83 982 läst ·
113 svar
84k läst
113 svar
Backljus släpkärra - installera extra
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
@ricebridge
Ok, det var som jag misstänkte. Då får jag mäta om det går att använda dimljusen.
Dvs, först kolla om man anslutit 54G till dimljuset på bilen, sen se om motsvarande finns på kärran eller om man måste öppna kontakten. Om jag mäter på bilen så antar jag att jag ska mäta om jag får 12 V mellan 54G och 31 med dimljuset på (och av för att se om det gör någon skillnad), korrekt?
Ok, det var som jag misstänkte. Då får jag mäta om det går att använda dimljusen.
Dvs, först kolla om man anslutit 54G till dimljuset på bilen, sen se om motsvarande finns på kärran eller om man måste öppna kontakten. Om jag mäter på bilen så antar jag att jag ska mäta om jag får 12 V mellan 54G och 31 med dimljuset på (och av för att se om det gör någon skillnad), korrekt?
Medlem
· Västra Östra
· 85 inlägg
En grej som kan vara bra är att sätta en vattentät brytare på släpet, en del bilar med 7-poligt uttag har ju konstantström på stift 54g, och då blir de ju att backljusen lyser konstant annars.
Nu har jag relativt nytt släp men de räcker väl att du öppnar lyktan som jag gjort på bilden, starta sen bilen och sätt på dimljus så ser du vilken lampa / plint du kan skarva dig på.
Jord har du nånstans i lyktan också.
Jord har du nånstans i lyktan också.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Ja, så kan jag också göra. Hittar jag en lampa som lyser eller en plint som ger spänning så är saken klar, men om jag inte gör det så kan det fortfarande finnas spänning på 54g, men att den inte används på vagnen. Det var därför jag tänkte ta multimetern och kolla bilen först.
Det PontusPontus påpekar är ju också en aspekt. Så länge jag bara använder en bil så är det väl lugnt, men släpet är nytt, så det ska väl vara med längre än bilen.
Det PontusPontus påpekar är ju också en aspekt. Så länge jag bara använder en bil så är det väl lugnt, men släpet är nytt, så det ska väl vara med längre än bilen.
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Ungefär så ja.Fairlane skrev:
@ricebridge
Ok, det var som jag misstänkte. Då får jag mäta om det går att använda dimljusen.
Dvs, först kolla om man anslutit 54G till dimljuset på bilen, sen se om motsvarande finns på kärran eller om man måste öppna kontakten. Om jag mäter på bilen så antar jag att jag ska mäta om jag får 12 V mellan 54G och 31 med dimljuset på (och av för att se om det gör någon skillnad), korrekt?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
På vår traktor, V70, så är det konstant spänning på 54G när bilen är igång, insåg det då jag reagerade på att dimljuset alltid lyser. Jag har läst att det ska gå programmera om, men inte gjort det ännu. Jag har några lämpliga lampor liggande man skulle kunna montera som backljus nämligen, så det skulle vara smidigt att aktivera dessa via dimljusknappen istället.
Edit: Verkar gå få backljusfunktion med.
Edit: Verkar gå få backljusfunktion med.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
En tanke slog mig igår när jag funderade på att även passa på att byta ut lamporna i bilens backljus så att man ser även utan släp. Jag tänkte då att det ju finns fina LED-lampor till ändamålet som ska lysa kraftigare. Jag började titta lite på det och såg då att min bil har automatisk övervakning av lamporna och man testar tydligen genom att skicka liten ström puls vilket inte en glödlampa hinner reagera på. En LED-lampa däremot behöver så lite ström för att lysa så att den blinkar. Det är ju inte så lyckat, för den blinkar alltså konstant. Det finns lösningar med reläer eller liknande om jag förstår saken rätt, men det blir ett ingrepp i bilen, som jag inte är sugen på just nu.
Så till kopplingen till tråden. Om man installerar LED-belysning som backljus på släpet kommer det bete sig likadant?
I mitt fall med 7-polig kontakt är det väl inget problem, men om man har en 13-polig, kan det ge samma effekt?
Så till kopplingen till tråden. Om man installerar LED-belysning som backljus på släpet kommer det bete sig likadant?
I mitt fall med 7-polig kontakt är det väl inget problem, men om man har en 13-polig, kan det ge samma effekt?
Hoppsan, ja det gör det ju förmodligen då. Men hur liten är den strömmen? Kan du mäta upp den?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Det vet jag faktiskt inte hur jag gör. Om jag förstår saken rätt så kommer det korta pulser och allt jag har är en enkel multimeter.
Det ska dock vara möjligt att lösa för en billig slant, så om det ger den effekten så kan jag ju alltid fixa lösningen direkt på släpet istället för att peta i bilens el. Skulle iofs vilja ha bättre backljus på bilen också, men det får komma senare.
Det ska dock vara möjligt att lösa för en billig slant, så om det ger den effekten så kan jag ju alltid fixa lösningen direkt på släpet istället för att peta i bilens el. Skulle iofs vilja ha bättre backljus på bilen också, men det får komma senare.
Är det övervakning även på lamporna för backljusen också? Brukar vara blinkers och bak/bromsljus som omfattas. För släp är min erfarenhet att det är samma lampor som övervakas som på bilens bakre lampor. Men det är min erfarenhetFairlane skrev:
En tanke slog mig igår när jag funderade på att även passa på att byta ut lamporna i bilens backljus så att man ser även utan släp. Jag tänkte då att det ju finns fina LED-lampor till ändamålet som ska lysa kraftigare. Jag började titta lite på det och såg då att min bil har automatisk övervakning av lamporna och man testar tydligen genom att skicka liten ström puls vilket inte en glödlampa hinner reagera på. En LED-lampa däremot behöver så lite ström för att lysa så att den blinkar. Det är ju inte så lyckat, för den blinkar alltså konstant.
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
54G i den 7 poliga kontakten var ursprungligen tänkt för elektrisk styrning av broms på släpvagn. Men eftersom nästan ingen använde elektriska bromsar, och de få som använde de stoppade dit en separat kontakt till detta, så ändrade man användningsområdet för 54G.
Enligt standarden så kan 54G vara styrning av elektrisk broms eller +12V permanent eller +12V styrt via tändningslås eller dimbakljus eller backljus. Alla fem sakerna är tillåtna. Inget att undra på att det ibland krånglar med elen på släpvagnar.
Men kom igen. Det är 2019 nu. Byt ut den 7 poliga kontakten överallt till den 13 poliga. Där finns det bestämda pinnar till både dimbakljus, backljus, permanent +12V och till +12V via tändningslås. Då slipper man alla dessa problem.
Enligt standarden så kan 54G vara styrning av elektrisk broms eller +12V permanent eller +12V styrt via tändningslås eller dimbakljus eller backljus. Alla fem sakerna är tillåtna. Inget att undra på att det ibland krånglar med elen på släpvagnar.
Men kom igen. Det är 2019 nu. Byt ut den 7 poliga kontakten överallt till den 13 poliga. Där finns det bestämda pinnar till både dimbakljus, backljus, permanent +12V och till +12V via tändningslås. Då slipper man alla dessa problem.
