83 982 läst ·
113 svar
84k läst
113 svar
Backljus släpkärra - installera extra
Dessa är bra.nino skrev:
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kabelkopplingar/kontaktdon-2000031729
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Tycker dessa är rejälare;
https://www.jula.se/catalog/bil-och...lelektronik/kabelskor/dt-kontakt-hona-604235/
https://www.jula.se/catalog/bil-och...lelektronik/kabelskor/dt-kontakt-hona-604235/
Är det någon som har haft problem med sina extra backljus vid besiktning?
Jag har satt på fyra st extra backljus på släpet. Två bakom framstammen, som lyser lite snett bakåt, samt två längst bak.
Detta är oumbärligt när man ska backa omkring ute i mörkret på landet.
Nu börjar det dock närma sig första besiktningen och funderar på om dom kan ha synpunkter...
Någon som vet?
Får man ha hur starkt backljus som helst?
Jag har satt på fyra st extra backljus på släpet. Två bakom framstammen, som lyser lite snett bakåt, samt två längst bak.
Detta är oumbärligt när man ska backa omkring ute i mörkret på landet.
Nu börjar det dock närma sig första besiktningen och funderar på om dom kan ha synpunkter...
Någon som vet?
Får man ha hur starkt backljus som helst?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 874 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 874 inlägg
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Monterade mitt på axeln (under flaket) för att skydda det, lyser upp helt okej när det är mörkt och fick inga kommentarer om det på besiktningen!
Samma här, ingen kommentar på besiktning. Två olika stationer har kollat.
Jag har funderat på att koppla dem mot fast spänning via strömbrytare också (arbetsljus), men då blir det via en 1-0-2 brytare så att det alltid går att lägga mot backljus.
Jag har funderat på att koppla dem mot fast spänning via strömbrytare också (arbetsljus), men då blir det via en 1-0-2 brytare så att det alltid går att lägga mot backljus.
Det är nog inte säkert att man får montera vad man vill bakåt (det är ju inte alltid man är själv när man backar) så det är nog bra att ha en strömbrytare för det i händelse av att någon har synpunkter.
Jag har tänkt i samma spår. Men jag skulle vilja eventuellt ha en 9w i varje hörn på kärran . Så funderar lite vad man ska tjuva strömmen från.Fairlane skrev:
Jag tänkte uppdatera en gammal tråd med hur jag gjorde.
När jag skrev sist så skrev jag att jag körde mest i villaområden så jag ville inte ha alltför stark belysning, men det har ändrat sig. Jag beställde hem 2 st 18W LED och monterade på hjulhusen enligt bild.
[bild]
Jag har också en 7-polig kontakt på släpet (och på nuvarande bil) och då har man ju som tidigare nämnt ingen signal för backljus. Jag var inne på att ta dimljuset, men hittade ett alternativ som jag testade. Jag hittade ett fjärrstyrt relä. Med en fjärrkontroll inne i bilen så kan jag slå av och på belysningen. Det fungerar än så länge riktigt bra. Fördelen är att det kommer fungera oavsett bil. Nackdelen är att man kanske glömmer fjärrkontrollen om man tar en annan bil.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 874 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 874 inlägg
Ta ström på lämplig plats och dra till en kopplingsbox och så kan du fördela ut därifrån.Tomasn85 skrev:
Ungefär så gjorde jag. Jag tog ström från en lykta bak och satte en kopplingsbox skyddat under vagnen. Där kollade jag vidare ifrån, med enkla Wago. Har fungerat helt ok.