Har följande påhitt i badrum efter renovering, för att delvis gömma en kraftig rörstam. Den är öppen upp till, så har ju radat ner lite damm och skräp. Säkert fint spindeltillhåll också. Ska man göra en renslucka nedtill så man kommer åt att göra rent en sån här lösning? Väl risk att det blir grisigt här bakom annars???
Haft långtgående diskussioner med chat got om detta, vi pratar låånga utläggningar. I stort sett att det krävs en inspektionslucka i nederkant, samt ett fall och ett hål ut - men då tillkommer också att ha en slät insida. Kanske t.o.m. med ytskikt, och då istället en löst monterad front i våtrumsskiva, plus och en täckning upptill, ev löstagbart lock.KJD skrev:
Har följande påhitt i badrum efter renovering, för att delvis gömma en kraftig rörstam. Den är öppen upp till, så har ju radat ner lite damm och skräp. Säkert fint spindeltillhåll också. Ska man göra en renslucka nedtill så man kommer åt att göra rent en sån här lösning? Väl risk att det blir grisigt här bakom annars???
Har börjat med ta upp ett titthål, då var det helt torrt, så ingen fukt från mark, men blir väl annorlunda med kondens och fukt när vi använder det.
Synpunkter/erfarenheter? Kunskap?? Jag känner mig helt lost i detta och det är som alltid bråttom. 😅
Kanske finns likheter till problemet med wc-fixtur-inbyggnad?KJD skrev:
Haft långtgående diskussioner med chat got om detta, vi pratar låånga utläggningar. I stort sett att det krävs en inspektionslucka i nederkant, samt ett fall och ett hål ut - men då tillkommer också att ha en slät insida. Kanske t.o.m. med ytskikt, och då istället en löst monterad front i våtrumsskiva, plus och en täckning upptill, ev löstagbart lock.
Har börjat med ta upp ett titthål, då var det helt torrt, så ingen fukt från mark, men blir väl annorlunda med kondens och fukt när vi använder det.
Synpunkter/erfarenheter? Kunskap?? Jag känner mig helt lost i detta och det är som alltid bråttom. 😅
Har du hål in i utrymmet behöver du ansluta tätskiktet till det också, så det låter inte som nån bra lösning. Wc fixturen står väl på insidan av tätskiktet i ditt fall, så det är en annan lösning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Om jag minns rätt är detta en källare med oisolerad betongplatta. Stämmer det?
Om det är så har man bara tätskikt i själva duschen och närmast utanför. Resten ska vara diffusionsöppet så att fukt från marken kan avdunsta.
Om det är så har man bara tätskikt i själva duschen och närmast utanför. Resten ska vara diffusionsöppet så att fukt från marken kan avdunsta.
Stämmer. Frågan är om man vågar låta det vara igenstängt eller om det kan bildas någon slags dammfälla här under byggtiden, som sen blir instängt och något kan mögla/börja äckla till sig/lukta med tiden. Jag hade först inte tänkt på det, men blev orolig nu när jag skulle till och avsluta och täppa till det.BirgitS skrev:
Anledningen till att jag lämnat det från början är att jag tyckte det var onödigt gjuta in rören bakom om ngt skulle krångla eller behöva bytas/justeras.
Jag vill ju naturligtvis ha så lite jobb som möjligt, ich ogärna ruva något nu, men samtidigt säkra så inget dyker upp längs vägen/efter man satt ytskikt osv.
tänker mig att det ändå är klokt ha den här luckan nertill, kanske våtrumsskiva, och fall inuti samt ett avrinningshål för kondens + en fuktmätare inuti.
Har också en Intellivent som ska sköta ventilationen.
Sen tänker jag att det får räcka.
Har också en Intellivent som ska sköta ventilationen.
Sen tänker jag att det får räcka.
Produkter som diskuteras: "Intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
2 069 kr inkl moms
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Jag tror ju inte att det kan komma vatten in där och fuktigheten lär ju inte bli högre än i resten av badrummet så risken för mögel låter mycket liten.
Hur djup är hela utbyggnaden jämfört med djupet på hyllorna?
Finns det plats bakom hyllorna för damm att komma ner.
Men visst kan du ha någon sorts lucka nertill och eftersom det inte är något tätskikt där så kan du ju göra det mycket enkelt. Finns färdiga inspektionsluckor att köpa.
Går det inte att stänga till upptill med lite byggplast och tejp eller liknande?
Det behöver ju inte vara helt tätt men så att damm stoppas upp.
Men visst kan du ha någon sorts lucka nertill och eftersom det inte är något tätskikt där så kan du ju göra det mycket enkelt. Finns färdiga inspektionsluckor att köpa.
Går det inte att stänga till upptill med lite byggplast och tejp eller liknande?
Det där låter ju mest som att det gäller ett badrum med tätskikt överallt.KJD skrev:
Haft långtgående diskussioner med chat got om detta, vi pratar låånga utläggningar. I stort sett att det krävs en inspektionslucka i nederkant, samt ett fall och ett hål ut - men då tillkommer också att ha en slät insida. Kanske t.o.m. med ytskikt, och då istället en löst monterad front i våtrumsskiva, plus och en täckning upptill, ev löstagbart lock.
Utrymmet bakom hyllorna är ett skift med lättbetongblock, 70mm, där rörenx, pex 25mm med isolering, går och 170mm där 110mm röret går. Så det är luftfickor kan man säga.BirgitS skrev:
Jag tror ju inte att det kan komma vatten in där och fuktigheten lär ju inte bli högre än i resten av badrummet så risken för mögel låter mycket liten.
Det där låter ju mest som att det gäller ett badrum med tätskikt överallt.
gör en lucka in i överdelen där elektrikern vill ha dosor, sätter sen ett ventilgaller där, och gör motsvarande nedtill plus spacklar ett fall där.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden