342 läst ·
5 svar
342 läst
5 svar
Vad kan jag förvänta mig för problem / badrumsfläkt som köksfläkt?
Medlem
· västra götaland
· 7 inlägg
Scenariot är följande:
Mycket litet gästhus, cirka 13 kvadratmeter inklusive kök och badrum. Delen där köket kan få lov att finnas är 104 cm. Det vill säga att jag får plats med en styck 40-modul och en 60. På grund av platsbrist planeras för en två plattors induktionshäll från IKEA om 29 cm bredd. Jag vill mycket ogärna "slösa bort" hela 60-skåpet ovanför hällen till en köksfläkt. Dessa tycks inte finnas i mindre format av någon outgrundlig anledning.
Jag planerar istället att använda mig av en badrumsfläkt. Mer bestämt en sån här: https://fresh.se/sv/product/flktar-badrumsflktar/intellivent-sky--197402 och sen skicka iväg luften genom ytterväggen precis som i badrummet.
Kommer fläkten helt klibba igen av fett? Kommer det bli kondensvatten i hela väggen? Värt att nämna är att vi tänkt att hyra ut utrymmet till en student för billig peng så det kommer sannolikt att bo någon där lång tid.
Mycket litet gästhus, cirka 13 kvadratmeter inklusive kök och badrum. Delen där köket kan få lov att finnas är 104 cm. Det vill säga att jag får plats med en styck 40-modul och en 60. På grund av platsbrist planeras för en två plattors induktionshäll från IKEA om 29 cm bredd. Jag vill mycket ogärna "slösa bort" hela 60-skåpet ovanför hällen till en köksfläkt. Dessa tycks inte finnas i mindre format av någon outgrundlig anledning.
Jag planerar istället att använda mig av en badrumsfläkt. Mer bestämt en sån här: https://fresh.se/sv/product/flktar-badrumsflktar/intellivent-sky--197402 och sen skicka iväg luften genom ytterväggen precis som i badrummet.
Kommer fläkten helt klibba igen av fett? Kommer det bli kondensvatten i hela väggen? Värt att nämna är att vi tänkt att hyra ut utrymmet till en student för billig peng så det kommer sannolikt att bo någon där lång tid.
Produkter som diskuteras: "intellivent-sky"
Badrumsfläkt Intellivent Sky Design Fresh
Med fukt, ljus och luftkvalitetssensor
2 077 kr inkl moms
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 206 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 206 inlägg
Hur mycket fett det blir i fläkten beror ju på hur mycket mat man lagar och på vilket sätt, en del studenter använder hällen bara för att koka upp vatten medan andra steker varje dag. Du behöver tänka på brandskydd när imkanalen går igenom väggen, antingen brandspjäll eller brandskyddad kanal genom väggen, brandskyddad fasad och ev. takfot beroende på avstånd. Imkanalens frånluft får inte heller sitta på ett sånt ställe att luften riskerar att komma in genom en tilluftsventil.
Går man tillbaka till tiden innan dagens köksfläktstyp med metallfilter för fettupptagning så sotades imkanalen rätt ofta. Kanske någon gång om året?
Tillägg: De här fläktarna finns som 40 cm breda:
https://www.tovenco.se/produkt/line/
https://www.tovenco.se/produkt/tiger/
Går man tillbaka till tiden innan dagens köksfläktstyp med metallfilter för fettupptagning så sotades imkanalen rätt ofta. Kanske någon gång om året?
https://www.tovenco.se/produkt/line/
https://www.tovenco.se/produkt/tiger/
Medlem
· västra götaland
· 7 inlägg
Behövs verkligen brandskydd när det bara är en enda brandcell? Det är liksom en helt egen liten fristående byggnad långt ifrån andra hus. Skulle det spela någon roll om jag sätter fläkten en "bit bort" från hällen typ en meter eller två bara för att vädra ut fukten? Fettet går väl att torka bort då och då från vägg och skåp tänker jag annars? Eller är man då rädd för att detta ska antända? Borde väl behövas en bra mängd för det tänker jag.BirgitS skrev:
Hur mycket fett det blir i fläkten beror ju på hur mycket mat man lagar och på vilket sätt, en del studenter använder hällen bara för att koka upp vatten medan andra steker varje dag. Du behöver tänka på brandskydd när imkanalen går igenom väggen, antingen brandspjäll eller brandskyddad kanal genom väggen, brandskyddad fasad och ev. takfot beroende på avstånd. Imkanalens frånluft får inte heller sitta på ett sånt ställe att luften riskerar att komma in genom en tilluftsventil.
[länk]
[länk]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 206 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 206 inlägg
Det finns många trådar där folk i sina egna hus vill ha fläktutblås genom väggen och då kräver sotaren att det är brandskyddat ungefär så som jag skrev. Kontakta områdesansvarig sotare för vad som gäller exakt i ditt fall.
Det är väl skillnad på om man hinner ut om det bara brinner på spisen eller om det brinner inne i väggen och på utsidan av huset på en gång också, gissar jag.
Det är väl skillnad på om man hinner ut om det bara brinner på spisen eller om det brinner inne i väggen och på utsidan av huset på en gång också, gissar jag.
Medlem
· västra götaland
· 7 inlägg
Ok, får undersöka lösning med brandspjäll, tack. Har du någon koll på själva funktionen i sig?BirgitS skrev:
Det finns många trådar där folk i sina egna hus vill ha fläktutblås genom väggen och då kräver sotaren att det är brandskyddat ungefär så som jag skrev. Kontakta områdesansvarig sotare för vad som gäller exakt i ditt fall.
Man ska ha ett brandspjäll vid väggenomföringen, blir det varmt där stänger den. Sen med en vanlig köksfläkt får du ju filter som du kan göra rent så du inte får så mycket fett i kanalen. Sotare kan ju även kräva en stor plåt på utsidan beronde på fasad samt ett skydd mot takfoten.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad kan/ska jag förvänta mig när jag dra om elen?
El -
Luftspalt, är detta vad jag skall förvänta mig?
Tak & Vind -
Planer på garage, vad kan jag förvänta mig för prisskillnad?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Borde jag förvänta mig mer från elektrikerna?
El -
Kan jag inte förvänta mig mer än såhär?
Värme allmänt