1 970 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
badrum konstruktion timmerhus
Medlem
· västernorrland
· 3 inlägg
Hej
Jag har rivit ut mitt gammla badrum och sett att konstruktionen mot mark är följande.
Två av väggarna är timmer stående på granitblock .
en vägg är timmer stående på betong
en vägg är reglad stående på betong
Resten av huset står på torpargrund.
Alltså är det som en låda fylld av sand/lera direkt mot backen.
min tanke är att gräva ut sanden till marknivå lägga sundolit , singel och gjuta mot detta. men om jag gör så då kommer ju plattan ligga fritt från timmerväggarna,frågan är om ni tror att tätskikt o kakel kommer röra sig olika mot timmret/plattan. självklart kommer väggarna att reglas. men skarven mellan timmer och platta känns ju som den svaga länken.
borde man gjuta ihop med befintlig betong/granit eller lägger man någott emellan ?
Isolerar man mot ytterväggen /graniten ?
plattan kommer delvis att hammna mot timmerväggen, lägger man tjärpapp där ?
Jag har rivit ut mitt gammla badrum och sett att konstruktionen mot mark är följande.
Två av väggarna är timmer stående på granitblock .
en vägg är timmer stående på betong
en vägg är reglad stående på betong
Resten av huset står på torpargrund.
Alltså är det som en låda fylld av sand/lera direkt mot backen.
min tanke är att gräva ut sanden till marknivå lägga sundolit , singel och gjuta mot detta. men om jag gör så då kommer ju plattan ligga fritt från timmerväggarna,frågan är om ni tror att tätskikt o kakel kommer röra sig olika mot timmret/plattan. självklart kommer väggarna att reglas. men skarven mellan timmer och platta känns ju som den svaga länken.
borde man gjuta ihop med befintlig betong/granit eller lägger man någott emellan ?
Isolerar man mot ytterväggen /graniten ?
plattan kommer delvis att hammna mot timmerväggen, lägger man tjärpapp där ?
Medlem
· västernorrland
· 3 inlägg
Det var länge sen det projektet,huset är sålt sen sju år .
Som jag minns det så la jag en markduk underst,sen grov tvättad singel 20 cm ordentligt packad.
På det 30 cm sundolit/frigolit.
I frigoliten avlopp och vatten
Ovanpå en plast uppvikt mot timmret till plattans höjd.
Armering på distanser och golvvärmeslang.
Plattan blev ca 12 cm.
Sålde huset innan tätskikt och färdigställande.
Som jag minns det så la jag en markduk underst,sen grov tvättad singel 20 cm ordentligt packad.
På det 30 cm sundolit/frigolit.
I frigoliten avlopp och vatten
Ovanpå en plast uppvikt mot timmret till plattans höjd.
Armering på distanser och golvvärmeslang.
Plattan blev ca 12 cm.
Sålde huset innan tätskikt och färdigställande.
Klicka här för att svara