Jag har bestämt mig för att lägga ner projektet för tillfället. Jag insåg att frysboxen jag har är av för dålig kvalitet, arbete för att täta den ordentligt skulle innebära mer tid och jobb än om jag skulle införskaffa en bättre frysbox vilket jag kanske gör i framtiden så återstår att se.
Tack för alla tips och dumma svar haha, inkopplad skulle den aldrig vara, vem fick till sig att den skulle vara det ?
Tack för alla tips och dumma svar haha, inkopplad skulle den aldrig vara, vem fick till sig att den skulle vara det ?
Vem behöver en frysbox för att vinterbada 
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så sant, men samtidigt har det kommit in andra inlägg om sådana som faktiskt använder kylfunktionen. Och då fler än TS läser tråden både nu och i framtiden, och kanske tycker det verkar som en bra idé, så ser jag det som en fördel att nämna faran.useless skrev:
Du får göra is i boxen och blanda den med kallvatten i ett badkar. Kallvattnet i kranen håller väl bara en 7-8 grader så det torde räcka med en begränsad mängd is.Goshark skrev:
Jag har bestämt mig för att lägga ner projektet för tillfället. Jag insåg att frysboxen jag har är av för dålig kvalitet, arbete för att täta den ordentligt skulle innebära mer tid och jobb än om jag skulle införskaffa en bättre frysbox vilket jag kanske gör i framtiden så återstår att se.
Jag har grunnat på detta några dagar. Vill du kunna kyla vattnet behöver du skydda de elektriska delarna.Goshark skrev:
Hej! Bor i hus på landet och byggde mig en bastu i somras, vi har vatten i bäcken på hösten och vintern där jag brukar bada i kombination med bastu. Men ju närmare sommaren vi kommer ju mer torkar den ut.
Har köpt en gammal frysbox som inte kommer vara inkopplad (ca 300 liter) tänkte att jag skulle fylla den med vatten och eventuellt sätta i någon typ av reningsverket, kanske något liknande man har i akvarium, vad tror ni ?
Denna skulle jag såfall ha som badtunna under sommaren är tanken.
Sen är jag kluven kring om jag ska gräva ner den och bara sätta ett lock på eller om jag ska låta den exponeras av sol och vind. Jag vill att vattnet i ska vara så kallt som möjligt. Vad hade ni gjort ? och varför ?
Rening, köp ett vanligt sandfilter för småpooler.
Håller du tempen under 12° kommer du inte behöva så mycket klor.
Vattentrycket, du kan enkelt bygga en ram runt boxens nedre delar, men gräver du ner den och packar med sand kommer detta problem vara ur världen. Det räcker nog med de nedersta 50-60 centimetrarna.
Behåll locket på boxen så slipper du skräp i vattnet
Folk skänker bort bubbelbad för utomhusbruk pga höga elpriser. Skaffa ett sånt och invänta bättre elpriser, eller kör det avstängt. Även badtunnor skänks när folk tröttnat.
Gamla frysboxar har köldmedium i form av freon och bör inte grävas ned utan återvinnas. Hämtas gratis i vissa kommuner pga detta.
Gamla frysboxar har köldmedium i form av freon och bör inte grävas ned utan återvinnas. Hämtas gratis i vissa kommuner pga detta.
Det perfekta frysbox-projektet för isbad:
Hade skippat frysboxen och istället under torrperioderna när bäcken inte har vatten kört på spavarianten med en hink. Kan vara trevligt att variera sig över året också.
Fixa en rejäl spann som du hänger upp. Vattentillförsel upp till den så du kan fylla den med kallt vatten vid bastubad och sen ett rep så du kan tippa spannen så vattnet forsar ner över dig.
En sån: https://thumbs.dreamstime.com/z/wom...en-bucket-cold-water-spa-center-204662336.jpg
Fixa en rejäl spann som du hänger upp. Vattentillförsel upp till den så du kan fylla den med kallt vatten vid bastubad och sen ett rep så du kan tippa spannen så vattnet forsar ner över dig.
En sån: https://thumbs.dreamstime.com/z/wom...en-bucket-cold-water-spa-center-204662336.jpg
Klicka här för att svara