Visst är det svårt med badrum i gamla hus! Men vill ju gärna att det ska vara lite funktionellt också. Ett tag funderade vi faktiskt på att ta ett helt 30 kvm rum och göra det till någon slags badrum/spa/tvättstuga/klädvård, men nu har vi till sist bestämt oss för att lägga badrum inklusive tvättmaskin och torktumlare i den gamla rivna serveringsgången. Det känns dumt att våldföra sig på ett helt stort rum. Man kan ju faktiskt hänga någon annanstans.

Vad tror ni om plastmatta vs klinker? Det känns säkrare med matta då det kan följa med i träts rörelser bättre än klinker, eller? Behöver man våtrumsspärra överallt?

Hur skulle ni lägga upp det hela? Se förslaget nedan, men det känns lite stelt? Borde man inte kunna nyttja lite av karaktären som redan finns? Delar av rummet har fasspontad panel. Kan man nyttja utrymmet under vindstrappen bättre? Den lilla smatten till höger om murstocken, på bilden är den igensatt tänkte att man kan dra luftningen till avloppet där.
 
  • badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant så skulle jag nog fundera på en kabinlösning om man väljer spontpanel sen har den lösningen ju utseendet mot sig (alltså kabinen).
 
Vad ska du ha för golv? Om träåsar och inte c/c 30 (cm) så skulle jag välja plastmatta. Om du däremot väljer c/c 30 eller gjuta, så klinker. Du måste våtrumspärra golv och 10 cm upp på vägg + väggar där du har dusch/bad. Men det är ditt försäkringsbolag som bestämmer, hör med dom.
 
Svårt var ordet. Jag skulle säga att valet att inte göra tvättstuge-spa av ett stort rum var bra, men mest av skälet att tvätt-stuga med torkning-hängningsbehov inte i min mening är en bra kombination med ett välanvänt bad -duschrum. Dels för att detta återfuktas regelbundet, dels för att det är omysigt att ha ljudliga tvättmaskiner i ett badrum, särskilt om det är plattsatt. Kanske finns ett annat mindre utrymme där tvätt- och torkfunktionen kan inrymmas? Då kan det få ett enklare uttryck - zon med fuktspärr en bit upp från golvet, som t.ex. klinkerklädes mest för att säkra mot översvämning. Golvbrunn för vatten och för enkel städning. Ventilationskanal, med möjligen fuktsensorfläkt. Någon radiator alt. elgolvvärme för att fukt skall dunsta även sommartid. Träpanel på väggar och ev. tak.
Badrummet kanske då kan bli mer harmoniskt, med t.ex. ett badkar mot inre kortväggen, med nischhylla i smutten. Skåp infällda under trappan så att alla moderna produkter, papper, apparater mm kommer undan. De äldsta badrum jag sett har haft carraramarmor/vitt kakel av gysinges prinsens badrum-typ antingen ända till taklisten, då med bröstlist i samma material i lägre eller högre nivå, som alla andra rum, eller upp till en hög brösthöjd med avslutande list, och sedan puts resten av väggen och taket, målat med någon slags linoljeliknande färg. Knepet att undkomma timmerstommens rörelser är väl att regla upp och ev. ha dubbla skivlager under plattorna. Skulle ni välja att ta ett större rum i anspråk kanske det kan vara intressant att se det mycket lyckade exemplet från en renovering på Fiholm som publicerades i den annars inte alltid byggnadsvårdsrelevanta tidningen Gods och gårdar senaste året.
 
Har du en ledig kanal eller imkanal i murstocken? Försök att ansluta för en fläkt isf. Vi har kombo med bad/dusch/tvättstuga och det gör stor skillnad med ett riktigt utsug! Rör sig huset mycket? Generellt tycker jag att det är bättre med matta i trähus, men det beror ju en del på konstruktion, mark och grund hur rörliga husen är. Samt hur mycket man vill regla! I stora huset har vi en del av badrummet med matta på golv och vägg och tvättstugedelen har pärlspont. I bagarstugan är det bara matta, där är badrummet på övervåning och det rör sig mycket. vi reglade golvet på 30cc för tvättmaskinerna. I stora huset är taket målad med linoljefärg. Utnyttja utrymmet under trappan till max för förvaring.
 
Tackar för alla tankar, och faktiskt, nu tror jag att vi har det tack vare er! Jo vi skulle kunna få till ett utrymme till för tvättmaskin och hängning, även om det blir litet. Vi tar helt enkelt det stora förstörda rummet uppe som ligger intill och delar det, så har man gjort nere tidigare kring 1900 och det blir riktigt bra. Man tar helt enkelt och delar av parallellt med innerväggen i det sexdelade planet så det blir som en liten gång mellan rummen med två fasta garderober mellan. På det viset känns rummet ändå "helt" med en hel vägg mot garderoberna. En av garderoberna på 1,80x2,50m kan man ha tvättmaskin och hänga i, det är faktiskt så att det redan finns avlopp och ventilation placerade just där!

Då får man fram utrymmet bakom trappen. Där under kan man placera ett badkar på en liten upphöjning (för att få fall, och dra avloppet i "smatten" där också luftningen går). Man isolerar , fuktspärrar och kaklar in utrymmet under trappen och duschhörnan som man gör rund, som en kakelugn i hörnet. Vad tror ni om det? :) Allt i så tidlös design som möjligt, vitt kakel. Kanske skiffer som golv, och kanske själva duschdelen och utrymmet under trappen i smårutitgt blått.
 
Låter fint. Rolig idé med runda duschhörnan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.