När det är en Purusbrunn, med självusterade klämring, så är tätskiktet synligt fram till den gråa klämring. Jag brukar rekommendera Jafos brunnar, de har skruvad klämring och dessutom skyddar Jafos klämring tätskiktet mycket mer. Sedan är risken i stort sett obefintlig att Jafos klämring lossnar.
Men i övrigt, frånsett att din klämring ser misstänkt kladdig ut med fix, så ser det bra ut i brunnen. Ta en trasa och torka rent klämringen.

M Melli1 skrev:
När det är en Purusbrunn, med självusterade klämring, så är tätskiktet synligt fram till den gråa klämring. Jag brukar rekommendera Jafos brunnar, de har skruvad klämring och dessutom skyddar Jafos klämring tätskiktet mycket mer. Sedan är risken i stort sett obefintlig att Jafos klämring lossnar.
Men i övrigt, frånsett att din klämring ser misstänkt kladdig ut med fix, så ser det bra ut i brunnen. Ta en trasa och torka rent klämringen.

Ser bra ut, ytspänning på vatten kan lura en mycket, det kan räcka med en knapp millimeters uppstick av kant på brun för att vattnet ska bete sig som det gör

Bästa är att ta ut en oberoende besiktningsman för att få ett korrekt svar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.